Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Redusere skatt

fisma31

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva mener du med søke? Du kan ikke søke noen plass og så få lavere skatt, de samme reglene gjelder for alle.

Det er derimot forskjellige fradrag du kan føre opp på selvangivelsen, og der kan man spare en del penger ved å være smart.

For eksempel, siden det bare er du som jobber kan det lønne seg å sette alt lån over på deg, så du får mindre formue og høyere fratrekk på rente.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

For eksempel, siden det bare er du som jobber kan det lønne seg å sette alt lån over på deg, så du får mindre formue og høyere fratrekk på rente.

Siden TS er gift, kan gjeld og rente fordeles fritt mellom ektefellene, uavhengig av hvem som er låntaker.

Lenke til kommentar

Jeg betaler skatt med tabelltrekk (Tabellnummer: 7100). Med tabeltrekk uansett hvor mye gjeld man har skattetrekk er fast. Ikke sant?

Jeg har over 800 000kr boliglån, og kona (som jobber ikke) har 2 200 000kr boliglån (jeg er medsøker på denne lån også). Men det reduserer ikke min skatteprosent.

Trenger jeg i denne tilfelle å bytte til prosenttrekk? Hvis ja Hvordan å gjøre det?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Hvis du går inn på skatteetaten.no og oppgir korrekt skatteklasse, inntekt, gjeld, formue og andre fradrag, og hva du har tjent og betalt i skatt hittil i år, blir skatten din rimelig korrekt beregnet, slik at du går ut ca i 0 for året som helhet. Vanligvis benyttes tabellkort på hovedarbeidsgiver, men systemet kan fravike dette i spesielle tilfeller.

Lenke til kommentar

Tabelltrekk er utformet slik at selv om man går opp/ned i lønn så trenger man ikke ett nytt skattekort. Men når du får mer/mindre gjeld(srenter) og/eller andre fradrag så kan det være at du trenger ett nytt skattekort med en annen tabell. Etter hva jeg kan se er det ca 40-50 forskjellige tabellkort.

Endre skattekort gjør du her: https://www.skatteetaten.no/person/skatt/skattekort/endre/

Denne er nok også lurt å lese igjennom: Hjelp til riktig skatt

Endret av Crowly
Lenke til kommentar

Jeg betaler skatt med tabelltrekk (Tabellnummer: 7100). Med tabeltrekk uansett hvor mye gjeld man har skattetrekk er fast. Ikke sant?

Jeg har over 800 000kr boliglån, og kona (som jobber ikke) har 2 200 000kr boliglån (jeg er medsøker på denne lån også). Men det reduserer ikke min skatteprosent.

Trenger jeg i denne tilfelle å bytte til prosenttrekk? Hvis ja Hvordan å gjøre det?

Du får fradrag på skatten for rentene du betaler på lånet. Siden du er gift kan du velge å føre utgifter på lånet til kona på deg selv.

Siden kona di ikke jobber antar jeg at hun heller ikke betaler skatt. Størst fradrag får dere da ved å føre alle renteutgifter på deg som har inntekt når dere fyller ut skattemeldingene.

Lenke til kommentar

Jeg betaler skatt med tabelltrekk

Dette er ikke den egentlige skatten, det er bare et foreløpig anslag. Skatten for 2018 blir regnet ut i 2019, og i juni 2019 får du resultatet og beskjed om du skylder penger eller vil få det overskytende tilbakebetalt.

Hvilket skattetrekk (skattekort) en har, er bare av interesse for den som lever fra hånd til munn og har problemer med å overleve til neste lønning. Alle de andre, med normal økonomistyring og bufferkonto, kan ta det helt med ro, neste år blir alt gjort opp (med renter). Du har ingenting igjen for å styre med å bytte skattekort.

Derimot har du i denne tråden også fått råd om hvordan du kan redusere skatten, og det er gode råd for alle.

Lenke til kommentar

Hei,

Jeg er gift og har 2 barn. Jeg er eneste person akkurat nå som jobber i familie. I denne tilfelle kan jeg redusere skatt? Hvis ja hvordan å søke til det?

Tror du tenker på skatteklasse 2. Tidligere kunne man falle inn i skatteklasse 2 dersom ektefelle hadde lav eller ingen inntekt, og du var forsørger. Man fikk da noe høyere personfradrag på skatten.

Skatteklasse 2 ble dessverre avviklet fra 01. januar 2018. Du må i dag betale skatteklasse 1, uavhengig av ektefelles inntekt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Selv om det kun er skatteklasse 1 i dag er det fremdeles mange forskjellige skattetabeller, 7100 er den som betaler mest i skatt og den TS har. Hvis jeg ikke husker helt feil har det blitt slik at man må selv endre skattekortet, tidligere ble det gjort endringer basert på selvangivelsen(?).

Endret av Crowly
Lenke til kommentar

7100 er ikke den som trekker mest skatt. 7100 er den som trekker skatt ut fra forutsetningen om at du ikke har noen tillegg og heller ikke noen fradrag. Den tabellen som trekker høyest skattetrekk er 7119, som forutsetter at du har inntil 120 000 kr i tillegg.

"Tillegg" er inntekter som det ikke trekkes skatt av, som for eksempel aksjeutbytte, renteinntekter, inntekter fra utleie eller annen næringsvirksomhet, ol.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...