aaida Skrevet 11. oktober 2018 Del Skrevet 11. oktober 2018 Noen som har kunnskap om retten familie og pårørende har dersom noen i familien, i dette tilfellet min søster, har fått barnet sitt fratatt av barnevernet? Min søster er svært psykisk syk, så datteren hennes, altså min niese er satt i et annet hjem. Har jeg noen mulighet eller rett til å få møte/tid med min niese? 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 11. oktober 2018 Del Skrevet 11. oktober 2018 Er situasjonen så elendig at du må kunne henvise til loven for å kunne møte din niese? Barnet er fratatt en psykisk syk mor, hvorfor skulle du/andre nektes kontakt? Er du også alvorlig psykisk syk? Ikke tolk noe jeg skriver som et råd. Jeg er ikke kvalifisert til å blande meg inni denne suppa. Jeg synes bare det er rart om et barn skal nektes kontakt med hele slekta til den psykisk syke moren. 1 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 12. oktober 2018 Del Skrevet 12. oktober 2018 Du har vel ingen rettigheter i forhold til din niese i utgangspunktet. Hvorvidt du får treffe henne, er da en vurdering som gjøres av barnevernet eller eventuelt fosterforeldrene(?) hennes. Ta kontakt med barnevernet og hør om du kan få treffe niesen din. Så lenge barnevernet ikke har grunn til å tro at relasjonen din niese har til deg er usunn, vil de trolig se positivt på at hun har kontakt med familiemedlemmer. 3 Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 13. oktober 2018 Del Skrevet 13. oktober 2018 Barnevernet prøver i første omgang å plassere barn med slektmedlemmer. Hvis de allerede har plassert barnet i ikke-beslektet fosterhjem så har de nok vurdert saken at barnet ikke er trygt nær biologisk hovedfamilie. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 13. oktober 2018 Del Skrevet 13. oktober 2018 Barnevernet prøver i første omgang å plassere barn med slektmedlemmer. Hvis de allerede har plassert barnet i ikke-beslektet fosterhjem så har de nok vurdert saken at barnet ikke er trygt nær biologisk hovedfamilie. Det er det ingen grunn til å tro. Det er vanlig at barnevernsbarn har kontakt med både foreldre og annen familie selv om det av ulike grunner er et fosterhjem som har omsorgen. Noen år tilbake hadde min familie kontakt med og fikk jevnlig besøk av et barnevernsbarn i vår biologiske familie som bodde først på institusjon og deretter i fosterhjem. (Gutten er relativt voksen nå.) At trådstarter ikke har eller har blitt tilbudt omsorgen for niesen sin, er ikke en indikasjon på at barnet ikke er trygt sammen med ham/henne. 3 Lenke til kommentar
Overmoden 3.0 Skrevet 25. oktober 2018 Del Skrevet 25. oktober 2018 Barnevernet prøver i første omgang å plassere barn med slektmedlemmer. Hvis de allerede har plassert barnet i ikke-beslektet fosterhjem så har de nok vurdert saken at barnet ikke er trygt nær biologisk hovedfamilie. Det var litt drøyt sagt. Ja de prøver familieplassering, men ikke sikkert folk kan, eller vil. Betyr jo ikke at familien er stemplet som «udyktig» til å ha kontakt med barnet. 4 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 15. januar 2019 Del Skrevet 15. januar 2019 Noen som har kunnskap om retten familie og pårørende har dersom noen i familien, i dette tilfellet min søster, har fått barnet sitt fratatt av barnevernet? Min søster er svært psykisk syk, så datteren hennes, altså min niese er satt i et annet hjem. Har jeg noen mulighet eller rett til å få møte/tid med min niese? Anonymous poster hash: 59361...041 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå