Gå til innhold

Elbiler kan måtte betale bompenger i Kristiansand


NTB - digi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som elbil eier i nevnte sted, helt ok om en må ut med halv pris i forhold til fossilbilene. Kunne kanskje vært en 10 så ocd'n ikke slår for ille inn men men...

Personlig skulle jeg heller sett at pengene ble brukt til et bedre kollektiv tilbud her enn nye veier. Er for eksempel ikke flybuss til flere avganger på den lokale flyplassen, og man må da ta taxi som er mindre enn optimalt.

Endret av The Very End
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som elbil eier i nevnte sted, helt ok om en må ut med halv pris i forhold til fossilbilene. Kunne kanskje vært en 10 så ocd'n ikke slår for ille inn men men...

Personlig skulle jeg heller sett at pengene ble brukt til et bedre kollektiv tilbud her enn nye veier. Er for eksempel ikke flybuss til flere avganger på den lokale flyplassen, og man må da ta taxi som er mindre enn optimalt.

 

Byen er for liten til å ha ordentlig kollektivtilbud virker det som. Det er et kost/nytte-spm. Selv etter masse bompenger har kollektivtilbudet bare blitt dyrere. Og pengene skal gå til et idiotprosjekt.

 

Bare tull å øke bompengene.

Lenke til kommentar

"Statens vegvesen foreslår å begynne å kreve bompenger av elbiler i Kristiansand. De skal i så fall betale halvparten av fossilbittaksten "

 

Det bekreftet mistanken om at embetsverket er med på å sette føringen bompenge - politikken i Norge. At styringsgruppen i Nord - Jæren pakken er direktøren i Veidirektoratet er bare en av mange indikasjoner på at politikerne etterhvert bare nikker og nikker for veidirektoratet.

Lenke til kommentar

Et idiotforslag! En må fjerne bompenger over alt for alle! Og så må en intensivere overgangen til elbiler i alle størrelser. Bilen er ekstremt viktig og nødvendig i vår moderne verden. Vi må legge til rette for økt bruk av bil.

Det du foreslår vil koste milliarder for næringslivet i form av lengre køer, og titalls milliarder for samfunnet i form av økte helseutgifter. Hvem tror du må betale for det?

https://www.nrk.no/valg2013/ko-koster-76-mill.-per-dag-i-2030-1.11201678

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Myj9R/helsefordel-ved-elbiler-47-milliarder-kroner

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det du foreslår vil koste milliarder for næringslivet i form av lengre køer, og titalls milliarder for samfunnet i form av økte helseutgifter. Hvem tror du må betale for det?

https://www.nrk.no/valg2013/ko-koster-76-mill.-per-dag-i-2030-1.11201678

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Myj9R/helsefordel-ved-elbiler-47-milliarder-kroner

 

Akkurat nå brukes det jo bompenger på mye annet enn vei, så da kan man jo bare fjerne det. Hadde bompenger faktisk blitt brukt på 100% vei, så hadde jeg også vært for det, men slik det er nå: NOPE!

 

Hvis man trenger penger til veibygging, så kan man slutte med å bruke pengene på alt annet enn vei og faktisk bygge vei for penga. Må ikke øke bompenger for å få til det ;)

Endret av l0mf0mgl0mbl0og
Lenke til kommentar

Det du foreslår vil koste milliarder for næringslivet i form av lengre køer, og titalls milliarder for samfunnet i form av økte helseutgifter. Hvem tror du må betale for det?

https://www.nrk.no/valg2013/ko-koster-76-mill.-per-dag-i-2030-1.11201678

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Myj9R/helsefordel-ved-elbiler-47-milliarder-kroner

Nei, skikkelige veier øker effektiviteten. Ikke undervurder verdien i fleksibilitet og angående behov for omlasting.

Lenke til kommentar

 

Det du foreslår vil koste milliarder for næringslivet i form av lengre køer, og titalls milliarder for samfunnet i form av økte helseutgifter. Hvem tror du må betale for det?

https://www.nrk.no/valg2013/ko-koster-76-mill.-per-dag-i-2030-1.11201678

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Myj9R/helsefordel-ved-elbiler-47-milliarder-kroner

 

Akkurat nå brukes det jo bompenger på mye annet enn vei, så da kan man jo bare fjerne det. Hadde bompenger faktisk blitt brukt på 100% vei, så hadde jeg også vært for det, men slik det er nå: NOPE!

 

Hvis man trenger penger til veibygging, så kan man slutte med å bruke pengene på alt annet enn vei og faktisk bygge vei for penga. Må ikke øke bompenger for å få til det ;)

Poenget er jo at det ikke hjelper stort å bygge ut mer vei. Det er som å pisse i buksa for å holde seg varm. Kortvarig effekt på fremkommelighet, men langsiktig gjør man bare bilen mer konkurransedyktig relativt til andre transportformer inntil den større veien igjen er full av biler.

 

Transportforskerne har sagt dette i årevis, men de taler utrolig nok for døve ører.

 

For ikke å snakke om den hårreisende arealutnyttelsen det er å bygge ut store veiprosjekter. Areal som kunne vært spart eller brukt til noe mer samfunnsnyttig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Poenget er jo at det ikke hjelper stort å bygge ut mer vei. Det er som å pisse i buksa for å holde seg varm. Kortvarig effekt på fremkommelighet, men langsiktig gjør man bare bilen mer konkurransedyktig relativt til andre transportformer inntil den større veien igjen er full av biler.

 

Transportforskerne har sagt dette i årevis, men de taler utrolig nok for døve ører.

 

For ikke å snakke om den hårreisende arealutnyttelsen det er å bygge ut store veiprosjekter. Areal som kunne vært spart eller brukt til noe mer samfunnsnyttig.

Det mest samfunnsnyttige er jo transport heh. Tog er uhyre ineffektivt. Spesielt til persontransport. Buss er ikke spesielt effektivt med lav gjennomsnittsfart, mye tomgang og mange stopp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det mest samfunnsnyttige er jo transport heh. Tog er uhyre ineffektivt. Spesielt til persontransport. Buss er ikke spesielt effektivt med lav gjennomsnittsfart, mye tomgang og mange stopp.

 

Problemet med biler er at de blir mindre effektive jo flere det er av dem. For persontransport trenger biler 8 ganger mer plass enn tog.

https://www.fastcompany.com/3063344/these-animated-videos-show-just-how-much-space-cars-waste-in-our-cities

Lenke til kommentar

Mye billigere å kjøre konverteringen til elbiler skikkelig hardt igjennom nå med å holde fordelene inntakte i f.eks minst 5 år til for deretter å legge forutsigbart over til avgifter bompenger på nytt og vedvarende lavt nivå, hvor den siste rest av fossilbiler kan skvises ut med ublu drivstoffprisen og avskyelige bompenger ettersom det store flertallet av folket har fått elbiler eller har rimelig tilgang til det i ett enda bedre velfungerende elbilbruktmarked.

Det er enorme helsegevinster i ren luftkvalitet i lokalmiljø, samt helt nødvendig drastisk reduksjon klimautslipp samt at olje vi selv ikke brenner av i fossilbiler eksporteres med fin-fine eksport inntekter for AS Norge og velferdsetaten, men vi ennå kan få betalt dor den.... Å nøle nå kan gi uhåndterlig rekyl tilbake med fortsatt høyt fossilbilsalg. Over 50% fossilbiler solgte fabrikknye i år som skal bruke fossilt drivstoff i minimum 20 år til er tragisk høyt tall og det er lett å se seg blind på høy vekst av elbiler. Utfordringen er ikke bompenger, men de millioner av nordmenn som ikke har p-plass med lademulighet. Å lefle med elbilfordelene får styrene i mange sameier og borettslag til å tvile på langtidsvirkningen av elbilsalget. EU er fortsatt sinker og Danmark som var ett foregangsland stagnerte fullstendig.

VI MÅ IKKE NØLE NÅ, MEN GJENNOMFØRE! Det blir nok av utfordringer i fremtiden, ekstremvær, tørke, skogbranner. Nye mat, vann og folkekriser som kan føre verden ut i finanskriser igjen. Elbilkonverteringen og utslippsfri transport bør IKKE være en av dem... hvertfall ikke i Norge som er godt igang, og en viktig fyrlykt for resten av verden. Vi har ingenting å vinne på fortsatt høyt fossilbilsalg, bare tap... virker som mange har mistet det overordnede viktige målet, når man prater positivt om å redusere konkurransefordelen til elbiler. Avgiftreduksjonene har vært mye større på fossilbiler de siste årene. Fortsetter vi slik blir det snart ikke noe vits i å kjøpe elbiler

Lenke til kommentar

Problemet med biler er at de blir mindre effektive jo flere det er av dem. For persontransport trenger biler 8 ganger mer plass enn tog.

https://www.fastcompany.com/3063344/these-animated-videos-show-just-how-much-space-cars-waste-in-our-cities

 

Men med tog trenger du mange mange usynlige plasser for at det må være en viss avstand mellom dem. Biler kan du pakke tett i tett, og de går akkurat der de skal uten masse stopp, signalfeil, avsporinger. Stopper et tog i sporet, må alle andre vente. På en vei kjører man som regel rundt. Er bare myter rundt togets effektivitet. Det var effektivt for 100 år siden.

Endret av l0mf0mgl0mbl0og
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Pluss at Kristiansand og Oslo er totalt forskjellige byer.

 

Her i sør kunne man fått bort kø ved å bygge veier på rett plasser, det store problemet her er at hovedveien fra stavanger til oslo går igjennom byen fremfor å gå om den, dermed blir lokaltrafikken belastet av alle forbi-kjørerne.

 


Poenget er jo at det ikke hjelper stort å bygge ut mer vei. Det er som å pisse i buksa for å holde seg varm. Kortvarig effekt på fremkommelighet, men langsiktig gjør man bare bilen mer konkurransedyktig relativt til andre transportformer inntil den større veien igjen er full av biler.
Det er sikkert riktig for tette store byer, men Kristiansand består i stor grad av et ganske moderat sentrum og en del separate suburbs i alle retninger.
Endret av Evelen!
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det fremstår da som langt mer naturlig at brukerne av veien betaler for at den bygges..

 

Ja, hvis det gir vesentlig kortere reisetid. Men inn mot byer er det stort sett rushtidbrukere som trenger nye veier. Dessuten bedrer en rushtidavgift fremkommeligheten.  Så er det et forurensningselement for fossilbiler som kjører utenom rush.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...