lada1 Skrevet 11. oktober 2018 Del Skrevet 11. oktober 2018 Anta at du vet at bare du kjenner til en enkel/rask mulighet for noe tilsvarende et nytt "olje-eventyr" i Norge. Ville du fortelle om det - eller ta hemmeligheten med ned i graven? Jeg tror at jeg ville ta hemmeligheten med i graven. Et nytt "olje-eventy"? æsj ! Hva mener dere? Lenke til kommentar
8DX8QO0Y Skrevet 11. oktober 2018 Del Skrevet 11. oktober 2018 Bønder i telemark sparket til tider frem sølv under dansketiden men lot være å si ifra. 1 Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 11. oktober 2018 Del Skrevet 11. oktober 2018 Du tenker på det miljømessige aspektet nå? Eller uansett? F.eks. om man fant en revolusjonerende måte å fremstille energi på, på en billig, og miljøvennlig måte, om man da hadde holdt kjeft om det? Thorium er jo perleeksempelet. Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 12. oktober 2018 Del Skrevet 12. oktober 2018 Du tenker på det miljømessige aspektet nå? Mye verre: Norge var en framgangsrik nasjon 1970. Når oljeeventyret er over, er vi komplett ødelagt: kan ingenting og gidder ingenting (skole og arbeidsmoral er ødelagt). Det skal god rygg til å bære gode dager, sier et gammelt ord. Vi hadde ikke det, åpenbart, men er blitt bortskjemt og tror rikdommen kommer av seg selv. Lenke til kommentar
8DX8QO0Y Skrevet 12. oktober 2018 Del Skrevet 12. oktober 2018 Nikola Tesla holdt jo kjeft... Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 12. oktober 2018 Del Skrevet 12. oktober 2018 Veldig, veldig mange av de som har vært med på oljeeventyret har skaffet seg en høy, teknisk kompetanse, og vi er spesialiserte i en rekke ingeniørdisipliner. Om vi står ovenfor en ny type industri vil det være verdifullt at oljenæringen har avlet frem norske ingeniører. Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 14. oktober 2018 Del Skrevet 14. oktober 2018 Veldig, veldig mange av de som har vært med på oljeeventyret har skaffet seg en høy, teknisk kompetanse, og vi er spesialiserte i en rekke ingeniørdisipliner. Om vi står ovenfor en ny type industri vil det være verdifullt at oljenæringen har avlet frem norske ingeniører. Det spørs i hvilken grad man kan overføre kunnskap fra oljeindustrien til å utvikle den "nye oljen". Man kan også så at oljeindustrien har støvsugd norge for ingeniører slik at vi har fått en ingeniørstand som er for lite omstillingsdyktige. Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 21. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2018 (endret) Poenget mitt var at det trenger ikke være *meningsfullt* å prøve å bli så materielt rik som mulig. Nå er det mye slik at dersom det oppstår en god fortjenestemulighet, så skal den på død og liv utnyttes. Jeg finner ikke dette meningsfullt - og noen ganger kan det være rent skadelig. En har mange eksempler på at det i mange land fører det til ren ulykke for de fleste at en finner naturressurser med gode fortjeneste-muligheter (slik som f.eks. olje). Dersom en forfølger dagens materialistiske politiske føringer, så kommer det kanskje til å bli mest "lønnsomt" (rent materialistisk sett og for "eliten") at en parkerer kanskje 70 (?) prosent av befolkningen på trygd i stedet for å finne opp "jobber" for dem. Jeg tror at det lett kan bli slik - spørsmålet er hvordan en best gjør dette. Kanskje en kamp mot vindmøller å prøve å bekjempe dette :-) Endret 21. oktober 2018 av lada1 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå