Gå til innhold

Elbiler kan måtte betale bompenger i Kristiansand


thelebrity68

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når snart halve befolkningen har El-bil, burde man ikke bare la den andre halvdelen finansiere veiene, tunellene og broene våre.

Er det ikke nok at de slipper å betale dobbel pris for bilen sin, slik vi med "vanlig" bil gjør?

 

Det blir både latterlig og feil, at har man El-bil, så skal man kunne kjøre og parkere hvor man vil, GRATIS!

Endret av ozone
Lenke til kommentar

Når snart halve befolkningen har El-bil, burde man ikke bare la den andre halvdelen finansiere veiene, tunellene og broene våre.

Er det ikke nok at de slipper å betale dobbel pris for bilen sin, slik vi med "vanlig" bil gjør?

 

Det blir både latterlig og feil, at har man El-bil, så skal man kunne kjøre og parkere hvor man vil, GRATIS!

 

Nå er det ikke slik at halve bilparken er elektrisk, sannsynligvis vill de bare presse opp bomprisen slik at de får inn nok penger hvor elbilen har halv takst for å gjøre det mer gunstig for folk(IE samme priser som i dag, bare fossilene får dobbel pris). 

 

Man betaler samme pris for en elbil som en tilsvarende fossilbil, det er derfor de har insentiver. 

 

Finnes det gratis parkering for elbiler lengre? Det er iallefall borte i min by. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Man betaler samme pris for en elbil som en tilsvarende fossilbil, det er derfor de har insentiver.

 

Min Ford S-Max Diesel hadde kostet omtrent halvparten uten avgift.

El-biler har ikke avgift.

 

Biler med forbrenningsmotor får man for priser mellom 100-tusen og mange millioner.

Det finnes forskjellige prisklasser for El-biler også. Så uten avgift får man rett og slett en dobbelt så dyr/bra bil for samme pengene.

Og gratis parkering mange steder, og gratis ferger, og gratis bompasseringer, og kjøre i kollektivfelt, og slippe veiavgift, og, og , og...

Lenke til kommentar

Min Ford S-Max Diesel hadde kostet omtrent halvparten uten avgift.

El-biler har ikke avgift.

 

Biler med forbrenningsmotor får man for priser mellom 100-tusen og mange millioner.

Det finnes forskjellige prisklasser for El-biler også. Så uten avgift får man rett og slett en dobbelt så dyr/bra bil for samme pengene.

Og gratis parkering mange steder, og gratis ferger, og gratis bompasseringer, og kjøre i kollektivfelt, og slippe veiavgift, og, og , og...

 

Å herregud, hvor blind går det an å bli. Sjekk reelle biler, en e-golf feks. Den kommer med elmotor og uten. Vis meg gjerne hvordan en får en e-golf til en halv fossilgolf pris. 

 

I tillegg ville det bli langt mindre avgifter på elbilene selv med fulle avgifter. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Min Ford S-Max Diesel hadde kostet omtrent halvparten uten avgift.

El-biler har ikke avgift.

 

Biler med forbrenningsmotor får man for priser mellom 100-tusen og mange millioner.

Det finnes forskjellige prisklasser for El-biler også. Så uten avgift får man rett og slett en dobbelt så dyr/bra bil for samme pengene.

Og gratis parkering mange steder, og gratis ferger, og gratis bompasseringer, og kjøre i kollektivfelt, og slippe veiavgift, og, og , og...

 

Har du sjekket hva e-Golf og diesel-Golf koster i land der avgiftene på disse er like?

I Sverige er en e-Golf kr 160 000 dyrere (75% dyrere) enn fossilutgaven, dermed er det nesten ingen som kjøper den.

 

I fremtiden regner man med at produksjonskostnadene på elbiler går ned slik at de kan konkurrere på like fot med fossilbiler. Da vil Norge innføre avgifter på elbiler, slik de har vedtatt at de skal gjøre.

 

Nok et bevis på at norske politikere kan være glupere og bedre informert enn de som skriver i kommentarfeltene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å herregud, hvor blind går det an å bli. Sjekk reelle biler, en e-golf feks. Den kommer med elmotor og uten. Vis meg gjerne hvordan en får en e-golf til en halv fossilgolf pris. 

 

Det var jo nettopp det som var poenget mitt: Det er jo ikke noe argument at El-bilen er dobbelt så dyr i utgangspunktet!

 

Hvis vi ser bort i fra avansen til bilforhandleren, så vil en El-bil som koster 500.000 i innkjøp, koste 500.000 til kunden,

mens en diesel-bil som koster 500-tusen i innkjøp, vil koste 1 million til kunden på grunn av avgiftene idag.

 

At du velger en elbil som er dobbelt så dyr som dieselbilen i innkjøp, er jo ikke et argument for at "det blir like dyrt".

Hvor blind går det an å bli...  ;)

Lenke til kommentar

Har du sjekket hva e-Golf og diesel-Golf koster i land der avgiftene på disse er like?

I Sverige er en e-Golf kr 160 000 dyrere (75% dyrere) enn fossilutgaven, dermed er det nesten ingen som kjøper den.

 

Så fordi en bil er dyr, skal den slippe avgift slik at folk har råd til å kjøpe den?

Lenke til kommentar

Det var jo nettopp det som var poenget mitt: Det er jo ikke noe argument at El-bilen er dobbelt så dyr i utgangspunktet!

 

Hvis vi ser bort i fra avansen til bilforhandleren, så vil en El-bil som koster 500.000 i innkjøp, koste 500.000 til kunden,

mens en diesel-bil som koster 500-tusen i innkjøp, vil koste 1 million til kunden på grunn av avgiftene idag.

 

At du velger en elbil som er dobbelt så dyr som dieselbilen i innkjøp, er jo ikke et argument for at "det blir like dyrt".

Hvor blind går det an å bli... ;)

Nå babler du, helt uforståelig. Elbiler er like dyre som tilsvarende biler uten avgift. Derfor er det ikke avgift på dem, for å opprettholde konkurransen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Elbiler er like dyre som tilsvarende biler uten avgift. Derfor er det ikke avgift på dem, for å opprettholde konkurransen.

 

Nettopp! Og jeg er uenig i det!

Skattebetalernes penger skal ikke subsidiere at noen få skal få parkere gratis, slippe bompenger, slippe kjøpsavgift på bilen, slippe veiavgift, slippe fergebetaling, men resten av oss med "vanlig" bil må betale for driften av alt dette.

(Myndighetene anbefalte meg å kjøpe dieselbil for 8 år siden, og jeg gjorde som de sa)

Lenke til kommentar

Nettopp! Og jeg er uenig i det!

Skattebetalernes penger skal ikke subsidiere at noen få skal få parkere gratis, slippe bompenger, slippe kjøpsavgift på bilen, slippe veiavgift, slippe fergebetaling, men resten av oss med "vanlig" bil må betale for driften av alt dette.

(Myndighetene anbefalte meg å kjøpe dieselbil for 8 år siden, og jeg gjorde som de sa)

 

Tok da lang tid å få frem noe så simpelt. Mange er uenige i dette, men nå er det slik at vi er innbundet av avtaler hvor en må opprettholde dette salget. Om du ønsker å endre dette må du bruke stemmen din ved valg, evt prøve å påvirke andre til å stemme etter dine behov. 

 

Så det var greit når det omhandlet dieselbil, men nå? Da er du uenig? Husker jeg rett fikk bilen din også ett lass av lettelser som kom fra skattepengene... 

Endret av Salvesen.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nettopp! Og jeg er uenig i det!

Skattebetalernes penger skal ikke subsidiere at noen få skal få parkere gratis, slippe bompenger, slippe kjøpsavgift på bilen, slippe veiavgift, slippe fergebetaling, men resten av oss med "vanlig" bil må betale for driften av alt dette.

(Myndighetene anbefalte meg å kjøpe dieselbil for 8 år siden, og jeg gjorde som de sa)

 

Så du anbefaler pisk fremfor gulerot?

 

Full avgift på elbil, og kjøreforbud på dieselbil blir neppe populært, og politikerne blir ikke gjenvalgt.

Et annet alternativ er vanlig avgift på elbil, og dobbelt av dagens avgifter på fossilbiler, det ville også gitt mye bråk.

Derfor har politikerne valgt den letteste utveien med nesten ingen ekstra kostnader for utslippsfrie biler, og redusere avgifter på fossilbiler, selv om de mister inntekter.

 

Myndighetene har forøvrig tapt mer penger på reduksjon av avgifter på fossilbiler enn på fjerning av avgifter på elbiler:

https://www.faktisk.no/faktasjekker/LAN/vi-har-ni-milliarder-kroner-mindre-i-inntekt-til-statsbudsjettet-fra-engangsavgiften

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

For meg kan gjerne privte kjøretøy med ønsket fremdriftsteknologi få avgiftsfritak ved kjøp. Heller ikke rene subsidier av nypris har jeg ikke noe imot. f,eks "cashback" eller tilby rentefrie lån gjennom lånekassen.

 

Men jeg er sterk motstander av bruksrelaterte fordeler som frie p-plasser, fri/redusert bom/ferje kostnad, bruk av kollektivfelt. Disse lettelsene reduserer utvikling og bruk av kollektivtrafikken. Slike tiltak reduserer dermed muligheten for å transportere folket på en langt mer effektiv og mer miljøvennlig måte enn bruk av privatbil.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Nettopp! Det eneste som gir mening er å gi lave avgifter ved innkjøp for å stimulere til vekst i elbilsegmentet, men alle bruksrabatter bør fjernes så raskt som mulig for å stimulere vekst i kollektivtrafikken.

Endret av Vice
Lenke til kommentar

For meg kan gjerne privte kjøretøy med ønsket fremdriftsteknologi få avgiftsfritak ved kjøp. Heller ikke rene subsidier av nypris har jeg ikke noe imot. f,eks "cashback" eller tilby rentefrie lån gjennom lånekassen.

 

Men jeg er sterk motstander av bruksrelaterte fordeler som frie p-plasser, fri/redusert bom/ferje kostnad, bruk av kollektivfelt. Disse lettelsene reduserer utvikling og bruk av kollektivtrafikken. Slike tiltak reduserer dermed muligheten for å transportere folket på en langt mer effektiv og mer miljøvennlig måte enn bruk av privatbil.

 

Bussen er ikke mer miljøvennlig pga treg hastighet, tomgang, mange stopp, og i mange tilfeller tomme busser. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...