Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Må betale like mye som de andre selv om jeg har mindre andel i leilighet

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Flyttet opp til en storby sammen med to andre kompiser som bodde der fra før, så vi flyttet inn i en leilighet sammen.

Vi ble enige om å betale likt depositum, og jeg tok det minste rommet sånn at jeg måtte betale minst når vi skulle leie. Vi snakket om at det var fair.

Fikk meg kjæreste i en annen storby så tenkte å flytte sammen med henne til Jul.

Var greit for de to andre, og funker bra med skole. Måtte bare få tak i en person som kan ta over kontrakten ettersom det er 12 mnd binding. Har selv egentlig ikke skrevet under så kontrakten står på han ene kompisen.

Etter at vi flyttet inn i slutten av juli, har jeg måtte betale likt som de to andre. Så jeg sa ifra om at jeg mente det var feil, ettersom rommet mitt var så mye mindre.

Fikk da frekke svar og trussel om at hvis jeg ikke betaler likt godkjenner de ikke noe ny leietaker.

Ble ganske irritert over dette, og lurer litt på hva jeg skal gjøre. Kommer uansett til å flytte til jul, men vil ikke betale mer uten noe grunn. Blir da også vanskelig å finne ny leietaker ettersom romfordelingen er som den er, og priset på denne måten.

Siden kontrakten står på den ene kompisen, kan jeg da egentlig bare drite i det og stikke fra dem når de er sånn mot meg? Føler meg utnyttet når det blir sånn 2 mot 1 situasjon.

Anonymous poster hash: e402c...c68

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor har du betalt likt i det hele tatt? Det burde du vel tatt med de første måned med betaling. 

Om du bare stikker kan de nok bruke at du har bodd der, og vise til tidligere betalinger, samt at du vil nok miste deopsitumet ditt om du bare drar. 

Har dere avtalt noe skriftlig som du kan bruke? Hvis ikke må du bare krangle og håpe det løser seg, du har egentlig driti på leggen selv når du velger å bare godta å betale for mye, uten kontrakt.

Lenke til kommentar

Er nok bare en chatmelding der det står at vi skal betale forskjellig hvis det er forskjellige størrelser på rommet. Eller så gjorde vi alt over skype med hverandre.

Anonymous poster hash: e402c...c68

Chatmelding er bedre enn ingenting - dokumenter det og bruk det som argument. Avtale er avtale.

Lenke til kommentar

Hovedregelen i norsk rett er at forpliktelser svares per hode med mindre noe annet er fastsatt eller avtalt.

En chatmelding kan være nok, avhengig av kontekst (ble det sagt generelt før man hadde kontrakten, eller etter at kontrakten var inngått, eller i anledning fordelingen av rom mv).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...