Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utleier vil ikke ha penger

Mekker`n

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en eldre bekjent som jeg hjelper en del i det daglige.

Via jobb har han de siste 38årene disponert en leilighet. Når han gikk av med pensjon så fikk han tilbud om å leie denne leiligheten videre siden han ikke hadde noe annet sted å bo, så lenge han ønsker eller lever.

Han gikk lenge å ventet på taktsmann for å få avgjort leieprisen videre, men siden takstmann aldri dukket opp så ble dem enige om 13 000,- i mnd. For de mndene han ventet på takstmann ble de enige om halv husleie.

Det ble så tegnet en helt vanlig leiekontrakt etter mitt øyemål. Forskuddsvis mndlig betaling, 3mnder depositum og oppsigelsestid.

Han fikk så en SMS om at det sto feil kontonummer i kontrakten og der stoppa det helt opp. Han har nå venta i 10mnder på et kontonummer eller en faktura.

Han har ringt å purret mye på dette og vil ha det i orden, men ingenting skjer.

Siden han drar mye til utlandet så har han satt meg som kontaktperson. Jeg har gitt dem e-mail adressen og telefon nummeret mitt sikkert 5 ganger. All husleie og depositum har han sendt til meg og det begynner å bli en betydelig sum.

Det har gått lang tid og blitt såpass mye penger at vi begynner å bli nysjerrige på lovverket rundt dette her. Når dem surrer og er så treige, kan de da komme å kreve at du etterbetaler 150 000 for et års husleie? Det er jo ikke det som står i kontrakten.

En annen side av saken er at vi vet det er en annen ansatt som har hatt lyst på denne leiligheten. De har prøvd seg en gang før og det var nok en stor nedtur når han fikk leie dette livet ut.

Han har hatt store problemer med gambling gjennom hele livet og det lukter egentlig litt dritt av hele opplegget.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, den enkelte leietermin foreldes separat. Betaling av en senere leietermin avbryter heller ikke foreldelsen av en tidligere leietermin.

Merk at plikten til å betale depositum kan foreldes (tre år etter at kontrakten ble signert, med mindre senere betalingsdato er avtalt), men adgangen til å si opp eller heve avtalen som følge av manglende betaling av depositum foreldes ikke.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...