Ola15 Skrevet 8. oktober 2018 Del Skrevet 8. oktober 2018 Heisann. Det har seg slik at i vår fullførte jeg studiespesialisering på vgs. Nå har jeg begynt å studere, men jeg angrer stygt på at jeg ikke valgte elektrikerlinja på vgs istedenfor. Ut i fra det jeg har lest er det nokså vrient å skaffe seg fagbrev etter endt studiespesialisering. Den første muligheten ut i fra det jeg har skjønt er å prøve å søke seg inn på elektriker linja på vgs på nytt med ungdomskole vitnemålet. Men hva er egentlig sjansen for at jeg faktisk får plass med tanke på at jeg har ca. 4,5 i snitt fra ungdomskolen? Har også lest at bedrifter får mindre tilskudd for å ansette voksne lærlinger, vil dette være et stort hinder for meg? Den andre metoden er vel å ta fagene som privatist. Altså fagene fra elektro vg1 og elenergi vg2, noen som vet hvor mange fag dette er totalt, og hvordan eksamen fungerer for de forskjellige fagene? Er eksamen praktisk, muntlig, skriftlig? Dersom eksamen er praktisk er det vel nokså vanskelig å lese seg til dette på egenhånd, eller burde det gå greit? Har sett at det blir tilbudt diverse nettkurs osv, men dette er jo fryktelig dyrt, og ikke noe jeg ønsker å benytte meg av. Den tredje muligheten som jeg har forstått er at man kan jobbe 5 år ufaglært som såkalt hjelpepleier, for deretter å ta fagbrevet. Men problemet er å få seg jobb som dette. Er det noen som faktisk tar inn slike, uten noe erfaring innen elektrikeryrket? Hvordan skal jeg isåfall gå frem for å få en slik jobb. Skal jeg sende epost/ringe rundt til forskjellige bedrifter, eller bør jeg møte opp for å spørre om jobb uten videre? Håper noen har svar på noe av det jeg lurer på, og forslag til hvilken vei som er lurest å ta for å bli elektriker. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 9. oktober 2018 Del Skrevet 9. oktober 2018 Ta kontakt med en rådgiver, å få plass på VGS er nok mer eller mindre umulig da du har fullført VGS. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 9. oktober 2018 Del Skrevet 9. oktober 2018 Etter at du har fullført vgs så har du ikkje lenger ungdomsrett, og er dermed ikkje lenger garantert å få skuleplass. Kor vanskelig det er er avhengig av kor mange søkarar med ungdomsrett som søker. Du vil kunne auke sannsynlegheita for å få skuleplass dersom du er villig til å flytte på deg. Merk at grunnkursa oftare er heilt fylt opp, medan vg1 oftare har ledige plassar fordi enkelte elevar hoppar av. Ein mellomting kan derfor være å ta GK-faga som privatist, og deretter søke skuleplass på VG1 året etterpå. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 9. oktober 2018 Del Skrevet 9. oktober 2018 Etter at du har fullført vgs så har du ikkje lenger ungdomsrett, og er dermed ikkje lenger garantert å få skuleplass. Kor vanskelig det er er avhengig av kor mange søkarar med ungdomsrett som søker. Du vil kunne auke sannsynlegheita for å få skuleplass dersom du er villig til å flytte på deg. Merk at grunnkursa oftare er heilt fylt opp, medan vg1 oftare har ledige plassar fordi enkelte elevar hoppar av. Ein mellomting kan derfor være å ta GK-faga som privatist, og deretter søke skuleplass på VG1 året etterpå. Bare en liten diskresjon, GK tilhører reform 94. VG1 er det som tidligere het GK. VG1 er altså første året. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå