Gå til innhold

Asus RT-AX88U Nordic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den støtter WiFi6 (802.11ax) og har en kraftig 4 kjerners prosessor som er viktig hvis den skal brukes som VPN server. I tillegg har den 8 porter istedet for 4 som er det vanlige. Jeg kjøpte den forrige versjonen av denne, RT-AC88U, hovedsaklig pga de 8 portene og kraftig prosessor slik at jeg slapp en switch ved siden av og en egen VPN server. Aner ikke hvorfor de har en egen Nordic versjon.

Endret av nilsch
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men  RT-AX88U kan vel ikke være så veldig mye kraftigere en RT-AC88U?

Muligens 100-150 mbit istedenfor 70 mbit som VPN server eller?

150 mbps vs 70 mbps høres ut som dobbelt så kraftig i mine øre i alle fall, men om det har så stor betydning i og for seg er da en annen sak..

Er mer ute etter en slik i "ribbet" utgave. Vil ha det som er på innsiden, til en billigere penge. Trenger ikke trådløst og alle de "mastene" som rager 2 meter over/ ved siden av enheten.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg merker på openVPN med mindre man kjører 2 openVPN servere\clienter samtidig som ferreste gjør trenger man ikke særlig flere kjerner foreløpig. Sikkert greit med mere ram men foreløpig er det ikke stor behov.

Om OpenVPN-ytelse er viktig for deg må du nesten gå for X86-baserte produkter. Alternativt kan du sjekke ut ipsec, som normalt har en del bedre troughput.

Du kan ikke forvente enterprise grade-ytelse fra tilfeldige wifirutere.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Noe slikt: https://www.elastichosts.com/blog/windows-l2tpipsec-vpn-server/

Du tenker på?

Man kan forvente nyere rutere er raskere en gamle ellers er det lite vits å oppgradere.

Jeg ville ikke betalt 4000 kr for for den oppgradering, brukt ac88u spørs er verdt mere en 2000-3000 kr brukt i bestefall.

L2TP er jo lag2-tunnelering. Det er sjelden nødvendig, eller lurt. L3 er vanligere, og gir stortsett bedre ytelse. Du må heller ikke kjøre det på windows, du kan kjøre det på f.eks OpenWRT.

Forøvrig ville jeg droppet alt consumer-utstyr, og gått for Unify. Et AP AC Lite, en USG og en cloudkey er det man trenger. Det er dønn stabilt, og enkelt å sette opp. Utvid med AP etter behov.

Lenke til kommentar

Man kan forvente nyere rutere er raskere en gamle ellers er det lite vits å oppgradere.

Jeg ville ikke betalt 4000 kr for for den oppgradering, brukt ac88u spørs er verdt mere en 2000-3000 kr brukt i bestefall.

Som med alt annet betaler en ikke hvis en ikke trenger ytelsen. Skjønner ikke tankegangen din her. Du sier jo her at det ikke er verdt å fornye seg, å få dobbel ytelse til samme pris, (hvis en ser på ytelse/krone). Du må jo da "bare" ut med 1-2000 kr. Da mener jeg at hvis en ikke er villig til å betale 1000 kr for dobbel ytelse trenger en det heller ikke. 

Endret av FranZe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde den hatt som netgear AD 7200 wireles 50 ghz og cpuen der 1.7GHz Quad Core CPU

er muligens mye av det samme.

Rart (SFP+) ikke finnes.

Irriter meg 2.5 gigabit lan ikke dukker opp. Finnes jo netgear   M4200, MS510TXPP, MS510TX 

som støtter dette.  

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Du må fortsette å irritere deg over att de ikke gjør det, prisen går betraktelig opp og de selger ikke like mye som de gjør.

Masemarkedet etterspør ikke dette og da kommer ikke dette i nær fremtid, du kan også se i poster her inne hva som blir etterspurt.

Da finner du for det meste routere til en overkommelig pris mellom 1000-1500 :)

Om du sitter på 100Gbps linje betyr ikke det att andre ser verdien og nytten i det.

Lenke til kommentar

Hadde den hatt som netgear AD 7200 wireles 50 ghz og cpuen der 1.7GHz Quad Core CPU

er muligens mye av det samme.

Rart (SFP+) ikke finnes.

Irriter meg 2.5 gigabit lan ikke dukker opp. Finnes jo netgear   M4200, MS510TXPP, MS510TX 

som støtter dette. 

Du etterspør enterprise-funksjonalitet i konsumerhardware. Det får du stortsett ikke. 

Skal du ha det du ser etter til en levelig pris, så går du og kjøper en desktop-PC, og setter inn et PCI-E 10GbE NIC i den, og kjører f.eks. pfsense. Da får du funksjonaliteten du er ute etter. Totalt vil det komme på 3-8000,- litt avhengig av maskinvare. Den vil sannsynligvis holde i ganske mange år også. For trådløs-biten kan du hekte på et par AP AC Lite, som er billige og har grei ytelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...