Gå til innhold

Sony bekrefter at de jobber med «PlayStation 5»

Anbefalte innlegg

Jeg mener det er jo stort sett alltid slik at du får hva du betaler for. Om Sony ikke sponser konsollen og den koster 4000 kr, så får du ytelse ca tilsvarende en PC til den prisen uten OS. De har noen fordeler med kontraktstørrelse og mer spesielle løsninger som APU. Så kanskje du kan strekke til 5000 kr.

Men folk som kjøper en PC til 4K gaming bruker betraktelig mer enn 5.000 kr. Hvis den støtter 4K native så vil det altså komme med betraktelig dårligere kvalitet ellers og 30 fps. I forhold til 1080p er det 4 ganger så mange piksler. Da trenger du et kort som er 4 ganger kraftigere. Og til den prisen finnes det ikke. Så om du da gjør 4K native må du altså kutte noe annet. Ellers så må Sony øke prisen. Ellers så må Sony selge med tap. Magi finnes dessverre ikke.

Nå har da Sony solgt Ps3 og 4 med tap i noen år, så den trenden skulle nok fortsette.

4k 30fps oppnår konsollene greit for tiden, 4k 60 i enkelte spill.

Dette med kvalitet som ligner medium til høy på samme spill på pc.

Enkelte spill går godt opp mot det beste du finner på pc.

Vi vet heller ikke om det er kraft den nye konsollen skal gå for, eller om det blir en hybrid løsning slik som på Nintendo switch.

Det kan hende målet er vr?

Strømming over nettet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har da Sony solgt Ps3 og 4 med tap i noen år, så den trenden skulle nok fortsette.

Vi vet heller ikke om det er kraft den nye konsollen skal gå for, eller om det blir en hybrid løsning slik som på Nintendo switch.

Strømming over nettet?

Ehm, jeg vil gjerne ha kilder på de påstandene dine om 4K30 og 4K60 med medium til høy grafikk. Eller lignende det beste du får til PC. En PS4 er betraktelig svakere enn en 1080 Ti. Og 4K60 på høy for 1080Ti er ikke en garanti engang.

Lenke til kommentar

Strømming over nettet?

Ehm, jeg vil gjerne ha kilder på de påstandene dine om 4K30 og 4K60 med medium til høy grafikk. Eller lignende det beste du får til PC. En PS4 er betraktelig svakere enn en 1080 Ti. Og 4K60 på høy for 1080Ti er ikke en garanti engang.

Here you go:

https://youtu.be/pMFs35Mt9Ks

Lenke til kommentar

Ja altså du får enten 4K@30 eller 1080p60. Ikke begge. Spillet kjører jo på maks for et RX 580. Ikke akkurat GTX 1080 Ti. Så du ha nok ikke bevist noe der nei. Jeg kan lage et spill som er utrolig lett for GPU og kjøre det maks 4K60 fps på konsoll. Men liksom folk tenker på spill som Tomb Raider.

Jeg vet ikke hvorfor du argumenterer engang. AMD har ingen kort som er like raske som GTX 1080 Ti. Det er umulig for en konsoll å nå det nivået. Og kortet koster jo mer enn en hel konsoll uten subsidier.

Lenke til kommentar

Ja altså du får enten 4K@30 eller 1080p60. Ikke begge. Spillet kjører jo på maks for et RX 580. Ikke akkurat GTX 1080 Ti. Så du ha nok ikke bevist noe der nei. Jeg kan lage et spill som er utrolig lett for GPU og kjøre det maks 4K60 fps på konsoll. Men liksom folk tenker på spill som Tomb Raider.

Jeg vet ikke hvorfor du argumenterer engang. AMD har ingen kort som er like raske som GTX 1080 Ti. Det er umulig for en konsoll å nå det nivået. Og kortet koster jo mer enn en hel konsoll uten subsidier.

Det er et enkelt eksempel. Hvor spillet fortsatt når high - ultra på det aller meste, i 4k, på en av dagens konsoller.

Lenke til kommentar

For dem av oss som følger med på Digital Foundry sine analyser så vet vi at hva Iki skriver om medium til high i 4K30 og 4K60 og lavere oppløsning stemmer.

Det er fordeler med låst hardware og optimalisering som dessverre ikke skjer på PC i samme grad. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Håper konsollen får en 4k blu ray avspiller også da. Ble skuffet når det ikke kom til ps4 pro.

Kanskje de vil bruke de nye 7nm cpu og gpu brikkene som AMD snart kommer med.

Blir nok å oppgradere fra ps4 pro til ps5 uansett.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

For dem av oss som følger med på Digital Foundry sine analyser så vet vi at hva Iki skriver om medium til high i 4K30 og 4K60 og lavere oppløsning stemmer.

Det er fordeler med låst hardware og optimalisering som dessverre ikke skjer på PC i samme grad. 

https://www.gamespot.com/articles/we-built-a-pc-using-ps4-pro-specs-how-does-it-perf/1100-6443491/

https://www.guru3d.com/articles_pages/shadow_of_the_tomb_raider_pc_graphics_performance_benchmark_review,6.html

Shadow of Tom Raider går ned i litt over 40 fps på PS4 Pro. På Windows med Pure Hair, HBAO+, Very high så kommer 480 inn på 54 fps avg. Så ja ehm PS4 Pro yter noe dårligere enn RX 480. Det finnes ingen optimaliseringsmagi. Konsoll bruker x86 arkitektur nå. Noen ganger så lager de elendige PC porter og da gjør konsoll det greit, men det er bare fordi spillet ikke fungerer på PC, ikke fordi det er så optimert for konsoll. Tallene for PS4 Pro har jeg fra Forbes sin artikkel hentet fra Digital Foundry sin video på det forresten. 

Så ja det å mene at du kan få super ytelse blir idiotisk. Bare ikke riktig. Vi vet ikke hva vi får for neste da. Tipper AMD kommer med nye kort. Kansskje får vi faktisk brukt Zen arkitektur som burde gi en del bedre CPU ytelse enn den gamle vi har idag. En Zen APU med raskere RAM og ny GPU på 7nm vil gi ganske ok konsoll. 

Lenke til kommentar

Super nok ytelse for de aller fleste. Det er også derfor konsollene treffer så bredt.

Ja helt klart. Altså RX480 er jo "folkekortet" til AMD. Eller var når PS4 Pro kom ut. Så det er ikke dårlig. Jeg bare tenker på folk som snakker om 4K og 60fps. Ser du på Tomb Raider så klarer kun RTX 2080 Ti 4K og 60 fps på VH grafikk. Og det kortet koster 13.000 kr. Og en PS4 Pro er 4.000 kr liksom. Så selv om Sony taper penger på å selge så kommer det bare ikke til å skje at vi får en slik ytelse på konsoll. Du vil få god nok ytelse til å kunne spille spill helt fint. Og en bra konsoll for pengene i forhold til å kjøpe PC. Kommentaren var derimot til de folkene som driver og hyper opp neste konsoll og alt den liksom skal klare. Og jeg bare påpeker at det er rimelig urealistisk å forvente seg ekstrem ytelse gitt pris osv er lignende i dag. Og jeg ser ikke for meg PS5 koste 20.000 kr liksom.

Så har ingen problem med ytelse på konsoll, men folk må slutte å late som om konsoll kommer med de aller beste komponentene til en pris på kun 4000 kr. Eller at et kort som RX 480 kan konkurrere med noe som 1080 Ti pga optimalisering. Eneste du lurer er jo deg selv om du sitter med slike forhåpninger.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så ja det å mene at du kan få super ytelse blir idiotisk. 

Jeg har ikke skrevet noe om at PS4Pro eller XboxOneX har super ytelse. Eller at neste gen konsoller vil få dette. Men det er et faktum at mange av dagens spill på Pro og X kjører i en kombinasjon av medium til high når det kommer til grafikk settings i spill sammenlignet med PC.

En får selvfølgelig ikke i pose å sekk som på PC men det har ikke jeg skrevet at du gjør heller. 

Lenke til kommentar

Klarer de å levere 4K med 60fps på mange spill sammen med god grafikk, fysikk og mye som skjer samtidig er jeg fornøyd. Vil heller se fremskritt på det som skjer under panseret enn grafisk finish. Spiller man på PC sitter man kliss inntil skjermen, grafikk og oppløsning oppleves annerledes på en konsoll koblet opp mot en tv som man sitter noen meter unna. 

Lenke til kommentar

Jeg har ikke skrevet noe om at PS4Pro eller XboxOneX har super ytelse. Eller at neste gen konsoller vil få dette. Men det er et faktum at mange av dagens spill på Pro og X kjører i en kombinasjon av medium til high når det kommer til grafikk settings i spill sammenlignet med PC.

En får selvfølgelig ikke i pose å sekk som på PC men det har ikke jeg skrevet at du gjør heller. 

Jojo, men når du får AAA titler som Tomb Raider så klarer ikke PS4 Pro 60 fps i 1080p engang. Og dette er medium/high grafikk. Selvfølgelig om du tenker hvilket som helst spill så tipper jeg PS4 Pro kan klare 4K 60 fps i Worms eller noe som krever nesten ingenting. For å sammenligne må du nesten bruke AAA titlene. Det er det folk alltid bruker, siden det går alltid an å finne spill selv svake kort kjører veldig bra.

PS4 Pro klarer ikke å kjøre Tomb Raider i 4K. Den klarer ikke å kjøre Tomb Raider i 60 fps. Så det å snakke om den som en konsoll som klarer 4K@30 eller 4K@60 blir merkelig. Ser du på enklere spill så kan du nok klare 4K@30 eller 1080p@60. Men viktig å huske på at når PC folk snakker om 4K og 60 fps så er dette alltid i spill som Tomb Raider på VH settings. Så jeg ser ikke helt hvordan en kan si PS4 Pro er en 4K konsoll akkurat.

Lenke til kommentar

Klarer de å levere 4K med 60fps på mange spill sammen med god grafikk, fysikk og mye som skjer samtidig er jeg fornøyd. Vil heller se fremskritt på det som skjer under panseret enn grafisk finish. Spiller man på PC sitter man kliss inntil skjermen, grafikk og oppløsning oppleves annerledes på en konsoll koblet opp mot en tv som man sitter noen meter unna. 

Se dette er urealistiske forventning jeg snakker om. Dagens PS4 Pro klarer ikke 60 fps 1080p for Tomb Raider, men neste generasjon begynner du å snakke om å klare 4K 60 fps? Jeg tror heller jeg ville satset på at den skal kunne klare å kjøre AAA titler i 60 fps i 1080p jeg.

Lenke til kommentar

Jojo, men når du får AAA titler som Tomb Raider så klarer ikke PS4 Pro 60 fps i 1080p engang. Og dette er medium/high grafikk. Selvfølgelig om du tenker hvilket som helst spill så tipper jeg PS4 Pro kan klare 4K 60 fps i Worms eller noe som krever nesten ingenting. For å sammenligne må du nesten bruke AAA titlene. Det er det folk alltid bruker, siden det går alltid an å finne spill selv svake kort kjører veldig bra.

PS4 Pro klarer ikke å kjøre Tomb Raider i 4K. Den klarer ikke å kjøre Tomb Raider i 60 fps. Så det å snakke om den som en konsoll som klarer 4K@30 eller 4K@60 blir merkelig. Ser du på enklere spill så kan du nok klare 4K@30 eller 1080p@60. Men viktig å huske på at når PC folk snakker om 4K og 60 fps så er dette alltid i spill som Tomb Raider på VH settings. Så jeg ser ikke helt hvordan en kan si PS4 Pro er en 4K konsoll akkurat.

Jeg vil anbefale deg å gå tilbake å se på flere sammenligninger av spill mellom xbox one x og pc versjonen av samme spill.

Lenke til kommentar

Se dette er urealistiske forventning jeg snakker om. Dagens PS4 Pro klarer ikke 60 fps 1080p for Tomb Raider, men neste generasjon begynner du å snakke om å klare 4K 60 fps? Jeg tror heller jeg ville satset på at den skal kunne klare å kjøre AAA titler i 60 fps i 1080p jeg.

Tror ikke det er så urealistisk som du skal ha det til. Vi snakker nok fortsatt et par-tre år til før neste generasjon konsoller. Vi vil i det minste se AAA-spill i 1080p 60fps oppskalert til 4K.

Lenke til kommentar

Tror ikke det er så urealistisk som du skal ha det til. Vi snakker nok fortsatt et par-tre år til før neste generasjon konsoller. Vi vil i det minste se AAA-spill i 1080p 60fps oppskalert til 4K.

Hva skal 1080p oppskalert til 4K bety?

En TV kan ta inn 1080p kildematerial og oppskalere til 4K. Dette skjer jo i dag om du spiller på konsoll i 1080p. Så hva i alle dager skal dette gi oss? Om TVen gjør det eller konsollen gjør det, samme det? Jeg ser ikke hvordan det blir ulik i dag. Altså bortsett fra å nå 60 fps da, som jeg tror de skal klare.

Må huske at spill blir stadig tyngre å kjøre også. Spill utnytter tilgjengelig HW.

Lenke til kommentar

Om tanken til Sony er 4k med snadder som raytracing og HDR så vil det nok ta en stund før ps5 ser dagens lys. Men vi visste jo alle at Sony ikke kom til å bare sette seg på rumpa å leve på suksessen til ps4.

8k er langt unna enda, vi fikk nettopp hardware som klarer 4k 60fps i de fleste spill med maks grafikk. (tenker da på 1 gpu og ikke flere som jobber sammen).

Lenke til kommentar

Om tanken til Sony er 4k med snadder som raytracing og HDR så vil det nok ta en stund før ps5 ser dagens lys. Men vi visste jo alle at Sony ikke kom til å bare sette seg på rumpa å leve på suksessen til ps4.

8k er langt unna enda, vi fikk nettopp hardware som klarer 4k 60fps i de fleste spill med maks grafikk. (tenker da på 1 gpu og ikke flere som jobber sammen).

Raytracing er tvilsomt om det fungerer på RTX 2080 Ti engang. Og AMD "har ikke" raytracing engang og er klart foretrukken partner over Nvidia.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...