Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Pålagt overtid - få dekket hjemreise


ITtraktor

Anbefalte innlegg

Dersom arbeidsgiver pålegger deg overtid og dette medfører at man ikke kommer seg hjem med kollektivtransport som planlagt, har man da rett til å få dekket alternativ transport hjem av arbeidsgiver? Typisk kommer man seg ikke hjem igjen før morgenen etter og må overnatte på jobb.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Det er ikke arbeidsgivers ansvar hvor langt unna jobben du velger å bosette deg. Arbeidstiden din er (vanligvis) fra du kommer på jobben, til du går igjen. Hvordan du kommer deg frem og tilbake mellom jobb og bolig er din sak, ikke arbeidsgiver. 

Lenke til kommentar

Ja det synes er rett og rimelig, litt avhenig av din stillingsanonse.

Om du vanligvis jobber 8-16(eller et annet tidspunkt hvor du er trygg på å kunne reise kollektivt), og jobben pålegger deg å jobbe utover natta så du ikke kommer deg hjem uten bil, synes jeg de bør betale taxi.

 

Dersom stillingen din eller avtalen derimot sier at man må ha førerkort, eller gir tydelige indikasjoner på at man må forvente å jobbe sent utenom vanlige arbeidstider, så kanskje ikke.

Lenke til kommentar

Dette er ikkje ei rettigheit som du har, men det virker rimelig å avtale dette, for eksempel ved å dra parallell til reglane om erstatning dersom du blir pålagt å jobbe i ferien.

 

 

Det du derimot muligens kan kreve er at etter arbeidsmiljøloven § 10-6, punkt 10 har du rett til å bli fritatt for arbeid utover avtalt arbeidstid dersom arbeidet kan utsettast eller utførast av andre.

Samme ledd gir deg også rett til fritak frå overtid dersom det foreligg vektige sosiale grunnar for det.

Kanskje det kan være til hjelp?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke arbeidsgivers ansvar hvor langt unna jobben du velger å bosette deg. Arbeidstiden din er (vanligvis) fra du kommer på jobben, til du går igjen. Hvordan du kommer deg frem og tilbake mellom jobb og bolig er din sak, ikke arbeidsgiver. 

 

I så fall bør man jo også stille spørsmål ved om det bør være arbeidstakers ansvar at arbeidsgiver har behov for at du jobber lenger. De færreste bor i gangavstand til jobben, og man bør kunne basere reise til og fra jobben på sin avtalte arbeidstid. 

Endret av ITtraktor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I så fall bør man jo også stille spørsmål ved om det bør være arbeidstakers ansvar at arbeidsgiver har behov for at du jobber lenger. De færreste bor i gangavstand til jobben, og man bør kunne basere reise til og fra jobben på sin avtalte arbeidstid. 

Hvordan man mener at ting BØR være, er av mindre interesse på jus-forumet. Faktum er at arbeidsgiver normalt KAN KREVE (med noen begrensninger) at den ansatte skal arbeide overtid. Og at den ansatte har krav på å kunne reise med kollektivtransport hjem igjen, er jeg redd for en nok et tilfelle av ønsketenkning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her kan rimelighetskravet komme inn. Er det rimelig at arbeidstager enten må sove på gata, betale mye for taxi hjem eller betale mye for hotell, fordi arbeidsgiver ikke har nok folk på jobb?

 

Arbeidstager har ikke krav på kollektivtransport hjem, men han har derimot krav på å kunne dra hjem etter endt arbeidstid. Hvis overtiden er i sånn natur at arbeidstager ikke kan komme seg hjem etter endt overtid, så må arbeidsgiver enten dekke alternativ transport hjem eller alternativ kost og losji.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her snakker vi vel både om merarbeid og om overtid i ordets rette forstand.

 

Det er ikke arbeidsgivers ansvar hvor langt unna jobben du velger å bosette deg. Arbeidstiden din er (vanligvis) fra du kommer på jobben, til du går igjen. Hvordan du kommer deg frem og tilbake mellom jobb og bolig er din sak, ikke arbeidsgiver. 

Ja, i utgangspunktet. Men

 

Arbeider har rett til å bli fritatt fra å utføre arbeid utover avtalt arbeidstid når vedkommende av helsemessige eller vektige sosiale grunner ber om det

- for eksempel at man har barn å passe. Jeg vil påstå det også er ganske "vektig" hvis ekstraarbeidet medfører at man ikke har noe sted å tilbringe natten, og da blir det et forhandlingskort. "Jeg tar gjerne noen ekstra timer hvis du ordner taxi eller hotell".

 

Jeg mistenker at dette er regulert nærmere et annet sted.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Bare å nekte overtiden, men da med fare for oppsigelse

Eller si "Jeg jobber gjerne overtid for å få "prosjekt"/"jobb X" gjort, men skal jeg jobbe så sent, så går det ikke lenger busser/tog så jeg kommer meg hjem. Kan jeg dra med siste buss, eller kommer dere på andre muligheter?

 

Alle sjefer som ikke er rævhøl vil enten la deg ta siste buss, eller finne en annen løsning(som å betale taxien din).

Endret av Drogin
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Når bedriften trenger overtid så er det somregel arbeidstaker som har overtaket og har gode kort til å forhandle med.

 

Overtid skal unngås. Det skal kun benyttes ved akutt behov og ikke til vanlig dette er både for å beskytte de som allerede jobber der og sørge for at ikke et fåtall jobber mer enn nødvendig på bekostning av at bedrifter ikke setter ut stillinger de åpenbart har behov for. Hvis bedriften presser deg til overtid jevnlig kan du sende en bekymringsmelding til Arbeidstilsynet - men les deg først opp på "merarbeid" også.

 

Selvfølgelig finnes det elendige sjefer som ikke forstår seg på personalpolitikk, men i min erfaring har jeg i de fleste tilfeller kunnet forhandle slike løsninger med sjefen. Sjefen vil somregel bare ha jobben gjort og bryr seg lite utover det.

 

Ellers har jeg hatt kjæledyr i alle år og det bruker jeg også som en "sosialvektig" grunn til ikke å ha anledning. Jeg har gjort det klart at jeg anser det som dyremishandling å la en hund være alene hjemme utover en normal arbeidsdag som åpenbart er nødvendig, men har tilbudt bedrift å betale kennel for meg, passe hunden selv for meg eller la meg ha hunden med meg på jobb. Jeg har ofte hatt hunden med, men ofte er ikke det tillatt og jeg har aldri hatt en sjef som har sagt seg villig til å betale for hundepass eller gå tur med hunden min mens jeg jobber :)

 

Et lite tips om du er glad i hunder :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for alle svar, selv om jeg egentlig ikke har blitt noe klokere. Jeg kjører tog, så jeg kan liksom ikke true med å bare dra hjem dersom jeg ikke får drosje hjem. Det faller på sin egen urimelighet, og jeg ville nok ikke kommet meg hjem uansett. 

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar

Takk for alle svar, selv om jeg egentlig ikke har blitt noe klokere. Jeg kjører tog, så jeg kan liksom ikke true med å bare dra hjem dersom jeg ikke får drosje hjem. Det faller på sin egen urimelighet, og jeg ville nok ikke kommet meg hjem uansett.

Jeg tror dessverre din problemstilling faller i en gråsone hvor det ikke finnes noen konkrete lover eller regler. Det nærmeste man kommer er et "drøftelsesmøte" som innebærer at man må selv forhandle vilkår, men hvor man er prisgitt arb.giverd rimelighet. Situasjonen er altså åpen for tolkning.slike situasjoner havner man i ny og ne oppi og det er disse som utgjør om bedriften blir en gjennomtrekksbedrift eller en god arbeidsplass hvos ansatte ønsker å bli over tid og bidra med sin kompetanse i motsetning til en møkkabedrift som kontinuerlig må trene nye ansatte pga generell mistrivsel som fører til at folk slutter så snart anledningen byr seg.

 

Jeg har selv vært satt i situasjoner hvor jeg er uenig med arb.givers instruksjon men sett meg nødt til å innrette meg. Det eneste man da kan gjøre er å bli like vanskelig tilbake. I det minste vil arb. Giver forhåpentligvis bli mer imøtekommende i neste problemstilling som oppstår når han innser at både han og du kan være parsgrafryttere.

Lenke til kommentar
Som andre har berørt er dette en avtalesak. UTEN annen spesifikk inngått avtale før overtid pålegges (ja, arbeidsgivere kan pålegge overtid, de skal unngå det UTELUKKENDE for at dette er enkleste løsning for dem selv, men det skal bare èn dråpe mer til enn dette før styringsretten overtar!) er transport til/fra arbeidet arbeidtagers, arbeidstagers og BARE arbeidstagers utfordring (og så får man velge bopel/arbeidsplass ut fra det). Ett eneste unntak gjelder. Dersom arbeidstaker uten forvarsel pålegges den overtiden samme dag når han har møtt på arbeid (altså får beskjed om at “i dag står vi helt uventet pga xxxx til oppover ørene mye å gjøre, så i dag må du belage deg på å slutte kl 19 i stedet for kl 16”). I slike tilfeller vil en arbeidgiver, basert på vanlig erstatningsrett og hensyunet til at arbeidstakers forutsigelighet - det er jo nettopp pga den man har en avtalt arbeidstid - ha plikt til å ordne/dekke rimelige og forutsigelige ekstrakostnader som påløper (og det er ganske forutsigelig for en arbeidsgiver at ansatte på noen adresser får større ekstrakostnader enn andre dersom de til vanlig ikke bruker egen transport til/fra arbeid). 

 

Isbilen berører regelen om vektige sosiale grunner. Det er nettopp SOSIALE grunner og det er ikke “vektig” SOSIAL grunn at man pga VARSLET overtid mangler et sted å tilbringe natten. Slikt er utelukkende et spørsmål om manglende forutseenhet og planlegging av arbeidstaker før signaturen settes på den prikkede linjen på arbeidskontrakten, og altså utelukkende arbeidstakers utfordring å finne ut av en løsning på. Kjæedyret til Invader Zim (og andre) faller i samme kategorien. Jeg skal ikke ta stilling til dyremishandlingen, men dyr har ikke samme status som barn og med mindre man kan dokumentere a) en nødvendig sosial grunn for å ha hunden, samt b) at arbeidsgiver var gjort kjent med dette FØR signaturen kom på den prikkede linjen blir den eventuelle dyremishandlingen/kostnadene for å avverge den arbeidtakers, arbeidstakers og BARE arbeidstakers utfordring. Igjen kan imidlertid forholdet godt bli annerledes om arbeidsgiver uten å vite/burde vite at “i dag blir det overtid” får melding om dette . når han er kommet. Arbeidstaker skal forutse det som er naturlig å forutse, men har ingen plikt til å basere enhver arbeidsdag på at det muligens kan tenkes å bli to timers forsinket avslutning på arbeidet i dag, slik at spørsmålet om rimelig erstatning ut fra vanlig erstatningsrett da kan oppstå. 

Lenke til kommentar

transport til/fra arbeidet arbeidtagers, arbeidstagers og BARE arbeidstagers utfordring (og så får man velge bopel/arbeidsplass ut fra det).

 

Eg tenker eg vil kommentere dette.

Sjølv om det er arbeidstaker som sjølv bestemmer både kvar ein vil bu og kvar ein vil arbeide, så er det ein viss forskjell i forhold til kva som er påregneleg.

Det skal foreligge eit ganske spesielt behov for å måtte bruke overtidsarbeid utanom dei timane der samfunnet ellers er i aktivitet, altså typisk i timane mellom kl 07 og 23. Utanom desse tidspunkta så stenger samfunnet heilt ned og gir ekstra utfordringar for arbeidstakaren på alt frå at bussane slutter å køyre, at matbutikkar stenger, til at det påfører arbeidstakaren ekstra fysiske og psykiske belastningar ved å endre døgnrytmen til å gå i utakt med samfunnsnormen.

 

Ein openbar løysning på problemet til trådstarter vil være at arbeidsgiver bruker sin styringsrett til å både framskynde starten på arbeidsdagen, og pålegge overtid etterpå.

 

 

 

 

Sjølv om arbeidsgiver har stor handlingsfriheit gjennom styringsretten, så er ikkje styringsretten utan begrensningar. I tillegg til at ein må forhalde seg til regelverk og inngåtte avtalar, så er det slik at arbeidsretten baserer seg på eit saklegheitskrav.

Det å pålegge overtid på ein slik måte at det får store økonomiske konsekvensar for arbeidstakaren vil ha eit større krav til nødvendigheit for å være sakleg.

Lenke til kommentar

Eg tenker eg vil kommentere dette.

Sjølv om det er arbeidstaker som sjølv bestemmer både kvar ein vil bu og kvar ein vil arbeide, så er det ein viss forskjell i forhold til kva som er påregneleg.

Det skal foreligge eit ganske spesielt behov for å måtte bruke overtidsarbeid utanom dei timane der samfunnet ellers er i aktivitet, altså typisk i timane mellom kl 07 og 23. Utanom desse tidspunkta så stenger samfunnet heilt ned og gir ekstra utfordringar for arbeidstakaren på alt frå at bussane slutter å køyre, at matbutikkar stenger, til at det påfører arbeidstakaren ekstra fysiske og psykiske belastningar ved å endre døgnrytmen til å gå i utakt med samfunnsnormen.

 

Ein openbar løysning på problemet til trådstarter vil være at arbeidsgiver bruker sin styringsrett til å både framskynde starten på arbeidsdagen, og pålegge overtid etterpå.

 

 

 

 

Sjølv om arbeidsgiver har stor handlingsfriheit gjennom styringsretten, så er ikkje styringsretten utan begrensningar. I tillegg til at ein må forhalde seg til regelverk og inngåtte avtalar, så er det slik at arbeidsretten baserer seg på eit saklegheitskrav.

Det å pålegge overtid på ein slik måte at det får store økonomiske konsekvensar for arbeidstakaren vil ha eit større krav til nødvendigheit for å være sakleg.

 
Reise til/fra arbeidet er også arbeidstaker, arbeidstakers, og bare arbeidstakers ansvar selv midt på svarte natten uten annen avtale -  noe du behendig kuttet bort i sitatet av mitt innlegg #16! 
 
Behovet for å bruke overtid utenom kl 6-22/7-23/6-24 (tillatt butikkåpningstid) skal ikke være “ganske spesielt”, men det skal være der, (ellers skal ikke overtid benyttes i det hele tatt, jfr arbeidsmiljølovens krav om “nødvendig”) og det skal være større da enn enn f eks kl 18-20 på en hverdagskveld eller kl 7-8 på en hverdagsmorgen (noe som følger av bl a vanlige helligdagsregler, bestemmelser rundt støy på slike tidspunkt generelt og i en del kommunale vedtekter osv i tillegg til vanlige rimelighetsbetrakninger (jfr eksemplene du selv nevner om busser som slutter å kjøre (noe de ellers godt kan gjøre kl 17 eller 20 også i bygde-Norge) og ekstra belastning ved å arbeide særlig lenge i det som er regnet som hviletid, jfr f eks statens regler om nattillegg på tjenestereise)  og arbeidsmiljølovens generelle regler om hviletid) 
 
Styringsretten er ikke ubegrenset, men den holder temmelig langt, og det er - samme hvordan man snur og vender på det - arbeidstakers eget ansvar å bosette seg slik at han kan søsrge for sin transport til/fra arbeid, såvel ordinær tid som lovlig pålagt overtid. Først når den styringsretten brukes på slik måte at arbeidstaker blir ute av stand til å gjøre de forberedelser som må påregnes for slike tilfeller varslet i rimelig tid og ellers innenfor lovens ramme for “nødvendig”, blir dette et ansvar for arbeidgiver, da ut fra helt vanlige erstatningsregler basert på at en ansatt noenlunde skal kunne forutse sin hjemreise fra arbeid før han starter sin reise til arbeid og så gjøre de tiltak han vurderer nødvendige ut fra det. Eliminerer arbeidgiver den muligheten blir det svært lett ansvar for ekstraomkostninger som følge av elimineringen, ellers blir dette som utgangspunkt 100 % den ansattes ansvar så lenge overtiden er innenfor lovens ramme. 
 
Er et slikt ansvar et problem for en ansatt enten tar man dette opp før det er tid for kontaktsmøte og signering av arbeidsavtale eller sørger for at både en selv og arbeidsgiver er bundet av tariffavtale om andre regler (f eks organiserte hotell-/restaurantansattes rett til hjemtransport eller overnatting på visse vilkår hos arbeidsgivere som også er organisert og bundet av tariffavtalen inngått) 
Endret av *NORGE*
Lenke til kommentar

Det er nok helt korrekt at arb.giver står sterkt i en slik sak rettslig og alt vil avhenge av arbeidsavtalen og man derfor vil bli avhengig av en fornuftig arbeidsgiver. Hvorvidt stillingen krever sertifikat eller ikke vil jo antagelig være en faktor man kan bruke som argumentasjon dersom bedriften legger om arbeidstiden i et område hvor det da ikke tilbys kollektivtransport i det aktuelle tidsrommet. Nå har alle arbeidstakere, etter min hukommelse, rett på fleksibel arbeidstid dersom dette ikke blir en ulempe for bedriften - nå er det jo selvfølgelig snakk om overtid og ikke ordinær arbeidstid, men jeg skulle mene at man da kunne avtale å arbeide lenger for å da f.eks slippe å vente 4 timer på neste buss etter endt arbeidsdag og heller ta det resterende som avspasering. Nå leser jeg jo at TS nevner at overnatting blir nødvendig i slike tilfeller og da høres det jo ut som at det blir mer komplisert enn som så.

 

Jeg bor selv i en del av landet med spredt bebyggelse med store bedrifter som ligger landlig til slik at det ofte er snakk om at man må reise betydelige avstander for å komme til og fra jobb i områder som ofte har svært dårlig tilbud mtp offentlig transport. Bedriftene setter opp private busser i disse tilfellene og bedriftene organiserer sjåfører blant de ansatte av store og små biler.

 

Det eneste rådet jeg ville gitt er å skrive ned de ting vanskeliggjør arbeidsforholdet for TS og presentere det ssmmen med en løsning til arb.giver som en argumentasjon for endring. Dersom man er en arbeider som bedriften ser på som en ressurs så strekker en god sjef seg langt for å hjelpe. I mitt forrige firma kunne man få hjelp til sertifikater og billån.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...