TrengerVirkeligHjelp Skrevet 11. oktober 2018 Del Skrevet 11. oktober 2018 Hei alle sammen! Jeg skal ha tysk presentasjon i morgen og jeg trenger virkelig hjelp. Sliter veldig med hvordan man skal uttale dato og årstall så hadde vært fint om noe kunne hjelpe meg med dette. -30. Juli 1947 -8. oktober 2003 -3. januar 2011. -1984 Takk på forhånd! Lenke til kommentar
Sandy Koufax Skrevet 11. oktober 2018 Del Skrevet 11. oktober 2018 Dreizich Dsjuli neunzehn sieb und vierzich? eller noe sånt Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 12. oktober 2018 Del Skrevet 12. oktober 2018 Dreizich Dsjuli neunzehn sieb und vierzich? eller noe sånt Nei, det blir litt feil. Det blir som at vi sier "tretti juli". Når man sier en dato på tysk så må man gjøre om tallet til et ordinal (første, andre, tredje, first, second, third osv.) slik som vi gjør på norsk og engelsk. Tallene 0-19 gjør man om til ordinaler ved å bare legge til -te. Eksempelvis "zehnte" blir "tiende". Unntakene her er "første" (erste), "tredje" (dritte), og "syvende" (siebte). Tallene 20 og oppover slutter med -ste. Eksempelvis "zwanzigste" for "tyvende". "Juli" uttales heller ikke "dsjuli" men mer som "joli". "30. juli" kan da sies som "dreißigster juli". Årstall kan oversettes fra slik de fleste bestemødre sier det. 1947 -> "nittenhundreogsyvogførti". Merk at det er vanlig å si enerplassen før tierplassen. "Syv og førti". 1947 blir da Neunzehnhundertsiebenundvierzig. Og ja, det er vanlig med så lange - gjerne lengre - ord på Tysk Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 12. oktober 2018 Del Skrevet 12. oktober 2018 (endret) Det er greit å huske at datoer vanligvis står i akkusativ, så varianten trådstarter vil se og bruke mest, er "(am) dreißigsten Juli". Endret 12. oktober 2018 av €uropa Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 12. oktober 2018 Del Skrevet 12. oktober 2018 Det er greit å huske at datoer vanligvis står i akkusativ, så varianten trådstarter vil se og bruke mest, er "(am) dreißigsten Juli". Godt poeng. Mulig jeg skurrer litt nå, men når man bare har en dato, uten en hel setning rundt, så bruker man vel bare nominativ bøyning? Jeg tenkte også på varianten "dreißigster". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå