Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Tolkning av leiekontrakt

Pharmor

Anbefalte innlegg

Jeg leier et rom i en leilighet som jeg deler med to andre, vi har separate kontrakter. Kontrakten er i utgangspunktet tidsubestemt ("Leieforholdet starter den 1/7/2017 og kan sies opp av begge parter med 3 måneders frist til fraflytting ved utløpet av den kalendermåned fristen utløper i"). I punktet for særlige bestemmelser står derimot denne setningen: "Leietaker ønsker et års fast leie med tre mnd oppsigelse, første gang 30/4-2018". Dette tolket jeg som at det var en slags form for bindingstid, men at jeg sto fritt til å si opp når jeg ville etter 30. april i år.

Jeg ønsker nå å flytte for meg selv, og har funnet nytt sted å bo. Jeg har derfor sendt oppsigelse til utleier på e-post. Til svar fikk jeg at han mente jeg hadde kontrakt på ett år av gangen med oppsigelse med tre mnd fra siste mars hvert år. Kan han påstå dette ut fra den vage formuleringen i kontrakten? Han sa det var greit om jeg selv fant en til å ta over, men kan han da kreve at jeg skal fortsette å betale leie om jeg ikke finner en ny leietaker innen jeg flytter ut?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er lovlig å avtale den ordning utleier ønsker, men det krever en klarere forankring i kontraktens ordlyd enn det som står der. Når det ikke er enighet om hvordan ordlyden skal forstås skal den tolkes objektivt, og "et års fast leie med tre måneders oppsigelse, første gang 30/4-2018" betyr etter min oppfatning ett års uoppsigelighet og at leiligheten deretter fritt kan sies opp etter husleielovens alminnelige regler.

Du betaler leie ut oppsigelsestiden. Du oppfyller de plikter leietaker har i oppsigelsestiden. Så flytter du.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...