Redaksjonen. Skrevet 10. oktober 2018 Del Skrevet 10. oktober 2018 <br data-mce-bogus="1">Programmering er ikke det samme som koding: – Den største jobben er å finne ut hva du ønsker å gjøre og formulere det på en pre… Lenke til kommentar
oppat Skrevet 11. oktober 2018 Del Skrevet 11. oktober 2018 Dette høres endelig ut som noe fornuftig. I tillegg er det et par andre ting elevene burde lære: - å dele opp problemer i mindre deler - hvordan begrensninger/frihet fungerer i forhold til uttrykkskraft. Begge disse punktene gir innsikt i hvordan samfunn, bedrifter og livet fungerer. Lenke til kommentar
ThomasRy Skrevet 11. oktober 2018 Del Skrevet 11. oktober 2018 Dette høres endelig ut som noe fornuftig. I tillegg er det et par andre ting elevene burde lære: - å dele opp problemer i mindre deler - hvordan begrensninger/frihet fungerer i forhold til uttrykkskraft. Begge disse punktene gir innsikt i hvordan samfunn, bedrifter og livet fungerer. Hei interresante punker, kan du si noe om hvorfra du har dette? Er det skolegang o.l som er for dårlig mtp. rusting mot arbeidslivet? Lenke til kommentar
3FKY9EYR Skrevet 11. oktober 2018 Del Skrevet 11. oktober 2018 De som ikke skal programmere senere i livet har mest behov for å kunne kravstille funksjonalitet og forstå hvordan transaksjoner skjer mellom systemer. Mye av digitalisering handler om å bygge B2B integrasjoner mellom systemer der det i dag er mennesker som mottar "fra noen", klipper og limer, utfører enkel logikk og sender videre "til noen". Mennesket skal opp i verdikjeden og jobbe med de vanskelige problemene som det blir for liten tid til grunnet lav effektivitet i mangel av digitalisering. Hvis mange forstår dette "programeringsnivået" vil det sette fart på kravstilling av digitalisering av prosesser som lar seg digitalisere. Her er vi langt unna målet. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 11. oktober 2018 Del Skrevet 11. oktober 2018 Dette høres endelig ut som noe fornuftig. I tillegg er det et par andre ting elevene burde lære: - å dele opp problemer i mindre deler - hvordan begrensninger/frihet fungerer i forhold til uttrykkskraft. Begge disse punktene gir innsikt i hvordan samfunn, bedrifter og livet fungerer. Hei interresante punker, kan du si noe om hvorfra du har dette? Er det skolegang o.l som er for dårlig mtp. rusting mot arbeidslivet? Bør vel være noe alle som har lært problemløsing og metode kan. Personlig lærte jeg vel det å dele opp i mindre deler sånn ca i fjerde klasse på barneskolen. Mulig jeg hadde en unik lærer, men vi snakker om tidlig 70-tall. Ellers er min erfaring at de fleste som jobber praktisk ute i arbeidslivet kan og forstår dette her, de som muligens har litt problemer er alle disse teoretikerne som skal ha koding inn i skolen. Som tydeligvis @oppat også er så er jeg litt skeptisk til dette. Det er viktigere å lære logikk, problemløsning etc enn faktisk selve "kodebiten". Har man klart å definere problemet som skal løses på en logisk måte, delt det opp i eventuelle delproblemer og funnet løsningsalternativer er koding trivielt. Det gir også god kompetanse til det som @3FKY9EYR peker på. Lenke til kommentar
galasb Skrevet 11. oktober 2018 Del Skrevet 11. oktober 2018 Merkelig at de påstår at programmering ikke er koding. Det er akkurat det det er. Å utarbeide en kravspesifikasjon er ikke programmering.Å lage flytskjema (planlegge hvordan en kravspesifikasjon skal løses) av en kravspesifikasjon er ikke programmering. Å lage løsningen med programmatisk språk, det er programmering. Planleggingen på forhånd er ikke programmering, men den er like viktig. Dårlige kravspesifikasjoner gir dårlige løsninger. 2 Lenke til kommentar
BjartmarO Skrevet 11. oktober 2018 Del Skrevet 11. oktober 2018 (endret) Merkelig at de påstår at programmering ikke er koding. Det er akkurat det det er. Å utarbeide en kravspesifikasjon er ikke programmering. Å lage flytskjema (planlegge hvordan en kravspesifikasjon skal løses) av en kravspesifikasjon er ikke programmering. Å lage løsningen med programmatisk språk, det er programmering. Planleggingen på forhånd er ikke programmering, men den er like viktig. Dårlige kravspesifikasjoner gir dårlige løsninger. Ja, de burde ha sagt koding og programvareutvikling. Da ville det kanskje ha vært mer korrekt, tror jeg. Jeg bruker å sammenligne det med det å kunne å skrive, versus det å kunne å skrive en roman. Det er omtrent samme forholdet mellom det å kunne å kode og det å kunne å utvikle programvare. At man kan å skrive betyr ikke at man kan skrive en roman. Og, at man kan å kode betyr ikke at man kan å utvikle programvare. Endret 11. oktober 2018 av BjartmarO 1 Lenke til kommentar
LarsPH Skrevet 5. juli 2019 Del Skrevet 5. juli 2019 Koding er et nyord. Vi som har drevet med dette en stund har alltid kalt det programmering. Ingen kurs på høgskoler og universiteter har "koding" i navnet. Jeg tenker mer på koder, kodeteori osv. nå det snakkes om koding, f.eks. https://www.ntnu.no/studier/emner/TMA4185#tab=omEmnet ved NTNU. Men jeg skjønner jo at koding (i betydningen programmering) begynner å bli innarbeidet i språket. Det blir uansett litt feil å skille mellom koding og programmering slik de gjør i artikkelen. For meg er koding et nyord, og et synonym til programmering. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå