NTB - digi Skrevet 8. oktober 2018 Del Skrevet 8. oktober 2018 11 kroner per passering.Elbiler kan bli avkrevd halv bomtakst i Kristiansand Lenke til kommentar
Ping7 Skrevet 8. oktober 2018 Del Skrevet 8. oktober 2018 "Dersom politikerne ikke kan samle seg om en løsning, tas bomstasjonene ned når dagens avtale utløper til neste år." Da er det bare for sørlendingene å krysse fingrene. Lenke til kommentar
2LK70DN1 Skrevet 8. oktober 2018 Del Skrevet 8. oktober 2018 Tragisk at middelklassen med 2 biler og carport med lademulighet også i fremtiden skal få subsidiert sin bilkjøring med 50 %. Alle burde betale det samme for å bruke veiene, bilsalget bør heller styres gjennom avgifter på nye biler. 6 Lenke til kommentar
The Very End Skrevet 8. oktober 2018 Del Skrevet 8. oktober 2018 (endret) Tragisk at middelklassen med 2 biler og carport med lademulighet også i fremtiden skal få subsidiert sin bilkjøring med 50 %. Alle burde betale det samme for å bruke veiene, bilsalget bør heller styres gjennom avgifter på nye biler. Uenig. Etterhvert kommer bilene som gjør at folk ikke trenger 2 stk (de er her egentlig allerede, men folk liker å klage så helgraderer meg). Dessuten skal foruensingen ned, så vi må ha insenstiver til å velge et grønnere alternativ. Enig i at avgifter er en bra måte å gjøre det på, men også bruk for en ekstra gullerot. Edit: Redigerte bort dårlig argument, leste posten din feil sorry! Endret 8. oktober 2018 av The Very End 7 Lenke til kommentar
joppzter Skrevet 8. oktober 2018 Del Skrevet 8. oktober 2018 (endret) Tragisk at middelklassen med 2 biler og carport med lademulighet også i fremtiden skal få subsidiert sin bilkjøring med 50 %. Alle burde betale det samme for å bruke veiene, bilsalget bør heller styres gjennom avgifter på nye biler. Nå brukes vel inntektene fra bompenger til langt mer enn nye veier og vedlikehold av eksisterende. I akkurat denne saken skulle forøvrig alle inntektene så godt som gå til bygging av en firefeltsvei, men i Oslo derimot : skal bare 15 prosent gå til selve vedlikeholdet av veiene. Så når du sier "subsidiert sin bilkjøring" så mener jeg det er en sannhet med modifikasjoner - de betaler riktignok mindre til utbygging av kollektivtransport, og sykkeltiltak, men jeg tipper de 50% mer enn nok dekker selve veibruken. Jeg er forøvrig glad for hver eneste diesel/bensin - VW, BMW, AUDI som blir byttet ut med en elbil uavhengig av inntekten til de som gjør dette byttet. Selv om jeg ikke har hatt råd til å bytte ut min egen bensinbil enda så slipper jeg å puste inn eksosen fra disse på diverse treningsturer langs bilveier og vi slipper forhåpentligvis å pumpe opp noen dråper mindre olje. Endret 8. oktober 2018 av joppzter 3 Lenke til kommentar
Fossilkjører :) Skrevet 8. oktober 2018 Del Skrevet 8. oktober 2018 Helt klart att det er rett elbiler skal betale bompenger 100%. De sliter minst like mye på veiene som "fossilbiler". De har så mange andre fordeler at det burde holde med dem. Hvis det går utover elbilsalget så er det ett tegn på at elbil er en feilsatsning. Regner selvfølgelig med at elbileiere kjøper den for å spare miljøet ikke for å slippe og betale bompenger eller andre goder de har. Dere skryter hvor gode de bilene er så det i seg selv burde være nok for og anskaffe seg en sånn batteribil. Da burde alle godene kuttes ut uten at det går utover salget..... 4 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 8. oktober 2018 Del Skrevet 8. oktober 2018 Tragisk at middelklassen med 2 biler og carport med lademulighet også i fremtiden skal få subsidiert sin bilkjøring med 50 %. Alle burde betale det samme for å bruke veiene, bilsalget bør heller styres gjennom avgifter på nye biler. Aha, skal vi begynne å diffrensiere bompenger(evt avgifter) på 1: hvor mange biler en har, 2: carport? 4 Lenke til kommentar
PanserJohan Skrevet 8. oktober 2018 Del Skrevet 8. oktober 2018 Jeg mener at dersom vi skal være seriøse mtp miljøsatsingen, bør elbiler fritas frem til 2020. Nederland har samme elbilincentiver som oss, og har lagt på en skatt på elbiler over 50.000€. Beløpet over 50K, skattlegges da med 6%. Elbilene får da fortsette å kjøre uten bomavgift. Lenke til kommentar
Villfaren Skrevet 8. oktober 2018 Del Skrevet 8. oktober 2018 Uenig. Etterhvert kommer bilene som gjør at folk ikke trenger 2 stk (de er her egentlig allerede, men folk liker å klage så helgraderer meg). Dessuten skal foruensingen ned, så vi må ha insenstiver til å velge et grønnere alternativ. Enig i at avgifter er en bra måte å gjøre det på, men også bruk for en ekstra gullerot. Edit: Redigerte bort dårlig argument, leste posten din feil sorry! Ikkje trenger to? Kommer det en bil som kan deles i to da for sist eg sjekket kan ikkje en bil idag være på to steder samtidig? 1 Lenke til kommentar
mozaix Skrevet 8. oktober 2018 Del Skrevet 8. oktober 2018 (endret) Synes politikerne kunne vært litt mer visjonære her og bygd ut induksjonsladning for elbiler på visse strekninger. På den måten kunne man enklere fått elektrifisert en del tungtransport, busser o.l. Kunne forsvart økningen i bompenger og alle bomringene. Endret 8. oktober 2018 av mozaix Lenke til kommentar
Bueskytter Skrevet 8. oktober 2018 Del Skrevet 8. oktober 2018 Hyklere, skru opp til det tredobbelte, vi er der om fem år uansett! Lenke til kommentar
MrMastodon Skrevet 8. oktober 2018 Del Skrevet 8. oktober 2018 Om bomringen er en ren innkreving for betaling av utbygging av vei bør alle biler i utgangspunktet betale likt. Om kommunen ønsker å øke andel av en type biler i kommunen, uavhengig av årsak og type bil, er reduksjon av bompenger et effektiv virkemiddel. Motsatt vei er økning av bompenger et effektivt virkemiddel om en kommune ønsker å redusere andelen av en annen type biler. Kan dette fremstå som urettferdig for de som "straffes" av slike ordninger? Definitivt. Men det er også hensikten med politiske virkemiddel. De skal endre folks vaner. Økning av sukkeravgift er et tilsvarende virkemiddel. Ulempen med det tiltaket er muligheten for privatimport over grensen. Uten svenskehandelen hadde økningen av sukkeravgift trolig hatt en positiv effekt på utviklingen av sukkerinntak i Norge. 1 Lenke til kommentar
MrMastodon Skrevet 8. oktober 2018 Del Skrevet 8. oktober 2018 Men bompenger er en generelt dårlig og utdatert måte å kreve inn penger på, veiprising hadde vært bedre. Du betaler for så mange meter offentlig vei du kjører. Ny vei/bro/samband/tunnel koster mer per meter, gamle koster lite. Mye jevnere og mer rettferdig fordeling. Basert på type bil kan man også legge inn miljøincentiver i forskjellige områder der det er problemer med luftkvalitet. 1 Lenke til kommentar
dickidickdickens Skrevet 8. oktober 2018 Del Skrevet 8. oktober 2018 Helt klart att det er rett elbiler skal betale bompenger 100%. De sliter minst like mye på veiene som "fossilbiler". De har så mange andre fordeler at det burde holde med dem. Hvis det går utover elbilsalget så er det ett tegn på at elbil er en feilsatsning. Regner selvfølgelig med at elbileiere kjøper den for å spare miljøet ikke for å slippe og betale bompenger eller andre goder de har. Dere skryter hvor gode de bilene er så det i seg selv burde være nok for og anskaffe seg en sånn batteribil. Da burde alle godene kuttes ut uten at det går utover salget..... De sliter line mye på veiene som fosilbiler ja, nemlig ingenting. Biler under 3500 kg sliter null på veiene viser forskning. Hva med å sette opp en kjempe avgift på Internett, så når folk slutter å bruke nettet så viser jo det at internet er en feilsatsing. Om folk kjøper elbil for miljø eller lommebok betyr jo ingenting for miljøet, mindre utslipp er jo resultatet uansett. 3 Lenke til kommentar
Fungus Skrevet 8. oktober 2018 Del Skrevet 8. oktober 2018 Nå var det vel snakk om at elbilene i EN by i Norge skulle betale 50% av bompenge-avgiften. Og, om det hadde vært RETT at elbiler skal betale 100%, så hadde de vel gjort det? Men per idag så betaler elbiler 0%, og det er det som er riktig i henhold til lovverk og insentiv-ordning. At du er sur fordi du av uforklarlig grunn ikke har benyttet deg av muligheten til å kjøpe rimelig elbil er greit, men du trenger ikke dra andre med deg ned i den avgrunnen der du sitter og gremmer deg. Helt klart att det er rett elbiler skal betale bompenger 100%. De sliter minst like mye på veiene som "fossilbiler". De har så mange andre fordeler at det burde holde med dem. Hvis det går utover elbilsalget så er det ett tegn på at elbil er en feilsatsning. Regner selvfølgelig med at elbileiere kjøper den for å spare miljøet ikke for å slippe og betale bompenger eller andre goder de har. Dere skryter hvor gode de bilene er så det i seg selv burde være nok for og anskaffe seg en sånn batteribil. Da burde alle godene kuttes ut uten at det går utover salget..... 1 Lenke til kommentar
kennethx Skrevet 8. oktober 2018 Del Skrevet 8. oktober 2018 Nå er det faen meg på nok, vi dieselbileiere driver å subsidierer bensinbilene som betaler mindre bompenger! Bensinbilene burde betale 100% de også!!! SYTogKLAG.no.... Faktisk kjører jeg elbil, og det er helt ok med diffrensiering, og at miljøværstingene med dieseldråg må betale mest, helt innafor. 1 Lenke til kommentar
Iki Skrevet 8. oktober 2018 Del Skrevet 8. oktober 2018 Hadde folk kjøpt elbiler om det bare var ulemper? Tja.. Vi hadde nok sett en og annen person som var litt opptatt av miljøet, men det hadde ikke vært i nærheten av så mange. Nå har landet en tanke om at alle nybilsalg skal være elbiler i... 2025? Det er lite sannsynlig om man ikke lokker folk over til bilene. Nå kommer det jo større satsninger på elbiler, med større batteri, hengerfeste, osv. Men hadde det vært så stor satsing om folk ikke kjøpte elbiler? Lenke til kommentar
phewBAR Skrevet 8. oktober 2018 Del Skrevet 8. oktober 2018 Helt klart att det er rett elbiler skal betale bompenger 100%. De sliter minst like mye på veiene som "fossilbiler". De har så mange andre fordeler at det burde holde med dem. Hvis det går utover elbilsalget så er det ett tegn på at elbil er en feilsatsning. Regner selvfølgelig med at elbileiere kjøper den for å spare miljøet ikke for å slippe og betale bompenger eller andre goder de har. Dere skryter hvor gode de bilene er så det i seg selv burde være nok for og anskaffe seg en sånn batteribil. Da burde alle godene kuttes ut uten at det går utover salget..... Jeg betalte ikke moms eller avgifter på bilen, har kjørt gratis daglig i bomringer i 3 år nå.. Jeg lader på jobb, jeg betaler 3-400 kr i årsavgift. Forsikring er 205kr pr mnd for full kasko. I løpet av 2.5 år hadde jeg 0 problemer med bilen. Var så fornøyd at jeg ga den til kona, solgte den ekstra BMW fossilen ingen av oss ville ha lenger og kjøpte meg en batteri bil til. Denne går mye lenger, den går også som ett helvete fra 0-100, større bagasjerom enn de fleste stasjonsvogner, har gratis lading for langturer, jeg lader fortsatt gratis på jobb, gratis i bomringer og også denne fikk jeg kjøpe splitter ny uten moms og avgifter. Føles ut som jeg har lurt noen! Kan absolutt anbefale å kjøpe før godene fjernes av Staten Og selvfølgelig kjøpte jeg de ikke for å spare miljøet. 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 8. oktober 2018 Del Skrevet 8. oktober 2018 Slik jeg leser artikkelen så er det altså Statens Vegvesen som foreslår bompenger, og ikke Kristiansandspolitikerne. Lenke til kommentar
d'espresso Skrevet 8. oktober 2018 Del Skrevet 8. oktober 2018 Nå er det faen meg på nok, vi dieselbileiere driver å subsidierer bensinbilene som betaler mindre bompenger! Bensinbilene burde betale 100% de også!!! SYTogKLAG.no.... Faktisk kjører jeg elbil, og det er helt ok med diffrensiering, og at miljøværstingene med dieseldråg må betale mest, helt innafor. I tilfeller som disse, også? Er type drivstoff viktigere enn utslipp? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå