Gå til innhold

Noen har knabbet sykkelen min.


Aetius

Anbefalte innlegg

Den stod inne i en sykkelbod i borettslaget, bak to låste dører og ned en trapp. Jeg brukte den ikke så ofte, så sist jeg så  den var under vårdugnaden i mai.

 

Den er en Gekko Flight med karbonramme, som ble kjøpt i 2012 for 16 000 kr. Sykkelen avskrives med 10% per år etter de første tre, i følge mitt forsikringsselskap, så den er fremdeles verdt å melde stjålet.

 

Uansett, min fråga er:

 

Trenger jeg kvittering? Anton Sport har ikke register helt tilbake til 2012 sier de, og jeg finner ikke kvitteringen.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ehhh... hvis du ikke har kvittering, hvordan skal du bevise at du eier en sykkel?

 

Er den registrert i Falken sykkelregister for eksempel?

Ikke nå. den var det første tre årene, men jeg fornyet det ikke.

 

Jeg husker det var en del frem og tilbake med falken, fordi rammenummeret ikke var formatert slik systemet deres sa det skulle være. Jeg måtte sende dem bilde og greier, og det tok månedsvis før de klarte å fikse opp i det. Jeg har lett etter mailene, uten å finne dem,. men kanskje jeg kan grave frem bildene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Nei, de stenges vel når jeg ikke lenger har dem? Uansett har jeg ikke tilgang til kontoutskriftene.

Har du kontaktet banken og spurt? Kan være de kan gi deg en utskrift (mot en avgift på rundt 100 kr tror jeg).

Lenke til kommentar

Hm, i går så jeg faktisk det jeg tror er sykkelen min.

 

Tre menn stod utenfor min lokale Rema-butikk med en sykkel som var helt lik, inklusive ustandard sete og dekk. Naturlig nok tok jeg ikke sjangsen på å be om å få se rammenummeret (jeg hadde det uansett ikke med meg da), men jeg angrer litt på at jeg ikke gikk bort til dem og ba om å få se nærmere på sykkelen.

Lenke til kommentar

Det er jo bare å melde den stjålet og registrere saken hos forsikringsselskapet. Det er ikke sikkert de ber om noe mer dokumentasjon på kjøpet, og det er i så fall bare å fortelle hva som er saken, så får de vurdere om de tror deg eller ikke. Stort sett vil de la tvilen komme deg tilgode.

Lenke til kommentar

Glemte å skrive det her. Jeg mistet også sykkelen forrige sommer. Så den igjen midt i byen ved mcdonalds en måned senere. Hadde anmeldt det til polisen, men tenkte ikke på det da. Ble så overrasket over å se den igjen.

 

Gikk bort og tok en grundig sjekk. Det er en 8 år gammel sykkel, så jeg kjenner igjen masse små detaljer. Satt meg utenfor og ventet, la merke til at et par slitne folk la merke til meg. Så kom det tre folk ut, litt slitne, hvorpå den ene satt seg på sykkelen. Så gikk jeg bort og spurte hvor han hadde fått tak i den sykkelen, for den er prikk lik min som ble borte for en måned siden.. og så pekte jeg på alle små detaljene. Alt med et smil, men bestemt og intens. "Ja da får du vel få'n igjen da" ^^ jeg setter pris på det, sa jeg. Glad det gikk så bra og ingen dro en kniv mot meg eller ble frekke, for jeg tror dessverre jeg var klar til å lage et helvete om de nektet. Eller bare ta sykkelen og stikke, ikke si noe som helst. Om jeg hadde turt er en annen sak, men hadde ikke lyst til å la sykkelen forsvinne en annen gang. Hvor mange sjanser får man? Hadde spilt igjennom scenarioet i hodet en del ganger før, i tilfelle noe sånt skulle skje. Ville ikke lage bråk eller eskalere situasjonen mer enn nødvendig. Man må jo se an situasjonen. Hadde det vært en skikkelig tvilsom type med 4-5 andre rundt seg, så hadde jeg kanskje ringt polis.

 

Om det hadde vært fordelaktig å ringe polisen vet jeg ikke. Tviler på om de hadde "hatt ledige patruljer".

 

Tenkte bare det kunne være en fordel å høre lignende historier.

 

Du kan jo skrive ned rammenummer på papirlapp og ha den i lommeboka.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For ordens skyld: I går fikk jeg forsikringsoppgjøret fra Storebrand.

 

Eneste jeg trengte å sende dem var bilde av anmeldelsesskjemaet (jeg har ennå ikke mottatt bekreftelse på anmeldelsen fra politiet) og bekreftelse fra sykkelbutikken på hva som er dagens tilsvarende produkt, og hva det koster. Noe kvittering eller eierskapsbevis var heller ikke nødvendig.

 

Tilsvarende produkt ble av butikken oppgitt til 20 000 kr, og jeg fikk 10 000 kr, som er maksimalt for den forsikringspolisen jeg hadde. Egenandelen og avskrivning pga alder (10% per år etter de tre første) har da tydeligvis blitt tatt fra de overskytende 10 000.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...