Gå til innhold

Star Citizen får en rekke nyheter denne måneden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lurer på når dette spillet blir å få kjøpt som et ferdig spill i butikker?? de har jo jobbet med spillet i årevis..

 

Det kommer nok aldri i noen butikk uansett. Bare gjennom deres side. Og ja, årevis, men de har jo og bygget hele studioet fra grunnen av samtidig.

 

Ps: alle store spill e i utvikling i årevis. De annonserer de vanligvis bare ikkje før 6-12 mnd før utgivelse

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ps: alle store spill e i utvikling i årevis. De annonserer de vanligvis bare ikkje før 6-12 mnd før utgivelse

 

De finansieres vanligvis heller ikke gjennnom en kickstarter for så i etterkant si "og forresten - dette blir et vanvittig mye større prosjekt enn vi egentlig sa så glem noe i nærheten av ferdigdatoen vi lovet og fortsett å sende inn penger!"

Lenke til kommentar

Lurer på når dette spillet blir å få kjøpt som et ferdig spill i butikker?? de har jo jobbet med spillet i årevis..

 

Et enkelt spill som Call of Duty med en allerede på plass spillmotor og meste av modellene og alt ferdig tok fremdeles over 3år å utvikle. Se for deg en universe sandbox spill da som ingen andre har gjort før? De har over 450 utviklere som jobber med dette daglig. Får ta så lang tid som mulig, tviler EA/Dice kommer med en universe sandbox innen kortere tid :p

Lenke til kommentar

Squadron 42 kommer nok sannsyneligvis ut i 2019 tenker jeg. Og star citizen kanskje det samme eller litt senere. Er igjen et teknisk hinder som må løses før de lar universet får leve uten resets.

Noe sier meg at min kommende collectors edition vil selges for flere 100k med tanke på alle pengene folk er villig til og splashe på dette spillet :p

Lenke til kommentar

Ps: alle store spill e i utvikling i årevis. De annonserer de vanligvis bare ikkje før 6-12 mnd før utgivelse

Problemet er at det ble annonsert i 2011, og kjørte en Kickstarter kampanje som ble avsluttet i 2012. Da var release dato satt til 2014. Men spillet og studioet har utviklet seg siden da, og blir bare større og større. Problemet er at et av de mest grunnleggende reglene med et prosjeket er at man først må samle inn så mange idéer som mulig over en viss tid, før man da sier stopp og slutter å ta inn nye idéer. Da må man ta alle idéene man har fått, luke ut alle som ikke passer, og så sitte igjen med så få som mulig. Dette er for å få så mange idéer til et prosjekt som mulig, uansett hvor sprø de måtte være, og samtidig klare å holde en frist.

 

Problemet med Star Citizen, som jeg ser det, er at de strengt tatt aldri har sluttet å ta inn nye idéer. De bare pøser på med flere og flere. Dette gjør at de neppe kommer til å bli ferdig med spillet noensinne. De kan være godt i gang med en ting, og så starter de på neste. Du har helt rett i at store spill tar tid å lage, men de er allerede fire år over den opprinnelige lanseringsdatoen, og ennå er det nok flere år til spillet slippes i noenlunde ferdig form. Husk også at "flere år" sjelden er mer enn fem, seks år. Shenmue tok for eksempel syv år å lage, men på grunn av budsjettet var det dømt til å floppe. L.A. Noire tok også syv år å lage, og hadde et enormt budsjett. Men akkurat som Shenmue var det dømt til å feile, fordi budsjettet var alt så høyt at de ikke kunne tjene stort på det. Andre spill har tatt mye lengre tid (Duke Nukem Forever tok vel 15 år, eller deromkring), men dette er nok i hovedsak fordi spill blir kansellert (Doom 4, det originale Diablo 3 osv) og startet på nytt, eller på grunn av tekniske komplikasjoner, som å bytte motor, gå over til andre plattformer, og så videre. Men som vi har sett alt for mange ganger før betyr ikke en lengre utviklingstid nødvendigvis et bedre spill. Det jeg frykter mest med Star Citizen er at de lover og lover og lover, men ikke klarer å holde noe av det. Peter Molynoux ville vært stolt av dem. :p

Lenke til kommentar

Heller 10år i utvikling og få noe som faktisk er unikt, en samlebånd opplevelsene man får fra ea etc.

Minuset er jevla lti en her, men er samtidig den som har generert så mye penger at man kan få et spill med skikkelige store ambisjoner.

Chris Roberts er en mann med grandiose visjoner han vel sette ut i livet. Og jeg håper har lykkes og kan vise fingern til utgivere verden over.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De finansieres vanligvis heller ikke gjennnom en kickstarter for så i etterkant si "og forresten - dette blir et vanvittig mye større prosjekt enn vi egentlig sa så glem noe i nærheten av ferdigdatoen vi lovet og fortsett å sende inn penger!"

 

De har heller ikke funnet en god måte å informere folk som ikke har fått med seg slike ting som at de hadde en spørreundersøkelse/poll på om de skulle fortsette å øke scope på spillet eller stoppe med mål og utbygging, samt at da flertallet så hadde stemt for ett større og fortsatt forstørrende scope, hadde tidligere kickstartere valget om å trekke seg fra prosjektet og få pengene tilbake.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

..som å bytte motor...

 

Det er vel blant annet det Star Citizen har måtte gjort (eller da, bygge om spillmotor siden den originale cryengine ikke kunne kjøre ting i den skala som var ønsket), samt å bygge opp ett spillstudio fra scratch og alt annet som andre selskaper gjerne har fra før av etter tidligere releaser av relativt små spill.

 

Originalt estimat på det som kickstarteren begynte på, var jo ganske optimistisk syntes jeg, men da de økte scope (etter en avstemning blant kickstarterne), ble jo hele originale planen endret betydelig og man bygget på deler etter hva man fikk av ressurser. De originale backerne kunne trekke seg ut om de ville, men de fleste ble igjen og flere lempet mer penger på lasset.

 

Nå begynner vi å se hva det er vi kan få ut av hele kickstarteren, og jeg er ihvertfall optimistisk av det jeg ser (men forventer heller ikke noe ferdig spill før kanskje Squadron 42 i 2020 eller noe).

 

I mellomtiden kan man jo bare hive masse penger på halvferdige løsninger av EA om man vil.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Ps: alle store spill e i utvikling i årevis. De annonserer de vanligvis bare ikkje før 6-12 mnd før utgivelse

Problemet er at det ble annonsert i 2011, og kjørte en Kickstarter kampanje som ble avsluttet i 2012. Da var release dato satt til 2014. Men spillet og studioet har utviklet seg siden da, og blir bare større og større.....

 

Problemet med Star Citizen, som jeg ser det, er at de strengt tatt aldri har sluttet å ta inn nye idéer. De bare pøser på med flere og flere. Dette gjør at de neppe kommer til å bli ferdig med spillet noensinne.......

 

Det jeg frykter mest med Star Citizen er at de lover og lover og lover, men ikke klarer å holde noe av det.

Eg eg enig med masse av det du skriver. Spesielt det med å bare pøse på med mer og mer med ingen ende i sikte.

Men dette prosjektet kan nesten ikkje sammenlignes med noen andre. Både type spill og måten det utvikles på.

 

Uansett så e eg glad de har endret taktikk siden 3.0.

No e planen at det skal bli mer og mer spillbart med tanke på bugs, krasj og ytelse(fps etc.)

Jobbe mot å få ferdig hoved funksjonene der de mangler 3 store. Slik at det kan kalles for ett spill.

Samtidig som mer og mer innhold kommer hver 3. mnd.

 

For meg e dette litt sånn "make or break". Hvis spillet ikkje blir slik visjonen til CR e og prøver på, så finner eg noe annet å gjøre på.

Lenke til kommentar

Vil bare rette litt på det som er skrevet her.. :)

 

Det er ikke helt slik at CIG gikk for feature creep uten vår velvilje. Det var faktisk an avstemning på stretch goals etter kickstarter og at de skulle bruke den tiden det tok for å gi oss spillet vi vil ha. https://www.google.no/amp/s/amp.reddit.com/r/starcitizen_refunds/comments/711y4r/the_two_official_cig_community_polls_related_to/#ampf=undefined

 

Så det får ta tiden det tar, men nå etter 3.0 i 2017 så er fundamentet lagt og de kan begynne å implementere skikkelig gameplay :)

 

Her er forresten hva de selv sier om den videre utviklingen av spillet

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vil bare rette litt på det som er skrevet her.. :)

 

Det er ikke helt slik at CIG gikk for feature creep uten vår velvilje. Det var faktisk an avstemning på stretch goals etter kickstarter og at de skulle bruke den tiden det tok for å gi oss spillet vi vil ha. 

 

Det er jo vel og bra, men i praksis gjorde jo dette at en veldig ivrig kjerne av Kickstartere utsatte spillet for alle andre? Jeg støttet spillet på Kickstarter og fikk med meg at dette hadde skjedd, men jeg var ikke med å stemme. Jeg visste ikke om avstemningen engang.

 

Q: What should we do with the crowdfunding counter after we reach our goal? (Total Votes: 21076 - 8% of Citizens, 12% of alpha backers)

5% - Take the funds raised counter down after $23 million (mission achieved!)

7% - Have the funding counter display the amount towards the current stretch goal / feature, not the total amount once we reach $23M.

88% - Keep it up through development and continue to offer stretch goal rewards in addition to extra features and development milestones.

 

Leser dette som at det er 8% som har bestemt for alle, og av disse 8% stemte altså 88% for å kjøre på. De resterende 92% som kanskje ikke er like ivrige må bare vente. Nå ville mest sannsynlig resultatet bli det samme om 100% stemte, men det er jo fortsatt litt spesielt at de som da støttet et prosjekt med et løfte om et ferdig produkt i 2014 ikke får dette. Ikke fordi de ikke kunne levere, men helt bevisst gikk en annen retning.

 

Jeg har ikke spyttet inn noen større sum, og ville nok støttet prosjektet om de så åpnet med "vi aner ikke når det blir release", men jeg synes prosessen har vært rotete, klønete, og veldig lite profesjonell. Jeg logger inn et par ganger i året for å sjekke status, men som regel blir det fort lagt vekk igjen.

Lenke til kommentar

Det er jo vel og bra, men i praksis gjorde jo dette at en veldig ivrig kjerne av Kickstartere utsatte spillet for alle andre? Jeg støttet spillet på Kickstarter og fikk med meg at dette hadde skjedd, men jeg var ikke med å stemme. Jeg visste ikke om avstemningen engang.

 

Nettopp - at de kjørte en "lokal" liten avstemning for noen spesielt intersserte i etterkant, og later som om det skal gjøre alt ok, er bare enda mer provoserende.

Lenke til kommentar

Men hvis folk backet spillet men ikke hadde nok interesse til og følge med så er det kanskje ikke så farlig at man får 100ganger bedre spill noen år senere da eller?

 

Tøys. Man backer en kickstarter og forventer at de man støtter ihvertfall forsøker å levere de de lovet.

 

Det ligger naturligvis ikke noen "bruk fritiden din til å følge nøye med under hele utviklingsprosessen, ellers er det greit at de gjør noe helt annet"-forpliktelse i det.

Endret av Zork
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tøys. Man backer en kickstarter og forventer at de man støtter ihvertfall forsøker å levere de de lovet.

 

Det ligger naturligvis ikke noen "bruk fritiden din til å følge nøye med under hele utviklingsprosessen, ellers er det greit at de gjør noe helt annet"-forpliktelse i det.

 

Hvorfor ville du ha dette tilbake i 2014 som de orginalt lovet?  I 2014 var det bare et skall fortsatt og det vi har i dag er grensesprengende og helt ærlig det råeste jeg har sett innen gaming de 35 årene jeg har levd. Det eneste som bekymrer meg er om dem har nok penger til å holde utviklingen gående så lenge. Men som spillet er nå i dag ser jeg ikke bort i fra en 2019 release. Vil heller at dem utsetter og lager det beste spillet vi har sett enn å lansere tidlig og mangle massevis. 

Greitnok backere har ikke fått det de lovet den gang men de har til gjengjeld fått et produkt som ser ut til å bli langt bedre enn første trailern viste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...