Gå til innhold

Retrotråden, eldre datamaskiner og maskinvare.

Anbefalte innlegg

Etter noen kjappe søk fant jeg ikke en retro tråd, så jeg fyrer opp en her.

Tenker det hadde vert morsomt om vi kunne vise frem DOS(/win9x)-gamingrigger eller maskiner for andre formål. Vi kan snakke om hva som er gjort for å få det til å fungere, fremtidlige planer og hva som er inni. Her skal derimot all diskusjon og spørsmål være lov så lenge det handler om gammel maskinvare  :thumbup:

Jeg vil si at maskinvare er gammel og retro hvis den hører til Pentium III generasjonen eller eldre (fremdeles god støtte for DOS/Win9x osv.). Pentium IV er lov hvis man er fjortis. :mrgreen:  

Hvis man ønsker å bygge en retro pc for DOS-spill vil jeg vise til en god youtubevideo å starte med

Nå skal jeg prøve å starte tråden med å vise frem min gulle gode Socket 7 maskin:

post-164530-0-87984700-1539225406_thumb.jpg

post-164530-0-33633000-1539225424_thumb.jpg

Her har vi et "baby AT" kabinett med følgende maskinvare:

Hovedkort: TMC PCI54ITS v2

Skjermkort: S3 Trio64V+ 1mb

Ram: 48mb EDO

Lydkort: Soundblaster 16 CT2290

Harddisk: Seagate Medalist 2gb og Fujitsu 4,1gb (hadde en 430mb men den gikk av dage)

CD+Diskett

Av bildet kan man se at kabeltrekkinga har blitt gjort med den klassiske salatmetoden. På dette hovedkortet er det ikke et vanlig knappebatteri, men en fastloddet tidschip med et innkapslet batteri over (dette produseres selvfølgelig ikke lengre). Batteriet var dødt for lenge siden og jeg måtte derfor grave meg igjennom plast og gips for å komme til batteripolene som jeg kuttet fra det interne batteriet og loddet ledninger på. Deretter koblet jeg på et vanlig knappebatteri. Datamaskinen holder tiden som den skal nå :)

Jeg har byttet prosessoren fra en klassisk Pentium 75mhz til en Pentium MMX 200mhz. Siden dette er et tidlig socket 7 hovedkort gir det bare 3.3V til prosessoren, akkurat som socket 5. Pentium MMX krever derimot 3.3V for IO og 2.8V for kjernen. Det går derimot fint når man bruker kjølepasta på CPU-kjøleren og setter på en vifte (som jeg skal innrømme ikke passer fint) for å holde CPU kjølig.

På en Pentium MMX kan man bruke et program som heter "SetMul" for å gjøre den tregere. "https://www.youtube.com/watch?v=F8s0H5_-SRU"  Derfor har jeg her muligheten for å kjøre både 386, 486 og Pentium spill som er hastighetssensitive med denne maskinen.

I posten er det 2 3dfx Voodoo 2 på vei, Matrox Millenium og et PCI USB kort. Det har jeg planer om å stappe inn her. Jeg har også en Roland Sound Canvas 88VL på vei som jeg skal koble til Soundblaster for å gi vakker MIDI-lyd :w00t: Man kan si det vil nærme seg den ultimate 1998 riggen med 1993 utseende. 

Nå håper jeg flere hiver seg på :)    

• Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Holder på å sette opp en retro-PC basert på 386SX. Men den blir sånn halv-retro.

Et moderne, nytt ATX-kabinett med moderne ATX-PSU.

Hovedkortet er et gammelt Acer 386SX-hovedkort med en 33MHz 80386 og en 80387, samt 16MB minne fordelt på 4 4MB-SIMMs. AT-hovedkort går utrolig nok rett inn i ATX-kabinett uten store modifikasjoner. Måtte lage eget IO-shield men det gikk ganske greit med riktig utstyr.

PSUen passer rett på via en AT-ATX-overgang. Venter på power-knapp så jeg kan skru av og på i front i stedet for å måtte skru av og på med bryter bak på PSU.

Lagring er på CF-kort på original ISA IDE-kontroller men med et XT-IDE-kort for å overstyre BIOS så jeg kan ha større enn 500MB-harddisker/kort/SSD.

Av lydkort har jeg valget mellom et Creative Soundblaster 32 eller Gravis Ultrasound.

Kjører DOS 6.22 og Windows 3.11.

Har også en gammel Commodore-PC fra 1984 som nå endelig er 100% fungerende.

Lenke til kommentar

Morsomt prosjekt! Alt 286, 386 og 486 har gått opp i pris i det siste har jeg lagt merke til. Har selv vurdert en CF-IDE sak, men satser på at jeg kan bruke et USB2-PCI-kort uten store problemer siden jeg kjører Win 98 hvor jeg kan installere "mass storage" drivere. Eller så er jo disse diskett-emulatorene interessante også.

Hva blir det du skal kjøre på maskinen? Post bilder da:) 

Lenke til kommentar

Tøft! Skikkelig får i ulveklær^^ Liker det IO-panelet. Jeg mangler utstyr å kunnskap for å lage noe slikt i metall. Jeg hadde nok løst det med 3D-printeren, men det blir ikke like autentisk. 

Si meg, har du mer minne på lydkortet enn systemminne?  :grin:

Gleder meg forresten å teste Monkey Island lyden på Roland SC88 i MT-32 (CM-64) modus når den kommer på mandag^^ 

Lenke til kommentar

Gravisen har 8MB minne. Så bare halvparten av systemminne, men 8 ganger så mye som på skjermkortet. :p

Har en Yamaha MU80-tonegenerator jeg kan koble til som skal være Roland-kompatibel men resultatet blir som regel litt skuffende.

post-18544-0-02496900-1539457585.jpg

IO-panelet kjøpte jeg på ebay blankt, uten hull. Kjøpte så verktøy for å presse hull i stålplate. Ganske enkle greier. Men må presse/stanse hull. Nytter ikke å borre.

Lenke til kommentar

Jeg holder på med en Win 98 maskin selv. Pentium III slot 1 (BX440 brikkesett), Riva TNT2 og Soundblaster Live. Tidsepoke '98-'99. 

Jeg har ikke funnet et kabinett ennå, må rundt på søpla å se om jeg finner noe. Alternativt kan jeg jukse med et eldre Lian-Li kabinett, da det er mye blank aluminium her også :p (Kabinettet må ikke være beige fra denne tiden)

PSU kommer jeg nok til å gå for en safe ny seasonic med 100++ W på 3,3+5V. Seasonic har iallfall gode caps, så det burde holde. PIII trekker ikke sååå mye fra 5V.

Vedr monitor så er jo en CRT veien å gå egentlig, men jeg ønsker å spare plass så en LCD TFT kan man finne. Problemet er vel at man finner mange fra 2000 - 2001 .. Så det er litt juks :\ 

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

@Sedsberg. I alle fall AWE32 støtter 28MB ram så det er mulig  :green: Er vel derfor en del foretrekker AWE32 over AWE64 også, siden sistnevnte ikke er oppgraderbar. 

MU80 er nok ikke "Roland-kompatibel" hvis du mener det som var før general MIDI. Roland MT-32, MT-100, CM-32L, CM-64 og CM-500 er vel de eneste som kan skryte av å være (nært) 100% kompatible. Sound Canvas SC-55 og SC-88 med variasjoner (kanskje senere også) har MT-32 (eller CM-64) modus. Det betyr at de har de samme lydene på de samme stedene, men Sound Canvas er ikke programmerbar, en funksjon som de fleste spill som fungerte på MT-32 osv. brukte. (Monkey Island brukte det ikke så vidt jeg vet så det høres bra ut på Sound Canvas, men ikke likt siden det er et nyere sound set) Man må rett å slett investere i en av de tidligere nevnte Roland hvis man skal ha dette, noe jeg håper på å gjøre :love:  

Med General MIDI ordnet de opp i dette og alle de forskjellige modulene fungerer som støtter dette, men vil selvfølgelig høres forskjellig ut fra hverandre. MU80 skal være god på det som kom etter 1991 for å si det slik, som Duke Nukem 3D feks.

@Kyrre S.

Kan være heldig å finne mye i søppla, fant en Compaq PIII der med 17" CRT, tastatur og mus. PIII 450mhz "katmai" så det kunne like gjærne vert PII men jeg skal ikke klage :) Du kan lakkere Lian Li beige;)

Er ikke mye juks å gå for en skjerm fra 2000 hvis man skal ha 1999 rigg da, er vel ikke så mye som skjedde på det året innen TFT? 

Endret av SVD
Lenke til kommentar

Virker som en klar fordel å bo i en større by for å ha denne hobbyen  :lol:

Eller i USA for den saks skyld .. Er ikke mye rundt her, så ender man opp på finn og ebay for å lete etter billige deler. 

Det kjipeste med det hele er at man nå sitter å bruker tid og litt penger på å sette sammen noe man har hatt lassevis av  :omg:

Vi hadde 286, 386, 486, Pentium og Pentium II i perioden midten av 80 til slutten av 90. Skulle spart på det ja ..

• Liker 1
Lenke til kommentar
  :omg:

Vi hadde 286, 386, 486, Pentium og Pentium II i perioden midten av 80 til slutten av 90. Skulle spart på det ja ..

Hvorfor det? Hvis du vil ha gammel maskinvare hva med rasbarry pi.

Er frustende slike store maskiner som er kun luft. Tar mye plass og gjør ikke så mye.

Må være kjedelig med Artifacts?

HrCo5gY.jpg

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Du misforstår poenget :) Hvis noen skal ha en vintage bil av en eller anna slag, så funker det ikke med en kit-car. Det må være ekte vare.

Dessuten får man ikke artifacts hvis man spiller tidsriktige spill på tidsriktig hardware. Dos-emulator derimot .. bare drit spør du meg.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Ikke sikkert, de med gamle maskiner overklokker nok sikkert, er jo en grunn for pcene er gamle og upopulære.

Celeron D er jo helt håpløs syns jeg selv i vista. Så tenker på noe eldre en det og 1 GB ram sier seg selv. Takk for meg. Tror jeg heller spiller på mobilen.

Men skal man bruke gamle maskiner burde reactos eller linux\unix være tingen.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

men passer nok ikke småbarnsfedre :p

Ikke si sånn da. :p Tar jo motet fra en stakkar. Har snart alle delene jeg trenger, men det tar tid å finne alt.

Kjenner jeg er sugen på et IBM model M keyboard. Men de koster skjorta. Må være heldig på søpla tror jeg.

Diablo 1 et første på lista min tror jeg. Duke 3d og doom 1/2 også. Så videre til unreal og quake. Gleder meg

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...