OHJohansen Skrevet 11. oktober 2018 Del Skrevet 11. oktober 2018 Er dette den nye trenden?Samsungs nye mobil har fire kameraer på baksiden Lenke til kommentar
MultiGamerClub Skrevet 11. oktober 2018 Del Skrevet 11. oktober 2018 4 er vel litt drøyt... Lenke til kommentar
Thomas S.A Skrevet 11. oktober 2018 Del Skrevet 11. oktober 2018 4 er vel litt drøyt... Yep Lenke til kommentar
qwerty123 Skrevet 11. oktober 2018 Del Skrevet 11. oktober 2018 Mulig jeg tar feil, men vil ikke hovedsensoren med 24 megapiksler med 2x digital zoom ta bedre bilder enn zoom-kameraet med 10 megapiksel og 2x optisk zoom? Lenke til kommentar
U1ven Skrevet 11. oktober 2018 Del Skrevet 11. oktober 2018 Hva er et dybdekamera? Lenke til kommentar
tore_uio Skrevet 11. oktober 2018 Del Skrevet 11. oktober 2018 Mulig jeg tar feil, men vil ikke hovedsensoren med 24 megapiksler med 2x digital zoom ta bedre bilder enn zoom-kameraet med 10 megapiksel og 2x optisk zoom? Nei, 2x zoom betyr vel normalt at bildet blir halve høyden og halve bredden, altså en fjerdedel. Så 10 mp ved 2x ville tilsvare 40 mp og 2x digital zoom... men det er mer enn bare antall mp som betyr noe for bildekvaliteten. Forøvrig, hvorfor kalles det zoomkamera i stedet for telekamera? Det er da snakk om fast brennvidde? 1 Lenke til kommentar
tore_uio Skrevet 11. oktober 2018 Del Skrevet 11. oktober 2018 Hva er et dybdekamera? Gjetter på at det er snakk om et kamera som skal gi dybdeinfo til bildet slik at man kan justere dybdeskarpheten i etterkant? Men hvilken brennvidde har det i så tilfelle? Hvis den matcher vidvinkel-objektivet så blir det dårlig oppløsning for tele, og matcher den normal eller tele så dekker den på langt nær hele vidvinkelbildet. Og er det snakk om fasedetekterende sensorer eller bare et ekstra kamera hvor man så beregner seg frem til dybden ved å sammenligne hvor ting havner i forhold til i hovedkamera? Lenke til kommentar
se# Skrevet 11. oktober 2018 Del Skrevet 11. oktober 2018 (endret) Nei, 2x zoom betyr vel normalt at bildet blir halve høyden og halve bredden, altså en fjerdedel. Så 10 mp ved 2x ville tilsvare 40 mp og 2x digital zoom... men det er mer enn bare antall mp som betyr noe for bildekvaliteten. Forøvrig, hvorfor kalles det zoomkamera i stedet for telekamera? Det er da snakk om fast brennvidde? Og selv om hovedkamera har 24MP så er 24MP på en så liten sensor så dårlig "pixelkvalitet" at reell oppløsning er langt lavere. Det skal ekstremt mye til av gode megapiksler og god optikk for at beskjæring kan ersatte en lengere brennvidde selv om den lengere brennvidden har færre megapiksler. Ser du på videoen om Pixel 3 fra dpreview ser du at Google bruker flere bilder som merges for å lage en bedre digital zoom. Og gjort riktig vil det utvilsomt fungere, men problemet med dette argumentet er man kan gjøre akkurat det samme med et kamera nummer to (eller tre) og oppnå ennå bedre teleeffekt. Når det gjelder den nye A9 så trodde jeg også at det de kaller zoom bare er et objektiv med lengere brennvidde, men alle som omtale A9 kaller det zoomlinse. Er det riktig er det virkelig noe nytt, men mistenker at alle bare gjengir Samsungs pressemelding og at det er en fast linse med litt lengere brennvidde. Kan ikke tenke meg at det er tele heller, men lar meg gjerne overraske. Endret 11. oktober 2018 av se# Lenke til kommentar
DrPaulus Skrevet 11. oktober 2018 Del Skrevet 11. oktober 2018 Holy macaroni! Flatskjerm! Endelig Samsung. Lenke til kommentar
Iki Skrevet 11. oktober 2018 Del Skrevet 11. oktober 2018 Mulig jeg tar feil, men vil ikke hovedsensoren med 24 megapiksler med 2x digital zoom ta bedre bilder enn zoom-kameraet med 10 megapiksel og 2x optisk zoom? Er dette 2x zoom i forhold til hovedkamera. Eller mener de at linsen kan zoome? Lenke til kommentar
Spetsnaz Skrevet 11. oktober 2018 Del Skrevet 11. oktober 2018 Noen som vet hvor mange A-modeller som selges vs. S lansert tidligere. Aner meg at Samsung tar sjansene sine og lanserer A når ting fungerer. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+132 Skrevet 11. oktober 2018 Del Skrevet 11. oktober 2018 (endret) Mulig jeg tar feil, men vil ikke hovedsensoren med 24 megapiksler med 2x digital zoom ta bedre bilder enn zoom-kameraet med 10 megapiksel og 2x optisk zoom?Nei, 2x zoom betyr vel normalt at bildet blir halve høyden og halve bredden, altså en fjerdedel. Så 10 mp ved 2x ville tilsvare 40 mp og 2x digital zoom... men det er mer enn bare antall mp som betyr noe for bildekvaliteten.Forøvrig, hvorfor kalles det zoomkamera i stedet for telekamera? Det er da snakk om fast brennvidde? 24 mp med 2x digital zoom = 6 mp. 10 mp med 2x optisk zoom = 10 mp. I tillegg til dette er jo kvalitet/størrelse på sensor sammen med objektivkvalitet og evt stabilisering (EIS/OIS/IBIS) avgjørende. Endret 11. oktober 2018 av Slettet+132 Lenke til kommentar
DrPaulus Skrevet 12. oktober 2018 Del Skrevet 12. oktober 2018 Såg forhåndsomtalen av kameraet til A9 fra The Tech Chap på youtube. Bildene kameraet tar ser jo ut som en dårlig vits. Lenke til kommentar
kiwhen Skrevet 12. oktober 2018 Del Skrevet 12. oktober 2018 Mobilen leveres bare i sort og blå, men promobildet viser en rød variant. Lenke til kommentar
Martin O. Nygård Skrevet 12. oktober 2018 Del Skrevet 12. oktober 2018 Dette er vel bare en innbygging av de små clip-on linsene som du kan få kjøpt fra Kina for 20 kroner, hvor de 3 linsene i pakken gjør akkurat det som de eksta inbygde linsen gjør i A9. Mer praktisk og vidvinkelen er veldig hendig. Skulle bare ønske den var enda videre for selfies på armlengdes avstand. Lenke til kommentar
Pizza3333 Skrevet 13. oktober 2018 Del Skrevet 13. oktober 2018 Det var dumt. Kjøper alltid bare telefoner med 6 eller fler kamera. Lenke til kommentar
se# Skrevet 13. oktober 2018 Del Skrevet 13. oktober 2018 Mobilen leveres bare i sort og blå, men promobildet viser en rød variant. Lest artikkelen? Lenke til kommentar
Mann'75 Skrevet 13. oktober 2018 Del Skrevet 13. oktober 2018 Fra busslomme/ fullskjermhysteri til Gillette barberhøvel-effekt på antall kameralinser ?. (Gillette lanserte en periode en ny høvel hvert år, med ett blad mer enn den forrige) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg