Blesten_i_vesten Skrevet 9. oktober 2018 Del Skrevet 9. oktober 2018 Jeg forsøker å selge bilen min/innbytte og har tatt kontakt med masse forhandlere. Jeg har til nå ikke kommet i kontakt med en eneste kvinne, og jeg merker at når jeg som kvinne forsøker å få en god pris, så virker det som om disse menna tror at jeg rett og slett er dum. Bilen min er i dag verdt 240 000, og jeg prøver å finne en innbyttebil til rundt 40 000. Jeg har fått svar på meldinger der selgere/forhandlere tror jeg er dum nok til å selge bilen min veldig langt under markedsverdi. Den siste nå var der jeg prøvde meg på innbytte av en bil til 40 000, og fikk til svar: "HeiJa jeg kan bytte men da betaler jeg ikke mellombyttDa bytter jeg nøkkel for nøkkel". Altså, her tror selgeren at jeg gir fra meg en bil to 240 000 som var ny i fjor, og tar til takke med en bil til 40 000. Jeg vet ikke hva jeg skal svare en gang jeg. Er det noen som har andre historier om sleske bilselgere? Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 9. oktober 2018 Del Skrevet 9. oktober 2018 Bak hver stereotype ligger det et snev av sannhet, i noen tilfeller litt mer enn et snev 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 9. oktober 2018 Del Skrevet 9. oktober 2018 Hvordan vet du at bilen din er verdt 240 000? Men det virker veldig rart å bytte en ett år gammel bil mot en bil de skal selge for 40 000 ja. Lenke til kommentar
Blesten_i_vesten Skrevet 9. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2018 Hvordan vet du at bilen din er verdt 240 000? Men det virker veldig rart å bytte en ett år gammel bil mot en bil de skal selge for 40 000 ja. Det er gjennomsnittet av det andre ligger på. +/- er greit nok. Regner med å få tilbud ned mot 200k, men 40k var drøyt ja. Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 9. oktober 2018 Del Skrevet 9. oktober 2018 Hva slags bil bytter du inn, og hva planlegger du å kjøpe? Det er ikke alltid (og for alle) at innbytte er løsningen. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 9. oktober 2018 Del Skrevet 9. oktober 2018 Innbyttepris er typisk ein dårlig pris, dette fordi selgaren må legge arbeid i å klargjere bilen for salg og vidareselge den til omtrent markedspris og samtidig sitte igjen med ei fornuftig forteneste tatt i betraktning av at det å ikkje få solgt bilen betyr tapte pengar. Innbytte er vanligvis at du bytter vekk arbeidet (og risikoen) ved å selge sjølv, mot at du får ein lav pris med ein gong.. Du kan av og til oppleve å få ein god innbyttepris dersom selgeren er veldig interessert i å selge deg nybil, men hovedregelen er at du får ein dårleg pris. Dersom du er opptatt av å få best mulig betalt, så bør du selge privat og deretter gå til bilselgaren med kontantar. 2 Lenke til kommentar
Minus Skrevet 9. oktober 2018 Del Skrevet 9. oktober 2018 Det er gjennomsnittet av det andre ligger på. +/- er greit nok. Regner med å få tilbud ned mot 200k, men 40k var drøyt ja. Du skal bytte inn en bil med salgsverdi 240k mot en bil med salgsverdi 40k. Mener du da at du skal få innbyttepris lik differansen eller i din favør? Altså 200k eller mer? Det synes jeg høres urimelig ut. Et fornuftig forslag burde være rundt 150-180k tenker jeg. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 9. oktober 2018 Del Skrevet 9. oktober 2018 Hvis du vil ha dårligst mulig pris på din dyre bil, så bytter du den inn i en billigere. Selg heller den brukte, da får du også se hvor mye den virkelig er verdt. Hva du definerer som gjennomsnitt, eller hva du selv mener bilen er verdt, behøver ikke å være i nærheten av hvor mye noen faktisk er villig til å betale for den. Så kjøper du en "ny" og billigere bil etterpå. Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 10. oktober 2018 Del Skrevet 10. oktober 2018 Må også legge til at prisene på finn ikke betyr at bilene er verdt det de er lagt ut for. En kompis solgte en volvo for 1 år sia. Billigste på finn lå til 180k. Han la ut sin litt under dette og fikk null respons. Han måtte gå ned over 20 000 og selv da tok det et par uker før han i det hele tatt fikk noen melding. Å bytte en ett år gammel bil mot en til 40 000 høres fishy ut riktignok. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 10. oktober 2018 Del Skrevet 10. oktober 2018 Må også legge til at prisene på finn ikke betyr at bilene er verdt det de er lagt ut for. En kompis solgte en volvo for 1 år sia. Billigste på finn lå til 180k. Han la ut sin litt under dette og fikk null respons. Han måtte gå ned over 20 000 og selv da tok det et par uker før han i det hele tatt fikk noen melding. Jeg la ut en Golf på finn.no for over et år siden. Billigste på finn.no med samme motor, utstyr, farge og km-stand lå på noe over 100.000. Jeg la ut min til ca 90k, men måtte ned på under 70k før jeg fikk solgt den. Så oppfatningen om hva en bil er verdt, eller å basere en verdiansettelse på et gjennomsnitt, er nytteløst. Det er markedet som bestemmer hva man får for en bil, og dermed hva den er verdt. Akkurat som for boligmarkedet. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 10. oktober 2018 Del Skrevet 10. oktober 2018 Altså, her tror selgeren at jeg gir fra meg en bil to 240 000 som var ny i fjor, og tar til takke med en bil til 40 000. Jeg vet ikke hva jeg skal svare en gang jeg. Hvis han evt. overtar restgjeld på 240000 (?) og du får en bil til 40 000 uten heftelse, så er det ikke ufint? Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 10. oktober 2018 Del Skrevet 10. oktober 2018 la ut min til ca 90k, men måtte ned på under 70k før jeg fikk solgt den. Så oppfatningen om hva en bil er verdt, eller å basere en verdiansettelse på et gjennomsnitt, er nytteløst. Det er markedet som bestemmer hva man får for en bil, og dermed hva den er verdt. Akkurat som for boligmarkedet. Mange må bare gi opp å få solgt bilen sin og. Først tror de at bruktbil/forhandler tilbyr for lavt bud, å skal selge sjøl. Men erfarer bare at det er omtrent umulig å få bud uten å selge til "skampris" En nabo her er snart 150 000 under det han ga for 3-4 år siden, og ikke fått solgt. Det blir dyrt bilhold. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 10. oktober 2018 Del Skrevet 10. oktober 2018 Bil er og har alltid vært for meg et enormt tapsprosjekt. Uansett hvordan du vrir og vender på det. Hvis du vil ha det billig mtp reparasjoner og få gode avtaler må du bruke all fritida di på det. Og ja, selgere er noen sleipe folk i alle bransjer. Å finne en ærlig selger som har dine beste interesser som intensjon er kanskje 1 av 1000, genrelt. De fleste skal tjene mest mulig penger selv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå