Gå til innhold

Overgang fra mini USB til Micro HDMI

Anbefalte innlegg

Usikker på om dette blir riktig kategori, men jeg driver med et lite droneprosjekt jeg har og har støtt på en liten utfordring. Jeg har et actionkamera av "ikke Go Pro", men en type fra Jula som funker helt ok til dette bruket. Jeg har kjøpt en trådløs 5.8 GHz transmitter til dette bruker og en receiver i andre enden til å koble i mobilen.

Uansett, problemet er at jeg kjøpte en overgang som var ment å gå fra transmitteren til kameraet, og kjøpte da denne:

https://www.banggood.com/Av-Cable-And-Power-Supply-Cable-For-Gopro-Hero-Camera-FPV-system-p-923450.html?

Tenkte det ville gå greit, men det viser seg at koblingen på denne var "Mini USB", mens på kamerat er inngangen "Micro HDMI", så får ikke brukt denne direkte.

Så spørsmålet er om det finnes overgang fra MIni USB til Micro HDMI, altså hunn --> hann respektivt.

Har prøvd å google, men klarer ikke finne noe på noen kinasider/Ebay eller lignende.

Noen som har tips? Må jeg evt. ha en omformer eller noe? Nøkkelen her er vel at vekta helst skal være så lav som mulig, så et enkelt adapter/kabel av noe slag hadde vært å foretrekke, men usikker på om signalene lar seg overføre så enkelt?

I verste fall får jeg kjøpe meg et brukt Go Pro Hero 3 e.l. som kabelen strengt tatt er laget til i utgangspunktet, men det får være siste løsning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei tanken var jo at Micro HDMIen på kameraet skulle funke til dette da. Funker hvertfall med en Micro Hdmi til Hdmi kabel rett i f.eks TVen. Men mye mulig jeg har tenkt helt feil og at dette ikke lar seg gjøre i praksis, men av det jeg har lest på nettet så har jeg tolket det som at det skal gå (dog med GO Pro og ikke noe jalla fra Jula).

Lenke til kommentar

Ja var det jeg tenkte meg også, vet ikke om det finnes convertere av noe slag til det jeg. Evt. må jeg vel se om jeg finner en ny type av den kabelen jeg har kjøpt som har Micro HDMI og ikke Mini USB da. Sto litt lite info om koblingen på denne på nettet, så antok at det var samme micro HDMI kobling, men den gang ei.. :(

Lenke til kommentar

Takk for hjelp så langt!

Tenker du med dette på at hvis kameraet støtter video ut fra USB, så kan jeg bruke f.eks en micro usb (som også er på kameraet) til mini usb overgang rett og slett? Og droppe HDMIen på kameraet med andre ord.

Klarer ikke helt å finne ut om kameraet støtter dette eller ikke, fant det jeg tror er riktig brukermanual (kameraet er noen år gammelt nå, så ikke i salg lenger, og manualen er long gone), men står ikke noe konkret om det i den. Men det står derimot at kameraet kan kobles til PC og brukes som Webcam, og da vil jeg jo anta at det går over USB hvis jeg setter kameraet i riktig modus evt. :hmm: Står også at det kan kobles til app på tlf. over Wifi, det var jeg faktisk ikke klar over, og det er jo en halvveis grei løsning. Problemet blir da rekkevidden, som sikkert er relativt begrensa. Er på jobb nå, så får ikke testa helt konkret enda.

Endret av ErlendRU
Lenke til kommentar

Hadde kameraet støttet HDMI via USB så hadde det garantert vært reklamert for det. Så hvis du ikke finner noe så kan du trygt anta at det ikke går.

Noen telefoner støtter dette (MHL) men har aldri sett eller hørt om det på kameraer.

Kameraet fungerer som webcam fordi PC-en kan kommunisere med det over USB som et hvilket som helst annet webcam. Det brukes da en datastrøm og ikke en videostrøm sånn litt forenklet forklart.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...