Rudde Skrevet 10. oktober 2018 Del Skrevet 10. oktober 2018 Da får du skaffe deg en Chrysler Turbine Car, eller en GM Firebird I/II/III Men du tenkte kanskje på en annen type turbinmotor? En Mikroturbin, eller Turbogenerator? Tenkte på turbogenerator ja Tenkte ikke at de skulle ha fly motor Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. oktober 2018 Del Skrevet 10. oktober 2018 Om ikke bør jo elbiler som kjører på fossil strøm også kalles hybrid, og det gjør jo de fleste, eller hva? I utlandet går vel mange på atom og kullkraft ja. Men her på berget går vel de fleste på vannkraft. Atomkraft er ikke fossilt. 2 Lenke til kommentar
1P4XZQB7 Skrevet 10. oktober 2018 Del Skrevet 10. oktober 2018 (endret) Ideen er bra. Jeg kjører selv en BMW i3, men skulle gjerne hatt den med "nødmotor". Men avgifter drepte denne i det norske markedet. Nettopp i Norge vil en slik nødmotor være et pluss. Jo, ideen er grei nok om enn litt brute force. Det er detaljene som dreper saken. Du skal ikke bare plassere motoren, men også alle strøttesystemer som brennstoff, lufttilgang og kjøling. Noe som tar opp relativt stor plass, slik at bilen ikke lenger kan gjøres like liten. Og da begynner vi nærme oss juksehybridene igjen. Nå har riktignok BMW klart å stappe en tosylindret MC motor inn ved siden av elektromotoren i BMW i3 REx, uten at det 'abnorme' bagasjerommet over råkes altfor hardt. Så glidende overgang her. Jeg håper de gjør en annen vri, nemlig å gjøre motoren til en "løs del", tilhenger/takboks eller på andre måter et vedheng som ikke regnes som en del av bilen. Vi har vært inne på denne saken flere ganger før her på TU forumet. Og joda, en generatortilhenger hadde løst de siste problemene vi måtte ha med rekkevidde på elbil (i normalprisklassen.) Men så var det dette med avgifter da. Skulle vi fable litt rundt den saken, så hadde jeg vært villig til å betale fulle bilavgifter for en slik generatortilhenger, og dertil betale bompenger og parkeringsavgift og alt det som følger med så lenge jeg bruker tilhengeren. Gitt at jeg faktisk kunne ha hengt en slik bakpå min e-Golf, lovlig. Altså – avgiftsfri elbil, avgiftsbelagt tilhenger. Både i innkjøp og i bruk. Det interessante her, er at tilhengeren ville se så lite bruk i mitt eie at jeg ville kunne tatt den med videre til neste elbil og den etter der igjen. Men dette hadde igjen krevd standarisert tilkobling av generatortilhenger, både for strøm og (varme-/)kjølevann og styresignaler. Bilbransjen er bare ikke interessert. Spesielt når de i stedet får mulighet til å selge meg en Audi e-Tron Quattro – en jukse-elbil på størrelse og vekt med en lastebil – til trekvart million. Follow the money… Men batteriutviklingen er i alle tilfelle i ferd med å innhente behovet for generator i det store og hele. Endret 10. oktober 2018 av 1P4XZQB7 Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 10. oktober 2018 Del Skrevet 10. oktober 2018 (endret) Når/hvis en liten batteribil kommer med hengerfeste er det vel ikke forbudt å ha en liten henger med en diesel/bensin-tank og et strømaggregat som kan fore batteribilen når man vil på langtur, uten at avgifter kobles inn. ( Og med litt større henger kan den jo også brukes som gods-henger) Men en enda bedre løsning er jo en batteribil med hydrogen som rekkevidde/tyngde-forlenger, i en enhet. Endret 10. oktober 2018 av Fri diskusjon og kunnskap Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. oktober 2018 Del Skrevet 10. oktober 2018 .. fordi det er så forferdelig mange hydrogenstasjoner at man kan fylle nærmest hvor som helst? Men seriøst: Det er bedre om hengerfestet er tilgjengelig for campingvogn og tilhengere av ymse slag. Jeg ville heller hatt en takboks-variant eller ennå bedre for tyndepunktet: En annen form for "lomme" eller luke der den kan stå i omgivelsesluft. Kanskje en slags mikro-pickup med lasteplan akkurat nok til denne motoren i størrelse et par skobokser. 1 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 10. oktober 2018 Del Skrevet 10. oktober 2018 En eventuell henger kunne så klart hatt sitt eget hengerfeste igjen. Dette åpner dog for en ny gren i VM i rygging. 1 Lenke til kommentar
asshole Skrevet 10. oktober 2018 Del Skrevet 10. oktober 2018 Ideen er bra. Jeg kjører selv en BMW i3, men skulle gjerne hatt den med "nødmotor". Men avgifter drepte denne i det norske markedet. Nettopp i Norge vil en slik nødmotor være et pluss. I situasjoner hvor f.eks. vær eller andre uforutsette forhold, ødelegger rekkevidden, trenger man sikkerheten en slik "nødmotor" gir. Å kalle dette en rekkeviddeforlenger blir jo bare tull. I praksis blir jo rekkevidden som andre biler, bare med en litt mindre tank og dårligere ytelse når nødaggregatet starter. Selges ikke nødmotoren løst og kan lempes inn i bagasjerommet? Lenke til kommentar
1P4XZQB7 Skrevet 10. oktober 2018 Del Skrevet 10. oktober 2018 (endret) En eventuell henger kunne så klart hatt sitt eget hengerfeste igjen. Dette åpner dog for en ny gren i VM i rygging.Reguleringsteknikerne ringer på linje 2. De har visstnok noen innsigelser til idéen din… Slik dobbel pendel er bare ikke gøy, selv om Australierne faktisk gjør dette på sine Road Trains. Men rygge gjør de ikke… Invertert dobbel pendel er så lite gøy å regulere at saken fort kan bli til en ren teknologisk-pornografisk videofremvisning av reguleringsteknisk kompetanse. Selges ikke nødmotoren løst og kan lempes inn i bagasjerommet?Svindel og bedrag er alltids en mulighet. Selvfølgelig om du samtidig kan finne korrekt ledningsnett og programvare til alle berørte ECU'er. Endret 10. oktober 2018 av 1P4XZQB7 2 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 10. oktober 2018 Del Skrevet 10. oktober 2018 (endret) Hva hvis man ikke lager dem som en pendel, men som en rigid forlenger? Endret 10. oktober 2018 av Emancipate Lenke til kommentar
H80 Skrevet 10. oktober 2018 Del Skrevet 10. oktober 2018 Slik dobbel pendel er bare ikke gøy, selv om Australierne faktisk gjør dette på sine . Men rygge gjør de ikke… Invertert dobbel pendel er så lite gøy å regulere at saken fort kan bli til en ren av reguleringsteknisk kompetanse. Det kjører tusenvis av vogntog på norske veier med to pivotpunkter, og de rygger uten problemer. Både tradisjonelle lastebiler med slepevogn (pivotpunkt på hengerfeste samt på første aksling eller boggi på slep) og de nyere modulvogntogene, da enten semi med påhengsvogn (pivotpunkt på trekkvogn samt på hengerfeste på semitraileren) eller en 13,6m semitrailer som hviler på en kort semitrailer. Det er kanskje ikke noe for tante Olga, men slike vogntog er altså lovlige og i daglig bruk. 1 Lenke til kommentar
EremittPåTur Skrevet 10. oktober 2018 Del Skrevet 10. oktober 2018 I utlandet går vel mange på atom og kullkraft ja. Men her på berget går vel de fleste på vannkraft. Ja det var det da, eller var det det? "Intetanende bruker vi nordmenn ren vannkraft - tror vi. Men mesteparten av renheten er blitt kjøpt opp av EU-land. Dermed står Norge igjen som storforbrukere av fossil kraft og atomkraft." Sa NVE i 2015. Men slikt skal vel helst ikke nevnes for høyt Skjønt hvor elektronene faktisk tar veien er nå en sak, resten er politisk svada. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 11. oktober 2018 Del Skrevet 11. oktober 2018 I utlandet går vel mange på atom og kullkraft ja. Men her på berget går vel de fleste på vannkraft. Her forutsetter du at Norge er et isolert marked, det er det ikke. Lenke til kommentar
Kjetil Kjernsmo Skrevet 11. oktober 2018 Del Skrevet 11. oktober 2018 En gassbasert rekkeviddeforlenger hadde vært praktisk i campingvogna, men forøvrig tror jeg heller jeg vil ha nok batterier. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå