EgTykjerDetErFlott Skrevet 11. oktober 2018 Del Skrevet 11. oktober 2018 Jeg tror jeg forstår det meste. Her er det vel heller du som ikke forsto sammenhengen mellom antallet celler og effekt som kan hentes ut av et batteri. Tesla bruker de samme cellene i alle sine batteri størrelser. Jo større kapasitet batteriet har, jo flere celler har de og dermed mer potensielt effekt uttak, derfor korrelerer batteri kapasitet direkte med batteri effekt. Ikke så fryktelig vanskelig å forstå seg på. Ta det heller som dagens nye lærdom fremfor å fortsette å gape deg slik du gjør nå Du forstår ikke hva "samme prinsipp" betyr altså. Ok... Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 11. oktober 2018 Del Skrevet 11. oktober 2018 (endret) Er det at forskjellige kjemier har forskjellige effekt perr celle du vil frem til som et "prinsipp" ? Det tror jeg de fleste forstår, men det er snakk flerfoldige hundretals celler i ett batteri her, ikke en enorm celle, det er elbil batterier det er snakk om, ikke mobil batterier. Men med det tror jeg noen andre for ta stafett pinnen videre, jeg er rett og slett lei. Endret 11. oktober 2018 av Evil-Duck Lenke til kommentar
EgTykjerDetErFlott Skrevet 11. oktober 2018 Del Skrevet 11. oktober 2018 (endret) Er det at forskjellige kjemier har forskjellige effekt perr celle du vil frem til som et "prinsipp" ? Det tror jeg de fleste forstår, men det er snakk flerfoldige hundretals celler i ett batteri her, ikke en enorm celle, det er elbil batterier det er snakk om, ikke mobil batterier. Men med det tror jeg noen andre for ta stafett pinnen videre, jeg er rett og slett lei. Lær deg hva "samme prinsipp" betyr.. Om det er 1 eller 1.000.000 celler er det samme prinsipp som sagt.. Kapasitet har ikke noen direkte sammenheng med effekt. Så enkelt er det. Endret 11. oktober 2018 av MobileX Lenke til kommentar
rosetta stoned Skrevet 11. oktober 2018 Del Skrevet 11. oktober 2018 Blir dere aldri lei av den samme diskusjonen hver gang? Groundhog day hver gang T-ordet blir nevnt. Det er jo faen verre enn med Apple/Android. 1 Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 11. oktober 2018 Del Skrevet 11. oktober 2018 Kapasitet har ikke noen direkte sammenheng med effekt. Så enkelt er det. For en enkeltcelle? tja. For et elbil batteri med varrierende antall celler for å oppnå forskjellige kapasiteter? Nei, som og er det diskusjonen dreier seg om. Lenke til kommentar
EgTykjerDetErFlott Skrevet 11. oktober 2018 Del Skrevet 11. oktober 2018 For en enkeltcelle? tja. For et elbil batteri med varrierende antall celler for å oppnå forskjellige kapasiteter? Nei, som og er det diskusjonen dreier seg om. Nøyaktig samme prinsipp uansett hvor mange celler du har? Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 11. oktober 2018 Del Skrevet 11. oktober 2018 Hvis jeg hadde hatt en tesla ville jeg følt meg lurt. Har ett 75 kw batteri i bilen men får bare benytte 60 kw av dem? Ville jeg hatt lenger rekkevidde måtte en betalt 9 000 dollar. Vel står prisen er blitt litt lavere men men ikke hvor mye... Blir som en dieseltank der det er 25 liter en ikke får bruke uten at en betaler 100 000 kr. Høl i hue!!! Hva slags merkelig logikk er dette? Du føler deg lurt fordi du valgte lavere kapasitet på batteriet, og så vil du ha full kapasitet selv om du ikke betalte for det? Hva da med de som faktisk betalte for full kapasitet i utgangspunktet? Hvorfor skal du få det gratis når de måtte betale? 2 Lenke til kommentar
jendor1 Skrevet 11. oktober 2018 Del Skrevet 11. oktober 2018 Bilen er hele tiden koblet opp mot moderskipet via en kryptert VPN-tilkobling over 3G/4G. Tesla har i så måte full kontroll over bilen, om dem vil. Hvordan tror du ellers dem kan tvinge gjennom en sikkerhetsoppdatering, eller kjøre diagnose og sjekke logger for feil når bilen står parkert hjemme i garasjen? Tesla har samme muligheter som du har via App - og mye mer til. Dem har root-access på bilen, så dem har mulighet for å gjør det dem vil (om dem vil). Logger lastes opp, de kan spør etter dem. Jeg har aldri sett en sikkerhetsoppdatering tvunget igjennom, har du? Men siden Tesla er koplet opp til Internett 3G/4G så kan hacker ta kontroll over bilen, ingenting er 100 % sikkert når det er koblet opp mot Internett selv om man må trykke godkjenn om oppdateringer. Dette er vel et eksempel hva hackere kan gjøre: https://www.dagbladet.no/nyheter/stjeler-tesla-pa-fa-sekunder---overrasket/70198578 Jeg vet du kommer til å si at Tesla har tettet dette hullet, men så finner hackere en ny måte å gjøre det på nytt igjen. 2 Lenke til kommentar
Juggelkongen Skrevet 11. oktober 2018 Del Skrevet 11. oktober 2018 Undersøk litt nærmere hva slags motor som benyttes i f. eks BMW 3-serie. Samme motor i 316, 318 og 320 (muligens også i 325). Forskjellen er kun at ytelsen har blitt strippet på de svakeste versjonen. Trodde BMW 318 hadde 3-sylindret motor og 320 hadde 4-sylindret jeg. Blir vel ikke helt samme motor det da ?? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 11. oktober 2018 Del Skrevet 11. oktober 2018 Men siden Tesla er koplet opp til Internett 3G/4G så kan hacker ta kontroll over bilen, ingenting er 100 % sikkert når det er koblet opp mot Internett selv om man må trykke godkjenn om oppdateringer. Dette er vel et eksempel hva hackere kan gjøre: https://www.dagbladet.no/nyheter/stjeler-tesla-pa-fa-sekunder---overrasket/70198578 Jeg vet du kommer til å si at Tesla har tettet dette hullet, men så finner hackere en ny måte å gjøre det på nytt igjen. Dette har jo ingenting med internet å gjøre, det er nøkkelen de kopierer. Og som du sier har Tesla gjort tiltak, nettopp på grunn av at de er tilkoblet til internet fikk de sendt denne ut. De andre millionene med biler der ute som har samme teknologi har ikke denne ekstra sikkerheten.. såklart kan en hack'e en tesla som er på internet. En kan få passordet til noen å kjøre avgårde. Er en redd for dette kan en nappe ut simkortet. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 11. oktober 2018 Del Skrevet 11. oktober 2018 Utrolig miljøvennlig å drasse på ekstra vekt i form av batterier som ikke engang utnyttes. For ikke snakke om utvidelsen av råmaterialene til disse batteriene. Er det mulig? At dette er låst i første omgang er helt på trynet. Det er ikke så mye ekstra vekt at det har noe å si, og dessuten varer batteriet lenger som andre har påpekt. Lenke til kommentar
Faller Skrevet 11. oktober 2018 Del Skrevet 11. oktober 2018 Trodde BMW 318 hadde 3-sylindret motor og 320 hadde 4-sylindret jeg. Blir vel ikke helt samme motor det da ? Sorry, jeg mente dieselversjonen. 316d, 318d og 320d bruker alle samme motor, bare med forskjellig antall hestekrefter. Du kan også se på 5-serien i dieselutgave. N47-motoren til BMW blir hyppig brukt i forskjellige segmenter og med forskjellig ytelse. Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 11. oktober 2018 Del Skrevet 11. oktober 2018 Ettersom elbil blir mer vanlig burde dette kanskje bli lovpålagt? Midlertidig fjerning av kunstig sperre på batterier i områder utsatt for naturkatastrofer. Lenke til kommentar
jendor1 Skrevet 11. oktober 2018 Del Skrevet 11. oktober 2018 (endret) . Endret 12. oktober 2018 av jendor1 Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 12. oktober 2018 Del Skrevet 12. oktober 2018 Nøyaktig samme prinsipp uansett hvor mange celler du har Nå tror jeg bare du troller for å være helt ærlig. men hvilket eksakt prinsipp er det du referer til? Lenke til kommentar
jendor1 Skrevet 12. oktober 2018 Del Skrevet 12. oktober 2018 Men siden Tesla er koplet opp til Internett 3G/4G så kan hacker ta kontroll over bilen, ingenting er 100 % sikkert når det er koblet opp mot Internett selv om man må trykke godkjenn om oppdateringer. Dette er vel et eksempel hva hackere kan gjøre: https://www.dagbladet.no/nyheter/stjeler-tesla-pa-fa-sekunder---overrasket/70198578 Jeg vet du kommer til å si at Tesla har tettet dette hullet, men så finner hackere en ny måte å gjøre det på nytt igjen. Dette har jo ingenting med internet å gjøre, det er nøkkelen de kopierer. Og som du sier har Tesla gjort tiltak, nettopp på grunn av at de er tilkoblet til internet fikk de sendt denne ut. De andre millionene med biler der ute som har samme teknologi har ikke denne ekstra sikkerheten.. såklart kan en hack'e en tesla som er på internet. En kan få passordet til noen å kjøre avgårde. Er en redd for dette kan en nappe ut simkortet. Ja du som stoler på undersøkelser, slik som du har sagt tidligere her. Hva har du å si til denne linken? https://www.tu.no/artikler/rapport-en-tesla-x-ma-kjore-mer-enn-en-halv-million-kilometer-for-den-slipper-ut-mindre-co2-enn-denne-dieselbilen/433166 Du kommer vel plutselig med nu at undersøkelser ikke er til å stole på allikavel? 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 12. oktober 2018 Del Skrevet 12. oktober 2018 Ja du som stoler på undersøkelser, slik som du har sagt tidligere her. Hva har du å si til denne linken? https://www.tu.no/artikler/rapport-en-tesla-x-ma-kjore-mer-enn-en-halv-million-kilometer-for-den-slipper-ut-mindre-co2-enn-denne-dieselbilen/433166 Du kommer vel plutselig med nu at undersøkelser ikke er til å stole på allikavel? Hva i alle dager har dette med saken å gjøre? Hold deg saklig, eller la vær. Det finnes mange livløpsanalyser, man kan justere tall til ens fordel som i denne saken. Forøvrig viste ikke jeg til noen undersøkelse, jeg viste til statistikk. Lenke til kommentar
jendor1 Skrevet 12. oktober 2018 Del Skrevet 12. oktober 2018 Ja du som stoler på undersøkelser, slik som du har sagt tidligere her. Hva har du å si til denne linken? https://www.tu.no/artikler/rapport-en-tesla-x-ma-kjore-mer-enn-en-halv-million-kilometer-for-den-slipper-ut-mindre-co2-enn-denne-dieselbilen/433166 Du kommer vel plutselig med nu at undersøkelser ikke er til å stole på allikavel? Hva i alle dager har dette med saken å gjøre? Hold deg saklig, eller la vær. Det finnes mange livløpsanalyser, man kan justere tall til ens fordel som i denne saken. Forøvrig viste ikke jeg til noen undersøkelse, jeg viste til statistikk. Du liker å kommentere her som er for din egen fordel. Men når du ser at du har tatt feil så kritiserer du motparten. Hvem som er sakelig her kan man begynne å lure på. 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 12. oktober 2018 Del Skrevet 12. oktober 2018 Du liker å kommentere her som er for din egen fordel. Men når du ser at du har tatt feil så kritiserer du motparten. Hvem som er sakelig her kan man begynne å lure på. Hva babler du om? Feil? Kritiserer motparten? En kan iallefall se hvem som er totalt usaklig her.. Hva med å holde seg til emnet i første omgang? Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 12. oktober 2018 Del Skrevet 12. oktober 2018 https://www.nrk.no/embed/PS*310675 Denne er fin, om akkurat det emnet der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå