Gå til innhold

Wankelmotoren gjør comeback – i elbiler


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Uten tvil kreativt for å kunne fortsette å bruke wankelen. Men hva blir summen av vekten og volumet til motor, drivstoff og generator? Hadde det kanskje vært bedre å heller bruke plassen til ekstra batterier? Og spesielt ved gassdrift så øker jo gjerne volumet på tanken. Hvor mye effekt vil generatoren produsere og blir det nok til at det er noe poeng framfor å bruke pengene på større batteripakke?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forrige versjon av Chevrolet Volt/Opel Ampera var også en elbil med en rekkeviddeforlengermotor, en 1,3-liter som aldri drev hjulene direkte, men kun laget strøm. I Norge ble ikke dette regnet som en elbil, men som en hybridbil, noe som gjorde bilen lite konkurransedyktig. Antagelig vil vel også Mazdas løsning bli regnet som en hybridløsning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det neste blir vel en stirlingmotor, og skal vi enda lengre bakover i tiden så er vi tilbake til hest som rekkeviddeforlenger.

 

Edit: på den annen side så hadde en stirlingmotor fungert fint i samarbeid med batterier siden den kan omgjøre batterivarme til energi.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det neste blir vel en stirlingmotor, og skal vi enda lengre bakover i tiden så er vi tilbake til hest som rekkeviddeforlenger.

 

Edit: på den annen side så hadde en stirlingmotor fungert fint i samarbeid med batterier siden den kan omgjøre batterivarme til energi.

 

Tja, å bruke elmotor til fremdrift er jo også å gå tilbake i tid, så... <pfft> hvorfor ikke....!?

Lenke til kommentar

Forrige versjon av Chevrolet Volt/Opel Ampera var også en elbil med en rekkeviddeforlengermotor, en 1,3-liter som aldri drev hjulene direkte, men kun laget strøm. I Norge ble ikke dette regnet som en elbil, men som en hybridbil, noe som gjorde bilen lite konkurransedyktig. Antagelig vil vel også Mazdas løsning bli regnet som en hybridløsning.

Jeg håper de gjør en annen vri, nemlig å gjøre motoren til en "løs del", tilhenger/takboks eller på andre måter et vedheng som ikke regnes som en del av bilen.

 

Det neste blir vel en stirlingmotor, og skal vi enda lengre bakover i tiden så er vi tilbake til hest som rekkeviddeforlenger.

 

Edit: på den annen side så hadde en stirlingmotor fungert fint i samarbeid med batterier siden den kan omgjøre batterivarme til energi.

Det er jo en fantastisk dårlig ide ettersom bare noen få prosent av energien som går inn og ut av et batteri tapes i form av varme. Gitt 100% virkningsgrad og null varmetap ville dette i beste fall forlenget rekkevidden med noen få prosent.
  • Liker 4
Lenke til kommentar

I det minste har Mazda med dette annonsert motstykket til de mange juksehybridene vi har sett frem til WLTP slo til. Altså svært så tunge SUV som ved å legge til en minimal elektromotor + batteri klarer å få et monster av en forbrenningsmotorer gjennom avgiftsøyet. Der formålet i klartekst bare er å skoskje inn en større forbrenningsmotor, ikke å kjøre elektrisk. Mazda sikter her på det motsatte – fullverdig elektrisk drivlinje pluss en minimal rekkeviddeforlenger. Ikke noe for Norge, dog…

 

Wankel er faktisk en rotoasjonsmotor, ikke en stempelmotor som sådan. Men Mazda vil møte konkurranse i dette markedet fra mer sanne rotasjonsmotorer, nemlig turbogeneratorer slik som Delta Motorsports sin "MiTRE Range Extender."

 

HIPERCAR_2.jpg

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det er jo en fantastisk dårlig ide ettersom bare noen få prosent av energien som går inn og ut av et batteri tapes i form av varme. Gitt 100% virkningsgrad og null varmetap ville dette i beste fall forlenget rekkevidden med noen få prosent.

Hvis en elbil får 1% mer rekkevidde kan det holde de siste 5 meterne frem til ladestasjonen :p

Lenke til kommentar

Forrige versjon av Chevrolet Volt/Opel Ampera var også en elbil med en rekkeviddeforlengermotor, en 1,3-liter som aldri drev hjulene direkte, men kun laget strøm. I Norge ble ikke dette regnet som en elbil, men som en hybridbil, noe som gjorde bilen lite konkurransedyktig. Antagelig vil vel også Mazdas løsning bli regnet som en hybridløsning.

Motoren i Ampera kan faktisk drive motoren direkte selv om importøren hevdet noe annet.

Under enkelte omstendigheter skal den ha gjort nettopp dette.

Jeg tar forbehold om at Ampera og Volt faktisk var like.

 

Fra Wikipedia:

The Volt operates as a pure battery electric vehicle until its battery capacity drops to a predetermined threshold from full charge. From there, its internal combustion engine powers an electric generator to extend the vehicle's range as needed. When the engine is running it may be periodically mechanically linked (by a clutch) to a planetary gear set, and hence the output drive axle, to improve energy efficiency.

Lenke til kommentar

Motoren i Ampera kan faktisk drive motoren hjulene direkte selv om importøren hevdet noe annet. [FTFY]

Korrekt. Men vi kan gjøre bedre som et enkelt sitat fra Wikipedia. 

Både Volt og Prius benytter en variant av to-modus CVT girkassa kjent fra en 1971 patent av TRW :

 

• Prius(+) and Volt(-): Configuration Analysis of Power-Split Hybrid Vehicles With a Single Planetary Gear

 

Unbolting the Chevy Volt to see how it ticks

 

• Revenge of the Two-Mode Hybrid :

 

 

Toyota-transmission-patent.jpg

 

( Diagram over de eldre girkassene finnes på samme siden. ) 

 

Åh, håpa på et lignende konsept med jet-turbin istdenfor :(

Da får du skaffe deg en Chrysler Turbine Car, eller en GM Firebird I/II/III

 

450px-Firebirds.jpg

 

Men du tenkte kanskje på en annen type turbinmotor?

En Mikroturbin, eller Turbogenerator?

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er jo godt at noen fortsatt skjønner det, at batteri alene gjør ingen sommer.

Fortsatt en fullverdig elbil i mine øyner. Om ikke bør jo elbiler som kjører på fossil strøm også kalles hybrid, og det gjør jo de fleste, eller hva?

 

I utlandet går vel mange på atom og kullkraft ja. Men her på berget går vel de fleste på vannkraft.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ideen er bra. Jeg kjører selv en BMW i3, men skulle gjerne hatt den med "nødmotor". Men avgifter drepte denne i det norske markedet. Nettopp i Norge vil en slik nødmotor være et pluss. I situasjoner hvor f.eks. vær eller andre uforutsette forhold, ødelegger rekkevidden, trenger man sikkerheten en slik "nødmotor" gir. Å kalle dette en rekkeviddeforlenger blir jo bare tull. I praksis blir jo rekkevidden som andre biler, bare med en litt mindre tank og dårligere ytelse når nødaggregatet starter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...