Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Gjelder arbeidskontrakt utover oppsigelsestid?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei alle:-)

Jeg har sagt opp jobben min, og oppsigelsen går ut neste måned. Jeg skrev i oppsigelsesbrevet at jeg allikevel kunne tenke meg å jobbe en måned utover oppsigelsestiden, og bekreftet med arbeidsgiver at det var greit.

I mellomtiden har jeg fått meg jobb et annet sted, og denne jobben går under konkurranseklausulen. Jeg tenkte at oppsigelsestiden er gått ut, og at jeg står fri til å jobbe hvor jeg vil, uavhengig av om jeg skrev i oppsigelsesbrevet at jeg ville jobbe en måned utover oppsigelsestiden, og det ble bekreftet(muntlig). Møtte på problemer med nåværende arbeidsgiver da jeg sa ifra jeg ikke skulle jobbe fulltid ut neste måned allikevel, men gå ned i stillingsprosent. Arbeidsgiver mener at kontrakten fortsatt gjelder den ekstra måneden utover oppsigelsestiden, og at jeg ikke kan begynne i den nye jobben før om to måneder.

Hva stemmer? Gjelder kontrakten utover oppsigelsestiden dersom jeg og arbeidsgiver har blitt enige om at jeg skal jobbe en måned ekstra? Eventuelt, hva er konsekvensene dersom kontrakten fortsatt gjelder, men jeg driter i hele kontrakten..?

Anonymous poster hash: fcb9d...e28

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg seier ikkje at arbeidsgiver nødvendigvis har rett. Etter som du forklarer avtalen så har du avtalt at du kan ta på deg uforpliktande arbeid (som ringevikar) også etter at oppsigelsestida er over.

Utfordringa her er å vinne fram med din tolkning. Du hevder å ha avtalt ei uvanleg tolkning.

Den enklaste objektive tolkninga av oppsigelsen er at du har varsla at du vil slutte i jobben med fire månedars varsel i staden for det kontraktfesta minimumstida på tre månedar. Altså at du etter å ha levert oppsigelsen meinte å jobbe ein måned vanleg, og deretter starte på dei tre månedene med oppsigelsestid.

Å avtale at du kan fortsette å jobbe etter at arbeidsforholdet er avslutta er veldig spesielt sidan du då står utan gyldig arbeidsavtale.

Eller meinte du å inngå ein ny kortvarig arbeidsavtale på ein måned etter oppsigelsestida?

Lenke til kommentar

Hvis du sier opp med en beskjed om at du "kunne tenke deg å jobbe en måned til" så er det etter mitt skjønn et tilbud om å forlenge oppsigelsestiden, og dermed arbeidsavtalen, med en ekstra måned om arbeidsgiver ønsker. Om arbeidsgiver har akseptert dette, så gjelder arbeidsavtalen en måned til. Hvis du mente at du skulle jobbe på en annen måte en før, så måtte du sagt dette.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Muntlig avtale et like bindende som skriftlig. Har du driti på draget så burde du ta ansvar for dine egne handlinger og ikke prøve å vri deg unna med evt løgner i ettertid. Den eneste grunnen til at vi benytter skriftlige avtaler er fordi verden er full av folk uten ansvarsfølelse eller respekt for andre og det blir ofte nødvendig for offeret å kunne dokumentere avtalen når den andre part prøver å unndra seg sitt ansvar.

Jeg tolker det også dithen at du har tilbudt din arb.giver å forlenge avtalen, noe han har akseptert. Du vil kunne stå ansvarlig for kostnader utover din egen lønn som arbeidsgiver ville være nødt til å legge ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...