Gå til innhold

Parajumper til 15-åring?


Anbefalte innlegg

Okei, så min sønn på 15-år har lyst på en jakke til 10 000kr altså parajumper. Hans søster fikk jakken da hun var 16 år, Så jeg lurte på om jeg burde kjøpe denne jakken til han som 15 åring siden alle andre har den, eller om jeg burde vente til han blir 16, og la han gå rundt med samme svea jakke som i fjor?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-80wCWpIM

Okei, så min sønn på 15-år har lyst på en jakke til 10 000kr altså parajumper. Hans søster fikk jakken da hun var 16 år, Så jeg lurte på om jeg burde kjøpe denne jakken til han som 15 åring siden alle andre har den, eller om jeg burde vente til han blir 16, og la han gå rundt med samme svea jakke som i fjor?

Ah, den beryktede Parajumpers-mafiaen

 

Altså, dette er jo mer mentalt enn at det er noe med den spesifikke jakken, altså behovet for ikke å skille seg ut når "alle andre" har den spesifikke modellen. Rent personlig så ville jeg jo, når det tross alt er snakk om såpass kjipe summer, prøvd å kjøpe noe helt annet som faktisk er litt mer unikt. Dessverre så vil jeg vel i dette tilfellet anta at uansett hva man hadde kjøpt, så blir det feil og penger i vasken fordi det ikke er Parajumpers. Du kjenner sønnen din best selv, hvis det økonomiske er uproblematisk så må du nesten selv vurdere fordelene/ulempene.

Lenke til kommentar

Okei, så min sønn på 15-år har lyst på en jakke til 10 000kr altså parajumper. Hans søster fikk jakken da hun var 16 år, Så jeg lurte på om jeg burde kjøpe denne jakken til han som 15 åring siden alle andre har den, eller om jeg burde vente til han blir 16, og la han gå rundt med samme svea jakke som i fjor?

 

Dersom du tenker likebehandling så ser eg ikkje den heilt store forskjellen på at yngstemann får seg dyr jakke i ein alder av 15 år når storesøstra fekk tilsvarande jakke som 16 åring.

 

Det store spørsmålet her burde vell være økonomien?

Sidan du indikerer at han kan få ei slik jakke om eit år, så tolkar eg det som at du ikkje har store problem med å løyse ut ei slik jakke.

Eit tilstøtande spørsmål er då om ei slik dyr jakke kjem i tillegg til, eller som ei erstatning for jule- og bursdagsgåver?

Kan det være ein idé å spørre om han synes ei slik jakke er så viktig at han vil heller ha jakke enn andre gåver/lommepengar?

 

Sjølv om eg også støtter meg til at han burde velge ei billigare jakke, så er han nok ikkje moden nok til å verken vurdere å bruke pengane på noke betre, og han er nok heller ikkje moden nok til å gå sin eigen veg i moteverdenen.

Om ei dyr jakke gjer at sønnen er garantert innpass i "gjengen" så bør ein absolutt vurdere å bruke pengar på dette om ein faktisk har råd til det.

Lenke til kommentar

Dette er noe av det dummeste jeg har hørt, og barn i "merkeklær" ser patetisk ut. Dersom du har god råd, kjøp kvalitetsklær uten å flashe prislappen, det er det kun de som egentlig ikke har råd som gjør...

 

Hvis du vil at han barna se ut som vandrende reklameplakater og lære de at gruppepress må opprettholdes, så vær så snill. Du har kanskje også fått med deg hva slags "barn" som går med denne typen jakker..?

 

Feilen er vel strengt talt allerede begått ettersom du har gitt en til din datter.

Endret av Armador
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tips: Ta en lørdagskveld med taco og godis og hele familien samlet og snurr noen dokumentarer om hvordan dyr behandles for at bortskjemte snørrunger skal gå rundt med jakke til 10k+ .. Etterpå kan du snurre noen dokumentarer om hvordan klær lages av slaver/barn.

 

Kanskje det blir pop med tønner og bukseseler på søndag ? ;)

 

Dette kan potensielt virke mot sin hensikt (skremselspropaganda har aldri funket på meg), men dersom man tar en objektiv diskusjon rundt dokumentarene (de viser ikke den hele og fulle sannhet de heller) og får fram at alle ikke er kjeltringer så er det svært viktig å få belyst slike temaer. Personlig så var jeg veggis et par uker etter å ha sett noen dyremishandlingsprogrammer for en god del år siden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tips: Ta en lørdagskveld med taco og godis og hele familien samlet og snurr noen dokumentarer om hvordan dyr behandles for at bortskjemte snørrunger skal gå rundt med jakke til 10k+ .. Etterpå kan du snurre noen dokumentarer om hvordan klær lages av slaver/barn.

 

Kanskje det blir pop med tønner og bukseseler på søndag ? ;)

 

Dette kan potensielt virke mot sin hensikt (skremselspropaganda har aldri funket på meg), men dersom man tar en objektiv diskusjon rundt dokumentarene (de viser ikke den hele og fulle sannhet de heller) og får fram at alle ikke er kjeltringer så er det svært viktig å få belyst slike temaer. Personlig så var jeg veggis et par uker etter å ha sett noen dyremishandlingsprogrammer for en god del år siden.

Regner med du går naken hjemme og med tønne og bukseseler ute. Du kan være stolt av deg selv!

Lenke til kommentar

men dersom man tar en objektiv diskusjon rundt dokumentarene

 

Spørsmålet er vell også om ein 15 åring er moden nok til å reflektere over tematikken, mange 15-åringar blir lett polariserte der dei ofte plukker opp meininger heilt ytterst den eine eller andre vegen.

Og det er på ingen måte gitt at ein 15-åring vil prioritere dyrevellferd høgare enn sin eigen oppfattning av viktigheita av å bli akseptert sosialt.

Det er fyrst mot slutten av tenåra, tidleg 20-åra at dei fleste er modne nok til å tørre å stå opp for det dei trur på.

15-åringar søker å kopiere andre 15-åringar uavhengig av kva verdiar dei står for.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er vell også om ein 15 åring er moden nok til å reflektere over tematikken

 

Et godt spørsmål i dagens samfunn der flere og flere gutter sitter og spiller på gutterommet hjemme hos hu mor til de har bikket 30. Jeg velger å tro at de fleste 15-åringer har noe mellom øra og er moden nok for slik tematikk. Dette begrunner jeg med at det er flere som ytrer ønske om at 16-åringer skal få stemmerett (også gjennomført som prøveprosjekt).

Lenke til kommentar

Dette begrunner jeg med at det er flere som ytrer ønske om at 16-åringer skal få stemmerett (også gjennomført som prøveprosjekt).

Ja det er folk som meiner dette, men det er ingen god idé. Enkelte 16 åringar er modne nok til å kunne stemme, men absolutt ikkje alle.

Det einaste vi oppnår med å gi 16 åringar stemmerett er å styrke Frp, MDG og Rødt, som er dei mest ytterliggående stortingspartia. Med det resultat at dei øvrige partia som har litt meir balansert politikk taper ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...