Daniel.ab Skrevet 10. oktober 2018 Del Skrevet 10. oktober 2018 Irriterer meg skikkelig over støyen fra mine 2 WD 2TB disker som står å snurrer. Skikkelig irriterende når pc ellers ikke lager en lyd under normal bruk. Diskene er satt opp i RAID 1 med tanke på at jeg da hadde en form for "backup" om en disk skulle ta kvelden. Så har i grunn kommet frem til at jeg må fjerne diskene og sette inn en SSD. Grunnet pris så tror jeg at jeg klarer med med en 1TB SSD i starten og går for jottacloud i tillegg så jeg faktisk har skikkelig backup. Hva er enkleste måten å bytte disk på uten at det blir rot? Kan jeg bytte ut en av 2TB diskene med en 1TB SSD? Vil da den disken bygge seg opp og Raidet bli redusert til 1TB? Og deretter skru av RAID og fjerne 2TB disken? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 11. oktober 2018 Del Skrevet 11. oktober 2018 Først må du se at du ikke har mer data på diskene enn at det får plass på 1 TB. Eventuellt kan du krympe C: partisjon (bruk Diskbehandling), slik at du ser at den lar seg krympe til under 1 TB størrelse. Så kan du koble til SSD, og bruke Macrium Reflect for å klone disk til SSD. Når det er gjort kan du koble fra diskene, slå av RAID og boote fra SSD. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 11. oktober 2018 Del Skrevet 11. oktober 2018 Diskene du har til overs kan du vurdere å putte i en NAS som du setter unna en plass der støyen ikke er så sjenerende, f.eks. denne: https://www.komplett.no/product/875335/datautstyr/lagring/nettverkslagring-nas/zyxel-nas326-2-bay-nas# Lenke til kommentar
Daniel.ab Skrevet 11. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2018 Det er D disken som jeg skal bytte ut. Har langt under 1TB på den. Tenkte at jeg slapp å begynne å bruke diverse programmer om jeg gjorde som jeg beskrev. Har litt mapper som er linket til D disken så var derfor jeg tenkte å gjøre på den måten så jeg slapp tull med det. Men kan jeg like greit bare sette inn ny SSD, kopiere alt fra D til den. Deretter skru av og fjerne diskene/raid for å så forandre ny SSD til D: etter oppstart? Må prøve å finne en ny plass til diskene der støy ikke er irriterende. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 11. oktober 2018 Del Skrevet 11. oktober 2018 Ja, da blir det jo mye enklere. Bare gjør som du beskriver. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 26. oktober 2018 Del Skrevet 26. oktober 2018 Men kan jeg like greit bare sette inn ny SSD, kopiere alt fra D til den. Deretter skru av og fjerne diskene/raid for å så forandre ny SSD til D: etter oppstart? Det enkle er ofte det beste som noen sier. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå