Gå til innhold

350-kronersgrensen på netthandel beholdes

Anbefalte innlegg

Økt konkurranse fra utlandet på skjeve vilkår vil jo helt åpenbart føre til redusert overskudd hos butikkene. Økte priser fører til lavere omsetning.

Det er ikke sikkert, komplett tjener jo mye samme med elkjøp.

Biltema og multicom kan jo diskuteres de er ikke like store sammen med clashlson og jula.

Men de har jo valgt et marked der de importer billig ebay varer til overpris.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Økt konkurranse fra utlandet på skjeve vilkår vil jo helt åpenbart føre til redusert overskudd hos butikkene. Økte priser fører til lavere omsetning.

Nå må man vel som regel betale utenlandsk moms på varene også, så hvor skjeve vilkår det er kan jo diskuteres. Når man havner over 350 blir det jo "skjevt" i andre retningen.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ingenting i mot å betale moms fra første krone. Men å betale Posten kr 200 for å "fortolle" en vare som koster kr 100 går ikke. Som andre har sagt må det lages en løsning som lar oss fortolle selv på en enkel måte (og som virker med alle nettbutikker ala ebay, dx, wish osv).

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hele Norge forholder seg til 350kr grensen med handle i Sverige er det stort sett de i Oslo og områdene rundt som nyter godt av .

Hva med da å sette maks beløpet på hva man kan ha med seg over grensen i verdi til 350kr per tur ?

Endret av AllFather
Lenke til kommentar

På hvilken måte da!

Ellers er mitt kjennskap til Virke og LO som begge ønsker å fjerne grensen at man gjerne ser en løsning med selvfortolling og uten gebyr. Det man er opptatt av er like konkurransevilkår.

Det har gått meg hus forbi, hvor har de sagt at de er for en slik løsning? De vil jo helst at vi ikke handler fra utlandet i det hele tatt, og kun benytter oss av norske butikker. Spesielt Virke, som er en interesseorganisasjon for norsk næringsliv.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hva med da å sette maks beløpet på hva man kan ha med seg over grensen i verdi til 350kr per tur ?

får vel regjeringa EU på nakken? (handelshindring og brudd på fri_flyt)

dessuten drøyt å gå fra kr. 3000 som i dag, til 350  :roll:

Lenke til kommentar

får vel regjeringa EU på nakken? (handelshindring og brudd på fri_flyt)

dessuten drøyt å gå fra kr. 3000 som i dag, til 350 :roll:

Nei, moms er ikke i strid med fri flyt av varer. Du kan i dag ta med mer enn grensa, men må fortolle. Sånn vil det åpenbart vært med en lavere grense.
Lenke til kommentar

En fjerning av 350-kronersgrensen vil gi staten økte inntekter på 1,4 milliarder kroner, ifølge Ap og Sp, som begge mener at man bør betale moms for all import uansett verdi.

Luftslott, kinahandelen kommer til å avta like raskt som det blir dyrt å handle småting. Folk kjøper mye småting som de egentlig ikke har bruk for på nettet. Så her er det stort rom for tilpassing i folks lommebøker, spår jeg  ;)

Husk også at kinahandelen på under kr 350 er "hassle free".

Irritasjon over kompliserende og byråkratiske regelverk å forholde seg til for slike småkjøp er som ren gift for kjøpelysten.  :sick:

Lenke til kommentar

vel, da misforstod jeg hva han mente.

btw, vil det ikke medført en salig røre på tollstasjonene om alle bilene skulle stoppe for å ordne moms?

Man burde organisere seg, og kjøre over grensen i puljer på noen tusen stykk (indvider) slike fortollinger  :wee:

Endret av G
Lenke til kommentar

Men om det hadde vært valg nå : https://valgresultat.no/

Ville nok arbeiderpartiet blitt valgt. Da kan godt tenkes det blir endringer i 2020?

Nå var det du som gjorde om dette til en politisk debatt. Jeg tviler på at arbeiderpartiet kommer til å få regjeringsmakt igjen jeg  :fun:  :xmas:  :devil:

Montro hvor lenge Støre klarer å klamre seg til posisjonen sin å fortsette å ødelegge for AP'ene  :whistle:

Mannen er jo totalt fri for karisma, og er en riking som ødela for seg selv ved å kjøre rundt i helikopter i valgkampen. Slikt biter nok folk seg merke ved, og det kommer til å henge igjen lenge (tror jeg).

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man burde organisere seg, og kjøre over grensen i puljer på noen tusen stykk (indvider) slike fortollinger  :wee:

Harryhandel  er jo allerede til en viss grad organisert. Det kommer hele busslaster med folk som er tatt rett ut fra jungelen, og de har stoore handlevogner. Vil rett og slett bli kaos om dette skal gjørs byråkratisk med papirarbeid osv.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Luftslott, kinahandelen kommer til å avta like raskt som det blir dyrt å handle småting.

Det er fire forskjellige ting folk vil bruke pengene de ikke bruker på netthandel fra Kina til.

1. De sparer pengene

2. De bruker pengene på netthandel fra utlandet, men betaler moms.

3. De bruker pengene på momspliktige varer i Norge.

4. De kjøper varer som ikke er momspliktige, eller bruker pengene på harrytur.

Lenke til kommentar

@RRhoads:

Jeg tipper de vil bruke mer penger på tobakk og pengespill. Mens de smarte vil spare til neste utenlandstur og sånn sett slippe unna momsfritt uansett (med unntak av selgerlandets moms). Regnestykke for staten Norge blir kanskje avgiftsmessig uforandret da de skraper inn ganske solide penger på tobakk og pengespill.

Det heter forresten MVA. i våre dager. Meromsetningsavgift er et gammelt uttrykk som er enklere å uttale (momsfritt og sånn..).

Konspirasjonsteori:

Staten Norge innførte MVA.-begrepet for å stagge folks kommunikasjon om den forhatte avgiften, da MVA. ikke flyter like glatt over leppene, som det gode gamle moms-begrepet. Selv Tollvesenet må bruke moms på sidene sine for ikke å fremmedgjøre seg totalt.

En lærer vi hadde på skolen forklarte ting slik at MVA. er en av de mer solide inntektskildene til staten og mer "rettferdig" sådann. Han har kanskje rett i at det er en ferdig avgift, og kanskje mer "rett"-ferdig enn andre avgifter. Men det gjør ikke automagisk avgifter mer rettferdige. Nå må jo staten ha litt penger å leve av, og det får de i fra arbeidstakere og bedrifter. De kaller det velferdsstaten (som jo er noen hakk bedre enn andre lands velferdsstater på et og annet, men langt i fra på alle ting). Drev læreren med statlig indoktrinering lurer jeg litt på nå?  :)

Endret av G
Lenke til kommentar

Har erlig talt ingen problemer med å betale moms. Det eg hater er hundrelapper i gebyr for hver pakke som behandles, samt alt tullet. Er ofte umulig å nøyaktig regne ut ka det gebyret er for alle fraktselskap har kun forvirrende tabeller.

Moms-system er også ulikt i nesten alle land. Så om du sier til DHL i Kina at du skal fortolle selv, vet de ikkje engang hva det betyr, så du ender opp med gebyr uansett.

Om eg kunne bestilt en pakke til 1000kr, fått den i postkassen uten tull, og en eFaktura i banken på kun de 250kr eg brude betale, så hadde eg ikkje hatt noe serlig problemer med dette. Kanskje f.eks 20kr gebyr for papirfaktura i postkassen om nødvendig, men mer burde ikkje være nødvendig.

Er jo faktisk flere firma som gjør noe lignende hvor deres lager er i Sverige eller Danmark. Du bestiller i norske kroner, men pakken blir sendt fra andre land og firmaet fortoller pakken for deg slik at det blir som om den kom fra norge. Dette funker bra, men de kan ikkje forvente at hver eneste av de hundretals tusen nettbutikkene i verden skal gjøre dette bare for å sende til skavre 5 millioner folk.

Så klart ville dette vært upraktisk for hvert $3 iPhone deksel fra kina. Men poenget mitt er at eg ikkje bruker 350kr-grensen for å unngå moms, men for å unngå alt det andre tullet som følger med.

Endret av Dominik V. Salonen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...