Thor. Skrevet 11. oktober 2018 Del Skrevet 11. oktober 2018 Hei. Jeg hadde et grafikkort som tok kvelden for noen år tilbake. Sendte det inn på reklamasjon da det fikk problemer med å fungere under spilling. Skjerm gikk i svart med "driver stopped responding" beskjed. Det ble erklært dødt og ble omlevert (erstattet med lignende vare). Nå har det skjedd igjen med det nå 4 år gamle kortet, kjøpet ble originalt gjort sept 2013 og nettbutikken sier følgende om reklamasjon på dette kortet: "Din reklamasjon blir ikke fornyet ved utsending av erstatningsprodukt, så dessverre men her kan vi ikke etterkomme forespørsel om retur på grunnlag av reklamasjon da den nå er utløpt, beklager." Etter litt graving i forumarkivet fant jeg noen lignende saker. En av disse inneholdt et sitat fra en sak fra høyesterett som ganske tydelig sier at ved omlevering så begynner reklamasjonen på nytt også. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1627569 Det jeg lurer på er hvordan jeg bør ta dette videre. Hvis jeg ikke har misforstått noe så er det fremdeles reklamasjon på dette kortet. Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 11. oktober 2018 Del Skrevet 11. oktober 2018 Ta det videre du. Aaah. Reklamasjon på reklamasjonstråden Fra en tid hvor vi fortsatt diskuterte her. Den tråden var gøy. Selv om jeg "tapte" brutalt. Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 11. oktober 2018 Del Skrevet 11. oktober 2018 Formålet med reklamasjonsretten er å rette feil som kan gjøre at produkter har mindre levetid enn det som normalt skulle kunne forventes av produktet. Dersom det blir foretatt en omlevering til et nytt produkt, så har selvsagt dette nye produktet like lang forventet levetid som ved et ny-kjøp, og dermed skal også reklamasjonsretten løpe fra den tid omleveringen tar sted. Slik jeg har forstått det. Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 12. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2018 Da er spørsmålet hva som er det neste steget. Skal jeg sende inn et klagebrev som sier at kundebehandler har tatt en feil avgjørelse i hvorvidt produktet er under reklamasjonsrett? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 12. oktober 2018 Del Skrevet 12. oktober 2018 Da er spørsmålet hva som er det neste steget. Skal jeg sende inn et klagebrev som sier at kundebehandler har tatt en feil avgjørelse i hvorvidt produktet er under reklamasjonsrett?Jeg ville kontaktet forbrukerrådet. 1 Lenke til kommentar
Vegard# Skrevet 12. oktober 2018 Del Skrevet 12. oktober 2018 (endret) Jeg tror det mest smidige er å sende en e-post til butikken der du påpeker at denne avgjørelsen er feil, gjerne med referanser. Det kan godt ha vært en ny tilkallingsvakt som rett og slett ikke visste bedre. Dersom butikken står på sitt synes jeg Herr Bruns forslag er verdt å følge. Endret 12. oktober 2018 av Vegard# 2 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 12. oktober 2018 Del Skrevet 12. oktober 2018 Det er nok også enkelte butikkar som har det som policy å prøve seg i håp om at mange gir seg fordi dei ikkje veit betre. Eg støttar meg til forslaget om å sende eit svar der du opplyser om at dei tek feil, og fyrst deretter tek saka vidare. Dersom du får butikken til å ombestemme seg så sparer både du og butikken mykje arbeid og tid. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 12. oktober 2018 Del Skrevet 12. oktober 2018 Vet samme sier komplett og digitalimpuls, fordi forbrukerkjøpsloven gir rettigheter over det produsenten gir, ellers vil butikken sitte med tap av 2 produkter istedenfor et. Fremdeles endres ikke kjøpsdatoen selv om man bytte produktet. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 12. oktober 2018 Del Skrevet 12. oktober 2018 Vet samme sier komplett og digitalimpuls, fordi forbrukerkjøpsloven gir rettigheter over det produsenten gir, ellers vil butikken sitte med tap av 2 produkter istedenfor et. Fremdeles endres ikke kjøpsdatoen selv om man bytte produktet. De kan si hva de vil, men jeg stoler mer på Høyesterett når det gjelder innholdet i norsk regelverk. Gap mellom din eksponering overfor kunden og ditt krav mot din leverandør er helt i kjernen av den risiko man må håndtere (gjennom å ta riktig avanse) som sluttselger. Det er noe butikkene åpenbart må regne med, og håndtere. Hvis du går tilbake til rema og klager på dårlig mat så går ikke rema videre til grossisten, de tar tapet selv. Det er helt ordinært. 5 Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 12. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2018 Takk for hjelpsomme svar. Jeg har nå sendt ny mail med noen referanser der jeg ber om at de vurderer min forespørsel om reklamasjon på nytt. Hvis forespørselen fortsatt blir avslått så blir det forbrukerrådet neste. Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 12. oktober 2018 Del Skrevet 12. oktober 2018 Takk for hjelpsomme svar. Jeg har nå sendt ny mail med noen referanser der jeg ber om at de vurderer min forespørsel om reklamasjon på nytt. Hvis forespørselen fortsatt blir avslått så blir det forbrukerrådet neste. Må oppdatere oss hvordan saken går, jeg er nyskjerrig i utfallet av det.. Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 12. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2018 Må oppdatere oss hvordan saken går, jeg er nyskjerrig i utfallet av det.. Det skal jeg vettu. Regner med et svar mandag/tirsdag fra butikk basert på tidligere responstid. Lenke til kommentar
Merko Skrevet 13. oktober 2018 Del Skrevet 13. oktober 2018 Vet samme sier komplett og digitalimpuls, fordi forbrukerkjøpsloven gir rettigheter over det produsenten gir, ellers vil butikken sitte med tap av 2 produkter istedenfor et. Fremdeles endres ikke kjøpsdatoen selv om man bytte produktet. Ingen av de "store" butikkene\kjedene taper noe på reklamasjoner stort sett. De har gode avtaler med produsentene på de forskjellige merkene slik at de får godkjent kreditt på varene det er feil på. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 16. oktober 2018 Del Skrevet 16. oktober 2018 Så man kan i teorien sitte med f.eks ett tv i 50 år så lenge det reklameres på i mindre enn 5 års intervaller? Er ikke det urimelig? Lenke til kommentar
oddeh Skrevet 17. oktober 2018 Del Skrevet 17. oktober 2018 Så man kan i teorien sitte med f.eks ett tv i 50 år så lenge det reklameres på i mindre enn 5 års intervaller? Er ikke det urimelig? Så lenge du har grunn til å reklamere så er det såklart rimelig og i henhold til reklamasjonsrett. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 17. oktober 2018 Del Skrevet 17. oktober 2018 (endret) Så man kan i teorien sitte med f.eks ett tv i 50 år så lenge det reklameres på i mindre enn 5 års intervaller? Er ikke det urimelig? Spesifikt er det omlevering, ikke retting, som kan lede til slik utvidet reklamasjonsfrist. Og jeg håper virkelig TV-produsenten minst én gang i løpet av en femtiårsperiode klarer å levere en TV som ikke feiler så hinsides at hele produktet må skiftes innen reklamasjonsfristen. edit: Og hvis de ikke gjør det er det altså selgers eller tidligere salgsledds ansvar å ordne opp. Endret 17. oktober 2018 av srbz Lenke til kommentar
unik42 Skrevet 17. oktober 2018 Del Skrevet 17. oktober 2018 Men, hvis produktet blir reparert i stedet for omlevert, starter da reklamasjonstiden på nytt? Spesifikt er det omlevering, ikke retting, som kan lede til slik utvidet reklamasjonsfrist. Og jeg håper virkelig TV-produsenten minst én gang i løpet av en femtiårsperiode klarer å levere en TV som ikke feiler så hinsides at hele produktet må skiftes innen reklamasjonsfristen. edit: Og hvis de ikke gjør det er det altså selgers eller tidligere salgsledds ansvar å ordne opp. Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 17. oktober 2018 Del Skrevet 17. oktober 2018 Skulle ikke tro det. Dersom du reperer et produkt etter x dager, så har de komponentene som fremdeles er i produktet allerede vart x dager. Det vil si at dies forventede levetid er opprinnelig garanti-tid - x dager. Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 17. oktober 2018 Del Skrevet 17. oktober 2018 Men, hvis produktet blir reparert i stedet for omlevert, starter da reklamasjonstiden på nytt? Hvis hoveddelen / mesteparten (lignende uttrykk er blitt brukt ved tidligere avgjørelser) er blitt skiftet ut, så regnes det som omlevering. 1 Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 17. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2018 Så man kan i teorien sitte med f.eks ett tv i 50 år så lenge det reklameres på i mindre enn 5 års intervaller? Er ikke det urimelig? Det er en risiko nettbutikkene må ta høyde for når de driver med salg. Og dette sørger for at butikker ikke kjøper inn søppel som bare varer en kort stund. De butikkene som selger dårlig vare vil da tape mer enn en butikk som selger varer av ok kvalitet. Har forøvrig ikke fått svar på siste mail ennå. Jeg lar de få ut uken til å svare for seg før jeg gjør noe mer. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå