Gå til innhold

Microsoft satser på spillstrømming med «Project xCloud»

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Blir spennende å se hvor vi havner. En del av meg liker å holde på det lokale og fysiske, men det gjaldt også musikk, film og serier, og jeg synes streaming har mange klare fordeler.

Spill har imidlertid noen flere fallgruver, og det blir spennende å se hvor de legger seg med prising og ikke minst familiedeling.

MS har jo hintet om streaming tidligere i år, og snakker om kommende streaming konsoller hvor deler av spillet kan kjøre lokalt for å omgå noen av de mest umiddelbare problemene knyttet til streaming i spill med høy fart og krav til presisjon. Det er innenfor for min del om man bare behøver laste ned 1GB av de 50GB som utgjør spillet for å si det sånn.

Offline spilling blir en utfordring, men, så er det i praksis svært sjelden det er en aktuell problematikk, så jeg skal alltids overleve det. Og så er det jo mulig å laste ned film på Netflix også.

Lenke til kommentar

Xbox-spill med enda dårligere kontrollmuligheter, og mer forsinkelse? Å dra med seg en Xbox-kontroller er klønete. Hjemme har man jo nettopp en Xbox hvis man skulle være i målgruppen.

Er det noe jeg ikke skjønner? Det fantes et selskap som drev med nettopp dette, OnLive, og de finnes ikke nå. Hvorfor blir det bedre av at man har en Xbox stående?

MS har ødelagt mange spillselskaper, håper ikke de får eie av spill med de rettigheter som følger, til å bli en leveringstjeneste. Vi har mistet nok kultur som det er. MS har forlatt kunder som har kjøpt digitale filer før.

Lenke til kommentar

Xbox-spill med enda dårligere kontrollmuligheter, og mer forsinkelse? Å dra med seg en Xbox-kontroller er klønete. Hjemme har man jo nettopp en Xbox hvis man skulle være i målgruppen.

Er det noe jeg ikke skjønner? Det fantes et selskap som drev med nettopp dette, OnLive, og de finnes ikke nå. Hvorfor blir det bedre av at man har en Xbox stående?

MS har ødelagt mange spillselskaper, håper ikke de får eie av spill med de rettigheter som følger, til å bli en leveringstjeneste. Vi har mistet nok kultur som det er. MS har forlatt kunder som har kjøpt digitale filer før.

OnLive ble kjøpt opp av Sony. Sony tilbyr i dag streaming med Playstation Now.

Det er ingen begrensing her som sier at det bare er xbox/konsoll spill man kan gjøre dette med. Kan jo fullt bli mulig å streame tyngre mobilspill laget for touch også.

Og nei, det er ikke bare de som har xbox som er i målgruppen. Heller tvert i mot. Tanken er jo at man kan streame rett til en TV, roku, appleTV, chromecast, en ikke-gaming-pc osv..

Lenke til kommentar

Å dra med seg en Xbox-kontroller er klønete.

Neida. Jeg drar på en hver dag. :)

... og så vet vi at det kun er et tidsspørsmål før man kan bruke mus og tastatur med Xbox. Det er vel ikke urimelig å anta at det da også kan gjelde for xCloud.

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

Offline spilling blir en utfordring, men, så er det i praksis svært sjelden det er en aktuell problematikk, så jeg skal alltids overleve det. Og så er det jo mulig å laste ned film på Netflix også.

Litt annerledes med spillstreaming enn Netflix. Spillstreaming krever ofte at selve spillet kjører på ekstern maskinvare og da trenger ikke den lokale maskinvaren gjøre det. Da er det ikke bare å laste ned for offline-bruk slik med Netflix for din lokale maskin har ikke kreftene som må til, den er i praksis bare en maskin som viser skjermbildet.
Lenke til kommentar

Litt annerledes med spillstreaming enn Netflix. Spillstreaming krever ofte at selve spillet kjører på ekstern maskinvare og da trenger ikke den lokale maskinvaren gjøre det. Da er det ikke bare å laste ned for offline-bruk slik med Netflix for din lokale maskin har ikke kreftene som må til, den er i praksis bare en maskin som viser skjermbildet.

Tenkte mer som et alternativ til den "gammeldagse" gameren som har muligheten om det skulle bli aktuelt. Men, jeg tror ikke det blir veldig aktuelt nei.

Lenke til kommentar

Neida. Jeg drar på en hver dag. :)

... og så vet vi at det kun er et tidsspørsmål før man kan bruke mus og tastatur med Xbox. Det er vel ikke urimelig å anta at det da også kan gjelde for xCloud.

Det der er en Blåtannskontroller i miniformat, ikke en Xbox-kontroller.

Du kan bruke din til alt mulig annet også, så du trenger ikke å forholde deg til Microsoft.

Det er altså ingen merverdi i at du skulle ha en Xbox-kontroller hjemme. Switch er det mest hendige systemet å dra med seg, det kan tenkes at de prøver å konkurrere litt.

Man har alltid kunne bruke mus og tastatur på Xbox, men hvis man er så oppegående så har man gjerne PC isteden. Det er kunstige sperrer for hvor hurtig man kan bevege seg i noen spill, samt at andre måler hvorvidt man har den fordelen som tastatur og mus er.

Hvis MS støttet dette offisielt så hadde de gitt vekk en solid fordel på bekostning av alle dem som bruker kontrollerne deres.

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar

Det der er en Blåtannskontroller i miniformat, ikke en Xbox-kontroller.

Du kan bruke din til alt mulig annet også, så du trenger ikke å forholde deg til Microsoft.

Poenget er at den kan brukes som en 100% kompatibel Xbox-controller. :)

Man har alltid kunne bruke mus og tastatur på Xbox, men hvis man er så oppegående så har man gjerne PC isteden.

Jeg er oppegående, og spiller lite på PC nå om dagen. Og da kun spill som ikke finnes på Xbox.

Har ikke tid til å faktisk sette meg ned å "game", det må gjøres innimellom alle andre plikter og hobbyer, og da er det uendelig mye enklere å bruke en Xbox via HDMI-matrisen til en ledig skjerm i huset, samt en trådløs Xbox-controller.

Og man har ikke alltid kunne bruke mus og tastatur på Xbox, det er på vei nå: https://news.xbox.com/en-us/2018/09/25/mouse-and-keyboard-support-for-xbox-one-developers/

Joda, det finnes noen slike jalla-greier man kan koble til, men det er ikke det samme.

Endret av Moskus
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Jeg har faktisk mine tvil til om dette blir så bra på reisefot. Spillstrømming er sikkert fint i sofakroken eller på senga, eller for å kompensere for dårlig maskinvare, men med en gang en beveger seg utenfor husets fire vegger, er man ikke lenger garantert en like god internettforbindelse.

Hvordan vil dette være på en lang busstur gjennom Norge for eksempel? Eller på ymse hotell-wifi hvor ofte selv Netflix blir for tungt. For å ikke snakke om flyturer, båtturer eller flyplasser med dårlig eller dyrt wifi.

Her tror jeg faktisk Nintendo har gjort det riktige og satset på lokal bærbar spilling.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Jeg har faktisk mine tvil til om dette blir så bra på reisefot. Spillstrømming er sikkert fint i sofakroken eller på senga, eller for å kompensere for dårlig maskinvare, men med en gang en beveger seg utenfor husets fire vegger, er man ikke lenger garantert en like god internettforbindelse.

Jeg streamet Red Dead Redemption fra en Xbox One over 4G for et par år siden. Det gikk overraskende bra. :)

https://www.reddit.com/r/xboxone/comments/4suwa4/this_is_why_game_streaming_is_awesome/

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Jeg streamet Red Dead Redemption fra en Xbox One over 4G for et par år siden. Det gikk overraskende bra. :)

https://www.reddit.com/r/xboxone/comments/4suwa4/this_is_why_game_streaming_is_awesome/

Jo, det er mange steder med god nok 4G-dekning, men som jeg nevner, nok av steder uten god nok 4G-dekning (og spesielt når en reiser merkes dette). Og så har du selvfølgelig scenarioet hvor en er i utlandet og kanskje ikke vil kjøpe nytt sim-kort bare for å spille spill.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...