AnonymDiskusjon Skrevet 11. oktober 2018 Del Skrevet 11. oktober 2018 Hei, Jeg er ganske glad i elektronikk og har solgt litt av dette. Er da hovedsaklig laptoper som jeg finner billig på finn, har noen måneder - halv år og selger igjen. Spørsmålet jeg har tenkt litt på, må man skatte av dette? Eller det kun hobby? Har lest meg litt opp på området, og forstår at får at det skal regnes som næring så må det være mulig med overskudd over tid, og det er det absolutt ikke. Hittil i år har jeg tjent 28.000kr på dette. F. eks kjøpt en laptop til markedspris på 21.000kr og fått kjøpt denne til 13.500kr. Denne hadde jeg bare en uke før jeg solgte den igjen. Testet den litt og fant ut at jeg ikke trengte den. To måneder tidligere kjøpt jeg lignende maskin til 11.000kr og solgte denne for 19.000kr. Ellers hadde jeg en annen laptop i 5 måneder og tjente 4000kr på denne. Så hovedsaklig er fortjenesten mellom 3000-7000kr. Og jeg bruker maskinene i 1-6 måneder før jeg selger de videre da jeg vil teste noe annet. ( Bortsett fra de to siste salgene ) Nå har jeg nettopp bestilt en helt ny maskin til 15.400kr, denne kan jeg bruke i noen måneder og selge relativt lett for 18.400kr minimum. Nå har ikke jeg gått aktivt inn for dette, men synes det er spennende å holde litt på med. Totalt er det 5 laptoper jeg har solgt i går. Den nye maskinen jeg bestilte koster jo relativt mye, men fortjenesten er den samme som om det skulle vært en maskin til 4000kr, så kjøpsbeløpet har vel ikke så mye å si? Er dette en hobby? Har fulltidsjobb ved siden av der jeg tjener 690.000kr, så dette er ikke noe jeg lever av. Anonymous poster hash: f42d7...db1 Lenke til kommentar
aswfg Skrevet 11. oktober 2018 Del Skrevet 11. oktober 2018 Hva med å bare sende en mail til skatteetaten? Om det er hobby eller næring kan bare de vurdere. https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/rapportering-og-bransjer/bransjer-med-egne-regler/internett/inntekt-fra-aktivitet-pa-internett/ 2 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 14. oktober 2018 Del Skrevet 14. oktober 2018 Har lest meg litt opp på området, og forstår at får at det skal regnes som næring så må det være mulig med overskudd over tid, og det er det absolutt ikke. Anonymous poster hash: f42d7...db1 Skatteetaten må nesten vurdere dette, men min konklusjon som lekmann er at denne aktiviteten er godt egna for å drive som skattepliktig inntekt. Her er det snakk om relativt store summar som du nesten dobblar verdien av på kort tid. Om dette er hobby eller ikkje vil sjølvsagt være avhengig av omfanget, men eg er av den oppfattninga at når du får eit overskudd som nærmar seg ei lita månedslønn så er dette godt egna for eit ikkje ubetydeleg overskudd. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 14. oktober 2018 Del Skrevet 14. oktober 2018 Det er rett og slett imponerende hvor mye trådstarter klarer å tjene på dette, det er langt mer enn de fleste forhandlere har i avanse på tilsvarende utstyr.. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 15. oktober 2018 Del Skrevet 15. oktober 2018 Det er absolutt mulig å gjøre gode kjøp om man bruker litt tid, spesielt på litt dyrere ting. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 15. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2018 Det er rett og slett imponerende hvor mye trådstarter klarer å tjene på dette, det er langt mer enn de fleste forhandlere har i avanse på tilsvarende utstyr.. Takk takk! Takk for svar i tråden, jeg skal sende en Mail til skatteteten. Det er utrolig mye penger å tjene på finn. Tar litt tid, må ofte sende melding til 20-30 folk før noen er desperate nok, så det kan gå måneder mellom hver gang. Derav hobby. Men er ofte penger å tjene på nettbutikker og faktisk, ligger nå en laptop hos Elkjøp man lett kunne tjent 3000 - 3500kr på om jeg hadde bestilt den i forhold til hva de selges for på Finn. ( Men venter til jeg har fått saken avklart ) Anonymous poster hash: f42d7...db1 Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 16. oktober 2018 Del Skrevet 16. oktober 2018 Det er rett og slett imponerende hvor mye trådstarter klarer å tjene på dette, det er langt mer enn de fleste forhandlere har i avanse på tilsvarende utstyr.. Så klart TS tjener en del når han ikke skatter eller betaler moms ? Fra spøk til alvor til TS, det er ingen magisk grense. I hovedsak er vel regelen at hobby er når du ikke tjener noe særlig, og så fort du faktisk går i pluss eller regner med å gå en del i pluss, slik at du har fortjeneste mer enn en tier her og der, så må du registrere firma om det gjøres på fast basis. Altså, selger du noe her og der uten planlegging kan det gå under hobby. Men her planlegger du jo å selge elektronikk, og planlegger å ha fortjeneste, ergo det er ikke lenger hobby og du skal egentlig måtte registrere firma. Er egentlig lite jobb som ENK, og du får jo fordeler som å kunne kreve tilbake MVA på innkjøp osv. og diverse fradrag. Lenke til kommentar
gravypressure Skrevet 16. oktober 2018 Del Skrevet 16. oktober 2018 Å flippe laptoper med noen få tusen i fortjeneste, med flere måneders mellomrom, ville jeg ikke ansett som inntekt. Men som nevnt finnes ingen fasit, og det er en skjønnsmessig vurdering for hvert tilfelle. Min personlige mening er at dette faller inn under hobby. Det finnes utallige eksempler på slike inntekter som er i grenseland: med dagens etterspørsel etter elbil selges de nye "bruktbiler" med opptil 100.000 i fortjeneste. skattefritt. hundeoppdrett anses ofte som hobby, men noen får gjerne et kull i året som de tjener flere titusen på. skattefritt. Noen få tusenlapper på elektronikk tror jeg ikke skatteetaten bryr seg om... Dette kan for øvrig slå begge veier, og du risikerer også å tape så salgene. Hvis det er slik at du må skatte av fortjenesten, kan du også føre fradrag for eventuelle tap. Dette ville komplisert skattetallene for ganske mange nordmenn... Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 19. oktober 2018 Del Skrevet 19. oktober 2018 (endret) Som skattepliktig inntekt anses enhver fordel vunnet ved arbeid, kapital eller virksomhet, samt gevinst ved realisasjon av formuesobjekter innenfor og utenfor virksomhet, jf. skatteloven § 5-1. Utenfor virksomhet er gevinst ved salg av "innbo eller annet løsøre som har vært brukt i eierens eller vedkommendes families bopel eller husholdning" skattefritt, jf. skatteloven § 9-3 første ledd bokstav a. Objekter kjøpt for flipping er skattepliktig fra første krone, også om man ikke driver virksomhet. Objekter som er brukt i egen husholdning over en viss tid er bare skattepliktig hvis salgsmengden er stor nok til å utgjøre virksomhet. Det skal ikke mye til før man er over terskelen for virksomhet her. Kravene er at aktiviteten foregår over en viss tid, at den er egnet til å gå med overskudd, og at den drives for din egen regning og risiko. Endret 19. oktober 2018 av krikkert 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå