Gå til innhold

Elbiler kan bli avkrevd halv bomtakst i Kristiansand


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Elbilsalget i Danmark sluttet jo over natten når skattefritakene og godene ble fjernet. Er ikke vanskelig å skjønne at dersom elbiler blir 50% dyrere enn de er i dag, samt de må betale bompenger at det ikke er like fristende lengre.

Det er jeg helt enig i, er forskjellen stor er det åpenbart. Men det var ikke påstanden hans.

Lenke til kommentar

Bla bla bla, for lite elbiler til å betale bompenger....

Kjører elbil selv, og hadde ikke gjort meg noe å betale bompenger, og det må jeg nok i Bergen fra 2019 :)

 

Men hvis man skal ha noe slikt, og ikke "skremme bort" almuen kunne man f.eks ha innført fast pris per passering uansett hvor i landet man er. 10-20kr?

 

Så hadde ikke panikken lyst i øgene på folk.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg viste den kom!! har du noen beviser at den ikke stemmer?

 

Har du noen beviser for at det stemmer?

Jeg sa de jeg kjenner som har el-bil bruker den kun til by kjøring, men du kommer bare med at du bruker e-bil din til lang kjøring. Seriøst??

De jeg kjenner med elbil bruker den også til langkjøring! Nå har vi like mye bevis for våre påstander...

Lenke til kommentar

Bla bla bla, for lite elbiler til å betale bompenger....

Kjører elbil selv, og hadde ikke gjort meg noe å betale bompenger, og det må jeg nok i Bergen fra 2019 :)

 

Men hvis man skal ha noe slikt, og ikke "skremme bort" almuen kunne man f.eks ha innført fast pris per passering uansett hvor i landet man er. 10-20kr?

 

Så hadde ikke panikken lyst i øgene på folk.

Men overdriver vi litt denne "panikken" i Oktober 2018? 50% av alle solgte biler i September var tross alt elektriske. Det er helt klart en enorm interesse, og bare fler og fler vil kaste seg på. Folk ser fordelene, og da mener jeg ikke bare fordelene når det kommer til bompenger, men vedlikeholdskostnader, det å kunne fylle tanken med strøm vs bensin/diesel.

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke bompenger er noe  god grunn til å kjøpe elbil.

For meg er det mer dette:

  • Lave  "daglige" driftskostnader
  • Billig service (hvis du ikke kjører Tesla)
  • God comfort.
  • Lavt støynivå.
  • "Stor duppeditt"
  • Fylle tanken mens man sover

:)

Endret av AllFather
Lenke til kommentar

Jeg synes ikke bompenger er noe  god grunn til å kjøpe elbil.

For meg er det mer dette:

  • Lave  "daglige" driftskostnader
  • Billig service (hvis du ikke kjører Tesla)
  • God comfort.
  • Lavt støynivå.
  • "Stor duppeditt"
  • Fylle tanken mens man sover

:)

 

Samme her, bompenger er en uvesentlig del av mine bilutgifter. 

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke bompenger er noe  god grunn til å kjøpe elbil.

For meg er det mer dette:

  • Lave  "daglige" driftskostnader
  • Billig service (hvis du ikke kjører Tesla)
  • God comfort.
  • Lavt støynivå.
  • "Stor duppeditt"
  • Fylle tanken mens man sover

:)

Hva skjedde med miljøet?

Lenke til kommentar

Jepp, men det begynner å bli en liten stund siden. Ser nå i retrospekt at den ikke kan anvendes like ukritisk som jeg gjorde, og det beklager jeg.

 

Men kanskje det er noe i den, likevel?

 

Kanskje det ikke er så lett som at "miljøværstingene med dieseldråg må betale mest" men at løsningen heller burde gå på hvor mye bilen slipper ut? Som er det som faktisk betyr noe i denne sammenheng? For det dropper man ganske så glatt med dagens ordning.

For å ta utslipp først så synes jeg det er et merkelig resultat at den diselbilen er så miljøvennlig. Det går midt i mot så mye forskning. Som når 2 + 2 = 5 en av 99 ganger. Da er det noe som stinker.

 

Når det gjelder bompenger er så er motivet mere enn hva som slipper ut hva eller hva som sliter veier. Bompenger blir brukt for å prøve å få folk til å kjøre elbil. Man kunne sikkert enkelt forbudt forbrenningmotorer, men for at overgangen skal bli mere folkevennlig så prøver staten å påvirke via avgiftslettelser. Som bompenger.

Lenke til kommentar

For å ta utslipp først så synes jeg det er et merkelig resultat at den diselbilen er så miljøvennlig. Det går midt i mot så mye forskning. Som når 2 + 2 = 5 en av 99 ganger. Da er det noe som stinker.

 

Når det gjelder bompenger er så er motivet mere enn hva som slipper ut hva eller hva som sliter veier. Bompenger blir brukt for å prøve å få folk til å kjøre elbil. Man kunne sikkert enkelt forbudt forbrenningmotorer, men for at overgangen skal bli mere folkevennlig så prøver staten å påvirke via avgiftslettelser. Som bompenger.

 

Men hvorfor "prøve å få folk til å kjøre elbil"? Er ikke det på grunn av utslippene, eller er det noe jeg misser her?

Lenke til kommentar

Er ikke cluet med den artikkelen at de nødvendigvis ikke har det?

 

Har du sett grafen du sikter til, den overskriften til artikkelen er basert på? Den med overskriften "Store personbiler"?

I følge samme grafen er dieselbilen over 5 ganger så miljøvennlig som en bensinbil. Er det logisk? Troverdig?

 

Denne "forskningen" er produsert av ADAC, et organisasjon med tette bindinger til tysk bilindustri.

Som demonstrert feks her: https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/e346O/tysk-bilklubb-etter-juks-i-favorittbil-kaaring-omfattende-etterforskning

Lenke til kommentar

Hva skjedde med miljøet?

 

At elbiler er mer miljøvennlig er en bonus for de fleste elbileiere, det er nok heller sjelden at det er hovedgrunnen. De beste elbilene er rett og slett både bedre og billigere å kjøre enn tilsvarende prisede fossilbiler. Det virker som dette er svært vanskelig å forstå for de ivrigste elbilhaterne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som sagt så stoler jeg ikke på den ene gangen 2 + 2 = 5.

 

Men.. Når utslipp er hovedgrunnen til bompengene, ville det ikke vært mer fair å differensiere etter hvor mye utslipp en selv står for? 

 

For at det er store forskjeller på for eksempel dieselbiler er det jo veldig liten tvil om.

Lenke til kommentar

Det ville blitt komplisert da. En slags gjennkjennings software som gjenkjenner biltype og fakturering i henhold til drivstoffforbruk eller?

 

Null problem, det, informasjonen ligger allerede i autosys-databasen. Informasjonen jeg får opp om min bil viser for eksempel CO2-utslipp: 120, og en del annen informasjon.

 

Ender nok i lavere inntjening, men dersom det stemmer at det er på utslipp det skal gå, så er differensiering det eneste rettferdige.

 

Edit: Ligger også informasjon om bilen har partikkelfilter der. Samme informasjon har vært brukt til å differensiere årsavgift. Så dette er nok mulig.

Endret av d'espresso
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...