Gå til innhold

Finn senderen er oppdatert


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Koster jo penger å kjøre flere frekvenser samtidig. Dobbelt strømforbruk - mere utstyr osv.... Så om de ikke har behov enda så. De fleste mastene er nok klare for software upgrade. MAO, alt det trenger å gjøre for å aktivere LTE 900, 1800 og 2100 er via en digital kommando. Jeg setter i gang å ser etter nye master/frekvenser de stedene jeg kjenner til nå.....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Koster jo penger å kjøre flere frekvenser samtidig. Dobbelt strømforbruk - mere utstyr osv.... Så om de ikke har behov enda så. De fleste mastene er nok klare for software upgrade. MAO, alt det trenger å gjøre for å aktivere LTE 900, 1800 og 2100 er via en digital kommando. Jeg setter i gang å ser etter nye master/frekvenser de stedene jeg kjenner til nå.....

Rart Telenor tar seg råd til å gjøre det da :p

Lenke til kommentar

Er det så enkelt? Trenger man ikke egne antenner for hver frekvens? Vet jo at man får antenner på mottakssiden som takler flere frekvenser, men det er sjelden optimalt med tanke på signalstyrke.

 

Nei, det brukes masse multiband antenner. De har eget inntak/tilkobling for de ulike frekvensbånd. De kan også ha to inntak for samme frekvensbånd, ett for 3G og ett for 4G f.eks. Disse er blitt bedre og bedre, men unik antenne for ett bånd er fortsatt bedre. Er ikke alltid det er plass til det/det godtas av grunneier/spare penger osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

https://www.teliacompany.com/en/news/press-releases/2018/10/telia-company-invests-in-5g-frequencies-in-finland/

Ser ut som finland har kommet lengere på 5g en norge.

 

Noen som vet om 3.5 GHz 130 MHz er standarden i EU?

Jess sir. Telenor testet LTE på det på Fornebu. Men det blir nok bare brukt til 5G. Samme med 700 MHz, tok så lang tid å legge det ut at det blir rett til 5G. Så det de spådde om att 5H bare blir i byene er sludder. Det kommer til å bli enda bedre 5G dekning om 6 år enn det er 4G Dekning i dag. Nødnettet blir også over dette som dere vet.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

ICE har vel sagt at de har 1000 5G kompatible sendere montert, de venter bare på klarsignal. (har vel noe med frekvensauksjonen som kommer å gjøre? :) )

Absolutt. Idag har ICE bare 2x35 MHz tilgjengelig (litt avhengig av hvordan du setter opp regnestykket), og det er de nødt til å bruke på 4G. Ved neste auksjon er de garantert 2x30 MHz (pga regler om frekvenstak) og da tipper jeg de begynner testing.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...