appelsinmannen123 Skrevet 7. oktober 2018 Del Skrevet 7. oktober 2018 Hei fikk generell studiekompetanse, vitnemål i 2017. Har nå funnet ut at jeg heller vil ta yrkesfag. Men sånn jeg har skjønt det så har man bare rett til 3år på vidregående skole, som vil si at jeg har brukt opp retten min:( Noen tips til hva jeg kan gjøre for å komme meg inn på yrkesfag. Lenke til kommentar
smarties1 Skrevet 8. oktober 2018 Del Skrevet 8. oktober 2018 Hvilken yrkesfaglig linje ønsker du å komme inn på? Og ønsker du å komme inn på videregående, eller ønsker du å ta fagbrevet? For hvis målet ditt er å ta et spesifikt fagbrev er det mulig å ta fagene som privatist i stedet for å prøve å søke seg inn på videregående når du har brukt opp ungdomsretten din. Lenke til kommentar
appelsinmannen123 Skrevet 8. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2018 Hvilken yrkesfaglig linje ønsker du å komme inn på? Og ønsker du å komme inn på videregående, eller ønsker du å ta fagbrevet? For hvis målet ditt er å ta et spesifikt fagbrev er det mulig å ta fagene som privatist i stedet for å prøve å søke seg inn på videregående når du har brukt opp ungdomsretten din. Hei takk for svar. Tenker mest på Fagbrev ja. Tenker enten Tip eller bygg og anlegg. Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 8. oktober 2018 Del Skrevet 8. oktober 2018 Er det noen spesielle yrker du ønsker å sikte mot? Lenke til kommentar
Dagner Skrevet 8. oktober 2018 Del Skrevet 8. oktober 2018 Er noen år siden jeg gikk ut fra VGS nå så jeg skal ikke si det helt sikkert, men såvidt jeg kan huske så får du plass så lenge det ikke er noen med ungdomsrett som fyller opp de siste plassene. Veldig normalt at ikke alle klasser på yrkesskolen blir fullt helt opp på skoler som holder til på mindre tettsteder/bygder. Tviler sterkt på at du kommer inn på noe i enn by for å si det slik. Lenke til kommentar
appelsinmannen123 Skrevet 9. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2018 Er det noen spesielle yrker du ønsker å sikte mot Tenker noe innenfor CNC maskinerering Lenke til kommentar
appelsinmannen123 Skrevet 9. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2018 Er noen år siden jeg gikk ut fra VGS nå så jeg skal ikke si det helt sikkert, men såvidt jeg kan huske så får du plass så lenge det ikke er noen med ungdomsrett som fyller opp de siste plassene. Veldig normalt at ikke alle klasser på yrkesskolen blir fullt helt opp på skoler som holder til på mindre tettsteder/bygder. Tviler sterkt på at du kommer inn på noe i enn by for å si det slik. Litt usikker på den Ungdomsretten, men ekke i byen er bygda Lenke til kommentar
fapmonsta Skrevet 9. oktober 2018 Del Skrevet 9. oktober 2018 Tenker noe innenfor CNC maskinerering er det ikke noe Ingeniørgrad(mekanikk, maskin) du kan ta da for å få samme type jobb? Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 9. oktober 2018 Del Skrevet 9. oktober 2018 Tenker noe innenfor CNC maskinerering Okay, da er jeg litt blank. Tenkte å foreslå hjelpearbeider, men såvidt meg bekjent er det veldig vanskelig innen det faget. Du kan dra til karriereveiledning hos kommunen og de kan gi en anbefaling om hva du bør gjøre for å komme i arbeid. Nav kan ta hensyn til deres anbefalinger men da må det være en grunn og man snakker nok om at du må gå et års tid uten at du klarer å få deg arbeid. Jeg gjorde det, men jeg har ingen utdanning. Ellers er det vel ingenting i veien for å finne kurs og søke lånekassen Lenke til kommentar
appelsinmannen123 Skrevet 9. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2018 er det ikke noe Ingeniørgrad(mekanikk, maskin) du kan ta da for å få samme type jobb? Ikke som jeg vetom Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå