Gå til innhold

Chili Mobil, utrolig sært!


Anbefalte innlegg

Ei 85 år gammel dame jeg kjenner ville ha internett. Hun har ikke pc og ikke mobil. Og siden hun er så gammel, med alt det fører med seg kroppslig med syn og fingre, ville hun ha seg et 10" nettbrett. Ikke godt for å henne å å se og bruke en 4-5 tommers skjerm. Ringte Chili for å bestille et abonnement for henne, og fikk beskjed om at det var "ulovlig" å bruke deres abonnement i et nettbrett! Greit at det finnes regler, men det må da være mulig å vurdere å fire litt for folk som dette!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor mye data bruker hun faktisk i måneden?

 

Var innom besteforeldrene mine nylig og fikk se hvor latterlig mye de betalte i måneden, bestefar bruker maks noen hundre megabyte, så fikk flyttet han over på komplett 1GB (med redusert hastighet etter oppbrukt datamengde), med det byttet og noen få andre tweaks sparte de rundt 5-600kr i mnd...

Lenke til kommentar

Hva med denne istedenfor en tablet der man må skrive på skjermen? https://www.power.no/data-og-tilbehoer/baerbar-pc/asus-prob8230ua-125-i54gb128gb/p-395615/
 
Når det gjelder Chili, så trodde jeg det kun var fri data-abonnementet som kun gjaldt på mobil. Det er ikke så veldig sært, for det ville vært en urimelig god deal ellers.
 

Greit at det finnes regler, men det må da være mulig å vurdere å fire litt for folk som dette!

Det gir ingen mening, hvorfor skulle man det?

Lenke til kommentar

Det er umulig å si før hun får seg utstyr...

 

Hva med å gå for OneCalls prøvekjøp eller Bli Kjent abonnementet til Ice? Her vil man etter en måned eller to, få en grei oversikt over ca. hvor mye data som brukes i måneden, og samtidig få et tilbud hos operatøren, eller muligheten til å portere ut og bytte til noen som passer litt bedre.

Lenke til kommentar

Hva med denne istedenfor en tablet der man må skrive på skjermen? https://www.power.no/data-og-tilbehoer/baerbar-pc/asus-prob8230ua-125-i54gb128gb/p-395615/

 

Er jo "ulovlig" å bruke på Chili den og.

Når det gjelder Chili, så trodde jeg det kun var fri data-abonnementet som kun gjaldt på mobil. Det er ikke så veldig sært, for det ville vært en urimelig god deal ellers.

Lenke til kommentar

Ei 85 år gammel dame jeg kjenner ville ha internett. Hun har ikke pc og ikke mobil. Og siden hun er så gammel, med alt det fører med seg kroppslig med syn og fingre, ville hun ha seg et 10" nettbrett. Ikke godt for å henne å å se og bruke en 4-5 tommers skjerm. Ringte Chili for å bestille et abonnement for henne, og fikk beskjed om at det var "ulovlig" å bruke deres abonnement i et nettbrett! Greit at det finnes regler, men det må da være mulig å vurdere å fire litt for folk som dette!

Uhm. Så en 85 gammel dame som du kjenner, skal få bedre rettigheter\vilkår en oss andre på mobil abonnement?..

 

Tipper du finner et greit abonnement på 2-5GB til henne hos annen operatør som er vesentlig billigere.

Lenke til kommentar

Men ei dame på 85 har ikke et krevende bruksområde på nettbrettet som dere kanskje forventer.

 

Vær nå realistisk: Et nettbrett for ei på 85 blir garantert kun brukt når barnebarna er tilstede. Ellers vil den ligge og samle støv mens den koster henne penger. Spesielt om hun sldri har tatt i teknologi før.

Lenke til kommentar

Kan lønne seg å legge lista lavt. Om det skaper en ekstra utgift for den eldre, kan de også bli frustrert over tid da pensjonstrygden er lav hos de fleste. 11 - 14 000 kr/mnd er noe de fleste lever av. Da gir 200 - 600kr/mnd et større innhugg i budsjettet deres enn det som er komfortabelt.

 

Det er ikke meningen å demotivere noen, ei eller å spille en bedreviter. Jeg jobber med eldre i hjemmesykepleien. Har 170 brukere jeg besøker ofte, og de fleste er allergiske mot teknologi, har moderat økonomi og sluttet å lære seg nye ting i tiden etter farge tv ankom norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...