Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Oppberaving av luftgevær

Anbefalte innlegg

Min 22 år gamle sønn bor hjemme og har nylig kjøpt inn luftgevær og har det ståendes på rommet sitt. Jeg har bedt han om å skaffe våpenskap, siden det kan jo fort skje uhell, feks skudd i hodet eller i øyet osv.

Han sier selv at han har våpenvett og vet hvordan han skal handtere ett våpen, men jeg er allikevel skeptisk. Jeg forslo at han kan oppbevare det hos en kompis, men det vil han ikke gå med på.

Har noen forslag om hva jeg kan gjøre? 

Anonymous poster hash: 2ab2c...c07
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"skudd i hodet eller i øyet osv." skjer ikke mens våpnet er lagret, det skjer mens man diller med det, et våpenskap hjelper ingenting her. Et våpenskap er kun til nytte for å forhindre uvedkommende å få tak i våpnet når det lagres, så om dere har mindre barn i huset kan det være en tanke. Utover det vil jeg si at sønnen din bør oppbevare våpnet bortgjemt i et skap slik at det ikke er lett å finne tak i for uvedkommende. Et våpenskap er såpass dyrt at det er vanskelig å rettferdiggjøre prisen når det ikke er krav til det for et luftgevær.

Lenke til kommentar

Jeg ser fra andre kilder at enkelte luftvåpen går under samme kategori som ordinære skytevåpen. Altså de skal sikres på lik linje med "ekte" våpen, avhengig av kaliber. Man skal sørge for at uvedkommende ikke får tak i våpenet.

"Han sier selv at han har våpenvett og vet hvordan han skal handtere ett våpen" - Det tror jeg ALLE sier. Inkludert de som har uhell igjen og igjen og igjen. Jeg ble truffet i ansiktet av en voksen mann som lekte med en airsoft pistol. iflg ham så var det ikke hans feil fordi han hadde sjekket magasinet og "kulen må ha ligget i løpet". Enkelte mennesker klarer ikke å forstå hva ansvar betyr.

Nå er dette en voksen mann så ikke helt sikker på hvor aktuelt det vil være å "lay down the law" her, men for min egen del hadde jeg ikke tillatt et luftvåpen å stå fremme hvor hvem som helst kan plukke det opp og leke med det. Jeg har sett nok av uhell med airsoft våpen, også fra voksne folk, når de plukker opp tilfeldig våpen som ligger fremme for å se og dille med det. Jeg hadde selv gitt et krav om at våpenet skal oppbevares pakket ned eller i et skap - ikke stående fremme klart til lek - jeg hadde vel og merke ikke satt krav om våpenskap med mindre det faktisk er et krav på dette våpenet.

"§ 1. Med skytevåpen forstås i denne lov: a.

våpen som med ladning av krutt eller annet drivmiddel, eller ved en mekanisk innretning kan skyte ut kuler, hagl eller andre prosjektiler,"

"§ 27 a.Skytevåpen eller en vital våpendel, samt ammunisjon, skal oppbevares forsvarlig nedlåst. Kongen fastsetter nærmere regler for oppbevaring. Slike regler kan også gjelde for skytevåpen, våpendeler og ammunisjon som nevnt i § 5."

"§ 5.For så vidt ikke annet er bestemt i eller i medhold av denne lov, gjelder loven ikke for: a. apparater for slakting, signalpistoler og andre innretninger for signalgivning, rednings- og harpungeværer når de av vedkommende departement finnes utelukkende egnet for det oppgitte formål, b. deler av våpen som er nevnt i denne paragraf, dog ikke innstikningspiper som kan brukes i disse skytevåpen, c. ammunisjon som utelukkende kan nyttes i de skytevåpen som er nevnt i denne paragraf.

Departementet kan bestemme i hvilken utstrekning loven skal gjelde for luft- og fjærgeværer og luft- og fjærpistoler.

"§ 78.Krav til sikker oppbevaring

Den som innehar skytevåpen, våpendeler eller ammunisjon, skal oppbevare gjenstandene slik at uvedkommende ikke får adgang til dem. Eier og innehaver av skytevåpen skal påse at våpenet er tomt for ammunisjon under oppbevaring."

"alle registrerte luftvåpen følger samme regel som kruttvåpen, dvs de skal inn i skapet.

vital del på et luftvåpen blir litt misvisende da denne lovgivningen er klønete utformet, ergo må hele stasen inn i skapet.

Ikke registreringsplkiktige luftvåpen kan du ha hvor du vil, også de i større kaliber enn .177

Du trenger ikke registrere luftvåpen som er ervervet før den nye loven trådte i kraft."

Bare sånn for å understreke en ting; disse tinga er helt ubetydelige inntil noe skjer. Det unge ofte ikke forstår er at man gjør slike tiltak for å beskytte seg selv mot andres dumskap.

Nå er ikke jeg advokat, men sønnem din kan ha problemer med å se for seg følgende situasjon; han har to venner på besøk. En plukker opp våpenet og fikler med det. Et skudd går av og treffer den andre kameraten i øyet og han får ødelagt synet sitt. Nå er ingen av dem venner lenger fordi nå handler det om penger. Han uten øye vil kreve erstatning av han som fiklet med våpenet, men han som fiklet med våpenet har en advokat eller forsikringsselskap som nå vil skyve delansvar over på eier av våpenet som lot det ligge ute. dersom det er er et luftvåpen av typen som er registreringspliktig ved ervervelse etter at loven tredte i kraft så forstår jeg det slik at han kan ansees å være delaktig i uhellet uavhengig av hvor "ansvarlig rundt våpen" han selv måtte anse seg selv som.

Endret av Invader Zim
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...