Gå til innhold

Krever millioner etter en rekke branner i norske varmtvannsberedere. Møter italiensk elektrofirma i retten

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det finnes i dag ny teknologi som reduserer faren for brann i elektriske installasjoner.

Det er teknologi som detekterer lysbuer ute i kabelinstallasjonen.

Produktet heter lysbuevakt(Arc fauld detection devices). Denne monteres på jordfeilautomatene i sikrinsskapet og overvåker og tripper(løser ut) jordfeilautomaten når den detekterer uønskede lysbuer ute i installasjonen. Det kan være løse kontakter, klemte ledninger, ledninger som er skadd av gnagere etc. Mange branner i elektriske anlegg kunne vært unngått hvis lysbuevakt hadde vært benyttet. Lysbuevakt er en ekstra sikkerhet i brennbare hus der vi sover.

Se på link hvordan denne virker:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dette har nok like mye å gjøre med OSO sitt feildesign, som med italienske underleverandører.

OSO beredere er brannfarlige og det slett ikke bare de med avtagbar ledning som kan ta fyr. 

Har selv en OSO med fast ledning og der er det innvendige ledninger på berederen som blir overopphetet.

OSO har rett og slett valgt stiftkontakter med for stor overgangsmotstand i forhold til den høye strømmen.

Ledningene bar preg av å ha glødet. All isolasjon var brent vekk og kobberet var sprøtt og flisete.

Like før lysbue med andre ord.

Disse berederne er jo i tillegg fylt med brennbart skum. Så ved en lysbue er en brann med giftig røyk et faktum.

OSO eierne burde vært straffet hardt for å selge slikt.

Lenke til kommentar

Det finnes i dag ny teknologi som reduserer faren for brann i elektriske installasjoner.

Det er teknologi som detekterer lysbuer ute i kabelinstallasjonen.

Produktet heter lysbuevakt(Arc fauld detection devices). Denne monteres på jordfeilautomatene i sikrinsskapet og overvåker og tripper(løser ut) jordfeilautomaten når den detekterer uønskede lysbuer ute i installasjonen. Det kan være løse kontakter, klemte ledninger, ledninger som er skadd av gnagere etc. Mange branner i elektriske anlegg kunne vært unngått hvis lysbuevakt hadde vært benyttet. Lysbuevakt er en ekstra sikkerhet i brennbare hus der vi sover.

Se på link hvordan denne virker:

Eg synest ikkje videoen forklarte stort. Korleis beskyttar vernet mot lysbue som ikkje forårsaker jordfeil eller kortslutning?

Lenke til kommentar

Eg synest ikkje videoen forklarte stort. Korleis beskyttar vernet mot lysbue som ikkje forårsaker jordfeil eller kortslutning?

Nei den forklarte ingenting om virkemåte. Lysbue vil vel nesten aldri forårsake jordfeil eller kortslutning, kun ekstrem varme som setter fyr på alt brennbart materiale innenfor en radius av noen cm.

Hvis jeg skal gjette litt "lytter" vernet etter høyfrekvente strømpulser på elnettet. Det må være et stort problem å skille lysbuer fra motorer og AC-DC switchmode power som lager mye høyfrekvente strømpulser på elnettet. De har sikkert klart å karakteriesere dette på en eller annen måte. Ellers vil man få mange falske utkoblinger.

Lenke til kommentar

Videoen forklarte at Siemens er flink og at det finnes nærmest uendelig mange feilmuligheter og det nesten overalt. Ellers ingenting.

Finnes utstyret til IT-nett? (Er jo gjerne slik at det må være forskjellig for TN/TS- og IT-nett)

Kan ikke tenke meg at det har noe å si all den tid dette sitter på innsiden i enfas-domenet. Correct me if im wrong.

Lysbuer oppster nesten utelukkende i kretser der det går mye strøm. Derfor kan man glemme juletrær me d masse tilkoblede lamper og mobilladere.

Lenke til kommentar

Nei den forklarte ingenting om virkemåte. Lysbue vil vel nesten aldri forårsake jordfeil eller kortslutning, kun ekstrem varme som setter fyr på alt brennbart materiale innenfor en radius av noen cm.

Hvis jeg skal gjette litt "lytter" vernet etter høyfrekvente strømpulser på elnettet. Det må være et stort problem å skille lysbuer fra motorer og AC-DC switchmode power som lager mye høyfrekvente strømpulser på elnettet. De har sikkert klart å karakteriesere dette på en eller annen måte. Ellers vil man få mange falske utkoblinger.

Ser ut som forltøpande analyse er det dei brukar for å identifisere såkalla serielysbogar, og så har dei vel indentifisert karakteristikkar som kun oppstår ved serielysboge og kan kople ut vernet dersom det oppstår. Dersom det fungerer godt så er det ein aldri så liten revolusjon som kan hindre mange brannar i framtida.

Står litt her: https://www.siemens.com/content/dam/webassetpool/mam/tag-siemens-com/smdb/energy-management/low-voltage---power-distribution/low-voltage-components/brochures/technikfibel-brandschutz-en.pdf

Lenke til kommentar

Kan ikke tenke meg at det har noe å si all den tid dette sitter på innsiden i enfas-domenet. Correct me if im wrong.

Lysbuer oppster nesten utelukkende i kretser der det går mye strøm. Derfor kan man glemme juletrær me d masse tilkoblede lamper og mobilladere.

AEG har i alle fall 1-fas-personvernautomater (=kombinert automatsikring og jordfeilbryter) som kun er godkjent for TN men ikke for IT - se under "Mer informasjon": https://www.clasohlson.com/no/Personvernautomat/Pr363094000

Endret av trikola
Lenke til kommentar

AEG har i alle fall 1-fas-personvernautomater (=kombinert automatsikring og jordfeilbryter) som kun er godkjent for TN men ikke for IT - se under "Mer informasjon": https://www.clasohlson.com/no/Personvernautomat/Pr363094000

Har nok i tilfellet bare med godkjenning å gjøre. Ogs mulig at clas har misforstått, står ikke i datablad at den ikke kan brukes på it.

Lenke til kommentar

"personvernautomat" har jeg ikke sett før, tror resten av landet kaller dem jordfeilautomat. Clas har nok ikke så god peiling på elektro:-)

Lenke til kommentar

Har nok i tilfellet bare med godkjenning å gjøre. Ogs mulig at clas har misforstått, står ikke i datablad at den ikke kan brukes på it.

Datablad viser at den ikke kan brukes som vern på et norsk IT-nett pga den har ikke vern i N leder. Den passer derfor kun for TN-nett og i enfasekurser med L og N.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Datablad viser at den ikke kan brukes som vern på et norsk IT-nett pga den har ikke vern i N leder. Den passer derfor kun for TN-nett og i enfasekurser med L og N.

Hva mener du? I pdf vises tydelig at både n og l brytes.

Edit: mulig den bare har strømåling på L men for enfas har det ingen praktisk betydning. Men mulig det ikke er godkjent.

Endret av asshole
Lenke til kommentar

"personvernautomat" har jeg ikke sett før, tror resten av landet kaller dem jordfeilautomat. Clas har nok ikke så god peiling på elektro:-)

Og hva vil du si med det? At Clas Ohlson selv har skrevet "N" på den ene fasen?

Det står n og l på alle stikk og brytere som elko lager også. So what?
Lenke til kommentar

Edit: mulig den bare har strømåling på L men for enfas har det ingen praktisk betydning. Men mulig det ikke er godkjent.

Jeg er ganske sikker på at regelverket er skrevet slik at det kreves vern (inkludert strømmåling) i alle faseledere. Bekymringen her er hovedsaklig feil mot andre kurser eller mot jord, spesielt dersom det finnes en annen jordfeil i trafokretsen.

I praksis kan man kanskje argumentere med at den uansett vil løse ut ved en slik feil hvis den er kombinert automatsikring og jordfeilbryter.

Lenke til kommentar

Jeg er ganske sikker på at regelverket er skrevet slik at det kreves vern (inkludert strømmåling) i alle faseledere. Bekymringen her er hovedsaklig feil mot andre kurser eller mot jord, spesielt dersom det finnes en annen jordfeil i trafokretsen.

I praksis kan man kanskje argumentere med at den uansett vil løse ut ved en slik feil hvis den er kombinert automatsikring og jordfeilbryter.

Fant en pdf med info, google "viktig melding fra dbe om jordfeilautomater". Det er i alle fall sterkt frarådet, men ikke forbudt hvis ”jordfeilvernet må kunne bryte enhver forventet (kortslutnings-) strøm". Men like greit å holde seg unna når det er så ullent.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...