Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bytte lås på eiers bekostning

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei. Enkelt spørsmål, har noen kamerater som leier leilighet. Studenter, så har vært litt høylytt en sjelden gang, men som regel godt før kl23.

Uansett, huseieren bor ikke der, men datteren til huseier bor i samme bygg. Hun har flere ganger gått inn, låst seg inn og begynt å kjefte og bedt dem dempe seg ellers ringer hun politiet.

Hva er fremgangsmåte for å bytte lås på huseier bekostning her? Skal det sendes skriftlig advarsel til henne først feks?

Anonymous poster hash: 82a13...ef3

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De ringer politiet istedet for henne og melder om innbrudd. Hun, selv hennes far som eier, har ingen rett til å låse seg inn eller engang komme på besøk uanmeldt, så dette er på par med vanlig innbrudd. 

Edit: Åh, den som kunne vært en flue på veggen, skulle gjerne sett den konfrontasjonen finne sted!

Endret av BuffyAnneSummers
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er redelig å gi en advarsel først. Ta kontakt med huseier, forklar hva som skjer, krev at datteren gir dere alle nøkler hun har til deres dør og si at neste gang hun låser seg inn, skifter dere lås og trekker regningen fra på neste husleie. Da vil de sikkert prøve seg på noe sånt som at "vi må jo ha nøkler i tilfelle X", men da er det bare å vise dem dette:

https://www.leieboerforeningen.no/Rettigheter/tabid/304/ID/711/Utleiers-adgang-til-boligen.aspx

Endret av Isbilen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Huseiers datter låser seg uanmeldt nattestid inn i en leilighet der flere unge menn bor. Hvordan ville dette sett ut hvis det var motsatt?

Huseiers sønn låser seg uanmeldt nattestid inn i leilighet der flere unge kvinner bor. Meeeeeetooooo anyone?

Huseier må selvsagt varsles om at hans datter tar seg inn nattestid uten varsel. Hvis han selv ikke tar affære så bytt lås for egen regning.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Hun, selv hennes far som eier, har ingen rett til å (..) eller engang komme på besøk uanmeldt, (..)

Som nabo som blir forstyrret av støy har hun da like stor rett som enhver annen nabo til å «komme uanmeldt» og be dem dempe seg?

Jeg er helt enig i at tilfellet beskrevet av TS ikke greit, men ville bare påpeke at tilfellet blir noe annet så lenge hun ringer på for å konfrontere naboer som en nabo, uavhengig av om hun er utleiers datter eller ikke.

Er forøvrig enig med Isbilen i hans svar. Kontakt utleier først med advarsel. Jeg antar at datteren ikke har noe med disse sin leie og kontrakt å gjøre, så da har det heller ingenting for seg å kontakte henne ang advarsel og evt låsbytte.

Lenke til kommentar

Som nabo som blir forstyrret av støy har hun da like stor rett som enhver annen nabo til å «komme uanmeldt» og be dem dempe seg?

Jeg er helt enig i at tilfellet beskrevet av TS ikke greit, men ville bare påpeke at tilfellet blir noe annet så lenge hun ringer på for å konfrontere naboer som en nabo, uavhengig av om hun er utleiers datter eller ikke.

Er forøvrig enig med Isbilen i hans svar. Kontakt utleier først med advarsel. Jeg antar at datteren ikke har noe med disse sin leie og kontrakt å gjøre, så da har det heller ingenting for seg å kontakte henne ang advarsel og evt låsbytte.

Hadde hun banket på eller ringt på hadde det stemt ja, hun har lov til å be dem om at de skal sette ned lydnivået, hva hun ikke har rett til er å låse seg inn og det er det som gjør dette en sak for politiet. Siden de spør om de kan bytte lås så antar jeg at det er snakk om låsen til deres egen ytterdør, ikke låsen i selve bygget som flere har nøklene til allerede. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...