Drogin Skrevet 8. oktober 2018 Del Skrevet 8. oktober 2018 Vi har et nybygg med tett dampsperre. Så blir det 100 grader om sommeren og litt for kaldt på vinteren, så vil ha varmepumpe. Da må det borres gjennom veggen(og dampsperren). Varmepumpeleverandøren vi bruker er ganske stor og kjent i området, og når vi spurte dem hvordan de tetter, så sier de at de skummer innenfra mot plasten/dampsperre, og skummer utvendig mot vindsperra. Er det godt nok? Eller kan jeg risikere kondens og etter en del år, råte, ved skummet og nærliggende treverk og isolasjon?Noen som vet om det å skumme er vanlig praksis? Vet noen om leverandører som gjør det på en bedre måte? Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 9. oktober 2018 Del Skrevet 9. oktober 2018 Slik jeg ser det vil jeg tro skum ikke tetter spesielt bra for dette formålet. Neppe klebrig nok til å feste godt i plasten, og vanskelig å se om man faktisk tetter helt hele veien rundt. For oss elektrikere er det vanlig praksis å sette en mansjett for rør/kabelgjennomføring på fukt/vindsperre, med gummi som kniper rundt rør og kabler. Dette er selvsagt en utfordring ved etterarbeid da man må skjære ut en del gips/veggplate for å komme til med en slik løsning. Med det sagt så er det neppe usunt om det ikke er helt tett, men det forringer jo den tekniske standen på huset da det ikke er ihht. gjeldende byggforskrift. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå