Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Skattemelding vs skatteoppgjør

Chris Wrynn

Anbefalte innlegg

Hei. Beklager om dette er spurt om flere ganger før.

Jeg er en ung person og fikk min egen inntekt for kanskje noen år siden. Har betalt skatt som alle andre.

Fikk i april som sikkert alle andre skattemelding. Der sto det at jeg hadde en sum jeg hadde betalt for mye. La oss si 1000 kr (ikke det som sto men bare et eksempel i denne posten). Ventet i lang tid på å få det mens alle rundt meg fikk sine penger.

I natt da jeg var på tur i seng fikk jeg et brev (elektronisk) med skatteoppgjøret. Da sto det plutselig en annen sum. La oss si 2500.

Jeg forventet bare "1000", og er nå forvirret. Idag var det kommet inn "2500" på kontoen.

Jeg ønsker å lære meg hva dette med skattemelding og skatteoppgjør egentlig betyr. Er det trygt å bruke disse "1500" kr "ekstra"? Beklager dumt spørsmål, er ny på dette markedet og må ha det inn med teskje.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skattemeldingen er informasjonen du får om det du har tjent og betalt i skatt etc... Hvor du kan tilføye eller endre informasjonen som står der, om det er noe som ikke stemmer.

Skatteoppgjøret er utbetalingen av penger du har betalt formye i form av skatt og avgifter til staten... Eller for noen, en regning om man har betalt for lite..

Årsaken at du får oppgjøret nå i oktober, kan vel kanskje ha med hvordan du tjener pengene dine på, om du er frilanser, næringsdrivende etc... Eller grunnet endringer du gjorde på Skattemeldingen..

Lenke til kommentar

Skattemeldingen er det som tidligere het selvangivelse. I skattemeldingen skal du opplyse skattemyndighetene om alle dine skattepliktige inntekter og fradrag.

Fysiske personer får som oftest en forhåndsutfylt skattemelding i mars/april hvor arbeidsgivere, finansforetak, og boligselskaper har kommet med forslag til hvordan den skal fylles ut.

Du skal kontrollere opplysningene i skattemeldingen, men hvis alt er riktig plikter du ikke å sende den inn.

Skatteoppgjøret er resultatet av Skatteetatens behandling av skattemeldingen din. Skatteetaten beregner trygdeavgift, trinnskatt, inntektsskatt, formuesskatt, mv., og skatteoppkreveren avregner dette mot innbetalt forskuddstrekk fra arbeidsgiver og eventuell forskuddsskatt fra deg. Du får utbetalt differansen hvis den er i din favør, og må betale hvis den ikke er det.

Om det er trygt å bruke disse ekstrapengene kommer altså an på om Skatteetaten har brukt riktige tall ved skatteoppgjøret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...