Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Pålagt overtid - få dekket hjemreise

ITtraktor

Anbefalte innlegg

Du er nok ikke helt på jordet, men jeg synes det blir litt mye caps lock, kursiv, fete typer og den slags, og litt lite kilder.

Jeg har gitt kilder som styringsretten, helligdagsretten, støybestemmelser i lov og forskrift, helligdagslovgivningen, arbeidsmiljøloven (regler for hviletid, regler for overtid etc) og erstatningsrett (hvor det meg bekjent ikke finnes annet enn lov om skadeserstatning samt et lass dommer basert litt på denne og mest på den ulovfestete praksis), så hva savner du? 

Og med det samme: Hva med dine egne kilder i dine innlegg #9 og #19? Kan ikke se særlig mye annet enn “jeg vil påstå” i #9. 
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror kanskje dere har misforstått situasjonen litt. Når jeg skrev at jeg kjører tog mener jeg altså at jeg jobber som lokomotivfører. Overtiden som medfører at jeg ikke kommer meg hjem oppstår typisk grunnet forsinkelser i togtrafikken. Og jeg kan dermed som sagt ikke bare true med å forlate arbeidsstedet om jeg ikke får drosje hjem. Men dersom det som *Norge* sier stemmer har jeg jo faktisk rett på drosje siden jeg ikke ble informert om denne overtiden på forhånd. Men min arbeidsgiver kunne heller ikke forutsett disse forsinkelsene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har gitt kilder som styringsretten, helligdagsretten, støybestemmelser i lov og forskrift, helligdagslovgivningen, arbeidsmiljøloven (regler for hviletid, regler for overtid etc) og erstatningsrett (hvor det meg bekjent ikke finnes annet enn lov om skadeserstatning samt et lass dommer basert litt på denne og mest på den ulovfestete praksis), så hva savner du?

Og med det samme: Hva med dine egne kilder i dine innlegg #9 og #19? Kan ikke se særlig mye annet enn “jeg vil påstå” i #9.

Ingen grunn til å bli så defensiv. Poenget er at du virker som du har noe å fare med, men det er vanskelig å ta det for god fisk slik du ordlegger deg. Dessuten gir caps lock og lignende "roping" mindre, ikke mer, troverdighet. Ikke bare si at den og den loven sier det og det, vis oss hvor vi selv kan slå det opp. For alt vi vet kan du finne det på etter hvert.

Jeg for min del siterte arbeidsmiljøloven der det var relevant, og serverte min tolkning av den. Når jeg skriver "jeg vil påstå" er det selvfølgelig for å understreke at det her er snakk om synsing.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Jeg tror kanskje dere har misforstått situasjonen litt. Når jeg skrev at jeg kjører tog mener jeg altså at jeg jobber som lokomotivfører. Overtiden som medfører at jeg ikke kommer meg hjem oppstår typisk grunnet forsinkelser i togtrafikken. Og jeg kan dermed som sagt ikke bare true med å forlate arbeidsstedet om jeg ikke får drosje hjem. Men dersom det som *Norge* sier stemmer har jeg jo faktisk rett på drosje siden jeg ikke ble informert om denne overtiden på forhånd. Men min arbeidsgiver kunne heller ikke forutsett disse forsinkelsene.

Haha! Jeg da hadde iallefall jeg et helt feil inntrykk :) jeg trodde da dere hadde fagforeninger som tydelig stipulerer slike problemstillinger?

Lenke til kommentar

.... Men dersom det som *Norge* sier stemmer har jeg jo faktisk rett på drosje siden jeg ikke ble informert om denne overtiden på forhånd. ... 

I et tilfelle som ditt er nok dette normalt høyst forutsigbart siden forsinkelser ikke akkurat er unormale hendelser og siden ingen kjenner disse bedre enn førere selv. Imidlertid vil jeg helt umiddelbart anta at NSB og Norsk Lokomotivmannsforbud har avtalt noe om slike situasjoner allerede - i motsatt fall setter jeg i hvert fall ikke den fagforeningen særlig høyt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...