nepse778 Skrevet 8. oktober 2018 Del Skrevet 8. oktober 2018 Hei, Jeg er 22 år og lurer på hvordan jeg best mulig skal forvalte formuen min. Pr. i dag sparer jeg i BSU, fond, sparekonto og noen aksjer. Ordinær BSU fyller jeg opp årlig, men jeg vurderer nå å i tillegg flytte deler av pengene fra sparekonto til "Boligspar Ung" levert av OBOS-banken (https://bank.obos.no/privat/sparing/boligspar-ung/). I Boligspar Ung kan jeg sette inn 300 000,- fra dag én, noe jeg tenker å gjøre ettersom dette er en stor fordel med tanke på renters rente. Om setter inn 300 000,- i dag og jeg mot formodning skulle avvente boligkjøp i 12 år til, vil jeg sitte igjen med 450 700,-. Altså 150 700,- i avkastning. Dette høres umiddelbart svært lukrativt ut, men jeg lurer da på hvordan dere vurderer dette sett ift. de potensielle avkastningene i f.eks. fond. Der kan man vel både 4- og 5-doble gevinsten ila. 12 år, men er det verd risikoen når renten er 3,45% på Boligspar Ung? Lenke til kommentar
Økonomiportalen.no Skrevet 8. oktober 2018 Del Skrevet 8. oktober 2018 Siden du sier «mot formodning skulle avvente boligkjøp i 12 år» regner jeg med at du ser for deg å kjøpe tidligere enn dette. Så om du i det hele tatt vurderer boligkjøp ila. fem år eller så ville jeg absolutt satt 300k på BSU 2/Boligspar Ung. Jeg har selv gjort dette i tillegg til den faste månedlige fondssparingen. 1 Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 8. oktober 2018 Del Skrevet 8. oktober 2018 Dersom du skal kjøpe bolig innen 6-7 år ville jeg satt pengene i BSU + boligsparekonto. Dersom du skal vente lengre enn dette ville jeg satt de i BSU + fond (globalt indeksfond). 1 Lenke til kommentar
nepse778 Skrevet 9. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2018 Siden du sier «mot formodning skulle avvente boligkjøp i 12 år» regner jeg med at du ser for deg å kjøpe tidligere enn dette. Så om du i det hele tatt vurderer boligkjøp ila. fem år eller så ville jeg absolutt satt 300k på BSU 2/Boligspar Ung. Jeg har selv gjort dette i tillegg til den faste månedlige fondssparingen. Dersom du skal kjøpe bolig innen 6-7 år ville jeg satt pengene i BSU + boligsparekonto. Dersom du skal vente lengre enn dette ville jeg satt de i BSU + fond (globalt indeksfond). Det er ikke urealistisk at jeg vil kjøpe bolig innen 6-7 år. Planen er å studere i fire år fremover og deretter kjøpe. Om jeg setter 300k på Boligspar Ung og fortsetter å spare i ordinær BSU, har jeg låst den store brøkdelen av formuen min til kjøp av bolig. Er det noen grunn til å ikke gjøre det? Kan det f.eks. være fordelaktig å leie fremfor å kjøpe i et fremtidig boligmarked? Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 9. oktober 2018 Del Skrevet 9. oktober 2018 Det er umulig å spå fremtiden, men man bør ha en plan om å eie i 3-5 år for at det skal lønne seg pga. kostnader ved kjøp og salg - og da spesielt for selveierboliger. 1 Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 27. oktober 2018 Del Skrevet 27. oktober 2018 Dette høres umiddelbart svært lukrativt ut, men jeg lurer da på hvordan dere vurderer dette sett ift. de potensielle avkastningene i f.eks. fond. Der kan man vel både 4- og 5-doble gevinsten ila. 12 år, men er det verd risikoen når renten er 3,45% på Boligspar Ung? Om alternativet er fond der du kan 4-5 doble gevinsten, er det noe med såpass høy risiko at du like greit kan tape alle pengene også. På tolv år vil man i snitt doble pengene om man regner med 7% avkastning. Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 27. oktober 2018 Del Skrevet 27. oktober 2018 Merk at å doble gevinsten ikke nødvendigvis er det samme som å doble pengene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå