NorsknRev Skrevet 10. oktober 2018 Del Skrevet 10. oktober 2018 ..heaven can wait Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 10. oktober 2018 Del Skrevet 10. oktober 2018 Hva er anderledes? Kan ikke se det har skjedd noe? Lenke til kommentar
NorsknRev Skrevet 10. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2018 Ikke jeg heller, finner sikkert no etter hvert. 1 Lenke til kommentar
Janvik Skrevet 10. oktober 2018 Del Skrevet 10. oktober 2018 Ser resultatet av at Telia har fått ut fingeren og skrudd på 4G på enkelte plasser jeg ferdes ja. Kan noen svare meg på hvorfor Telia hater å bruke flere frekvenser til 4G annet enn i tettbebygde strøk? (type Trondheim++) Lenke til kommentar
matteogold Skrevet 10. oktober 2018 Del Skrevet 10. oktober 2018 Koster jo penger å kjøre flere frekvenser samtidig. Dobbelt strømforbruk - mere utstyr osv.... Så om de ikke har behov enda så. De fleste mastene er nok klare for software upgrade. MAO, alt det trenger å gjøre for å aktivere LTE 900, 1800 og 2100 er via en digital kommando. Jeg setter i gang å ser etter nye master/frekvenser de stedene jeg kjenner til nå..... 1 Lenke til kommentar
Janvik Skrevet 10. oktober 2018 Del Skrevet 10. oktober 2018 Koster jo penger å kjøre flere frekvenser samtidig. Dobbelt strømforbruk - mere utstyr osv.... Så om de ikke har behov enda så. De fleste mastene er nok klare for software upgrade. MAO, alt det trenger å gjøre for å aktivere LTE 900, 1800 og 2100 er via en digital kommando. Jeg setter i gang å ser etter nye master/frekvenser de stedene jeg kjenner til nå..... Rart Telenor tar seg råd til å gjøre det da Lenke til kommentar
Krokan Skrevet 10. oktober 2018 Del Skrevet 10. oktober 2018 Er det så enkelt? Trenger man ikke egne antenner for hver frekvens? Vet jo at man får antenner på mottakssiden som takler flere frekvenser, men det er sjelden optimalt med tanke på signalstyrke. Lenke til kommentar
matteogold Skrevet 10. oktober 2018 Del Skrevet 10. oktober 2018 Mye Telia 2100 på Sør-Helgeland (Vega, Sømna, Brønnøy....) Stasjoner med kun L800 og L2100, ingen L1800. Tipper dette fordi antennene allerede støttet 2100 for 3G men ikke hadde noe 1800 støtte.... Lenke til kommentar
NorsknRev Skrevet 10. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2018 Finnsenderen.no kan ikke gi svar på hvem av operatørene som har «best» nett. Du ser verden gjennom en dorullkjerne, og ingen normale brukere av tjenesten har tilgang til nok senderdata til å felle en endelig dom. 1 Lenke til kommentar
matteogold Skrevet 10. oktober 2018 Del Skrevet 10. oktober 2018 Er det så enkelt? Trenger man ikke egne antenner for hver frekvens? Vet jo at man får antenner på mottakssiden som takler flere frekvenser, men det er sjelden optimalt med tanke på signalstyrke. Nei, det brukes masse multiband antenner. De har eget inntak/tilkobling for de ulike frekvensbånd. De kan også ha to inntak for samme frekvensbånd, ett for 3G og ett for 4G f.eks. Disse er blitt bedre og bedre, men unik antenne for ett bånd er fortsatt bedre. Er ikke alltid det er plass til det/det godtas av grunneier/spare penger osv. 1 Lenke til kommentar
NorsknRev Skrevet 10. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2018 Telia bygger mer og mer 4G2100 i Oslo, ser jeg. Lenke til kommentar
matteogold Skrevet 10. oktober 2018 Del Skrevet 10. oktober 2018 Ja, virker som Telia har skrudd på MYE 2100 rundt om i landet. Ser ikke noe nytt på 900 fronten - men det kommer nok mye fra begge opperatørene på både 900&2100 frem mot Påske. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 22. oktober 2018 Del Skrevet 22. oktober 2018 https://www.teliacompany.com/en/news/press-releases/2018/10/telia-company-invests-in-5g-frequencies-in-finland/ Ser ut som finland har kommet lengere på 5g en norge. Noen som vet om 3.5 GHz 130 MHz er standarden i EU? Lenke til kommentar
NorsknRev Skrevet 22. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2018 (endret) MIn kvalifiserte gjetning er at 5G kan kjøres over en rekke forskjellige frekvensbånd, akkurat som 4G: https://en.wikipedia.org/wiki/LTE_frequency_bands Edit: her kommer lista: https://en.wikipedia.org/wiki/5G_NR_frequency_bands Endret 22. oktober 2018 av beladinka Lenke til kommentar
matteogold Skrevet 22. oktober 2018 Del Skrevet 22. oktober 2018 https://www.teliacompany.com/en/news/press-releases/2018/10/telia-company-invests-in-5g-frequencies-in-finland/ Ser ut som finland har kommet lengere på 5g en norge. Noen som vet om 3.5 GHz 130 MHz er standarden i EU? Jess sir. Telenor testet LTE på det på Fornebu. Men det blir nok bare brukt til 5G. Samme med 700 MHz, tok så lang tid å legge det ut at det blir rett til 5G. Så det de spådde om att 5H bare blir i byene er sludder. Det kommer til å bli enda bedre 5G dekning om 6 år enn det er 4G Dekning i dag. Nødnettet blir også over dette som dere vet. Lenke til kommentar
matteogold Skrevet 22. oktober 2018 Del Skrevet 22. oktober 2018 3500 kommer til å bli brukt der vi ser 2600 i dag, men med tettere plassering av antenner. utendørs DAS Samt i alle innendørs anlegg. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 27. februar 2019 Del Skrevet 27. februar 2019 Noen som har klart å finne 5g sendere i drammen\oslo? For finner ingen ting år jeg leter på finnsenderen.no Lenke til kommentar
NorsknRev Skrevet 27. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2019 Noen som har klart å finne 5g sendere i drammen\oslo? For finner ingen ting år jeg leter på finnsenderen.no Du finner ingen foreløpig, men ny utgave kommer ca 10.4. Sjekk Elverum, for Telenor kjører noe testing der. 2 Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 27. februar 2019 Del Skrevet 27. februar 2019 Du finner ingen foreløpig, men ny utgave kommer ca 10.4. Sjekk Elverum, for Telenor kjører noe testing der.ICE har vel sagt at de har 1000 5G kompatible sendere montert, de venter bare på klarsignal. (har vel noe med frekvensauksjonen som kommer å gjøre? ) Lenke til kommentar
NorsknRev Skrevet 27. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2019 ICE har vel sagt at de har 1000 5G kompatible sendere montert, de venter bare på klarsignal. (har vel noe med frekvensauksjonen som kommer å gjøre? ) Absolutt. Idag har ICE bare 2x35 MHz tilgjengelig (litt avhengig av hvordan du setter opp regnestykket), og det er de nødt til å bruke på 4G. Ved neste auksjon er de garantert 2x30 MHz (pga regler om frekvenstak) og da tipper jeg de begynner testing. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå