Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 23. oktober 2018 Del Skrevet 23. oktober 2018 Min arbeidsgiver betaler gjennom nesa både for OS og sky fra Microsoft. Det er alt annet enn gratis. Og ja, jeg betaler for plass hos Google, og Apple! Men hva i svarte har gratis å gjøre med at Microsoft på grunn av revæa QC nuker filene til folk? Du vet vel at som privatperson, så er det gratis de tjenestene? Det var du som bragte profitt inn i diskusjonen. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 23. oktober 2018 Del Skrevet 23. oktober 2018 Jeg aner ikke hva dere diskuterer, men tjenesten er selvsagt bare gratis opp til et visst antall GB. 1 Lenke til kommentar
missi Skrevet 24. oktober 2018 Del Skrevet 24. oktober 2018 Har prøvd å svare deg men senter GSF moderering her, så jeg får ikke belyst urimeligheten i ditt spørsmål. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 24. oktober 2018 Del Skrevet 24. oktober 2018 (endret) Jeg aner ikke hva dere diskuterer, men tjenesten er selvsagt bare gratis opp til et visst antall GB. missi klarer ikke å gjøre rede for hvordan man for økt profitt på en tjeneste som er gratis. Vendor lock in med enda høyere profitt. Som hen skrev. Når hen kommer med en rimelig forklaring på det, kan jeg vri mere på hvordan Vendor Lock In utføres på en skytjeneste, da Vendor Lock In ikke lenger kan utføres siden det er en skytjeneste og eneste kravet er en enhet som kan koble til skyen. Men du vet, brønnpissere har ikke forklaringen på alt. Endret 24. oktober 2018 av Slettet-t8fn5F Lenke til kommentar
G Skrevet 24. oktober 2018 Del Skrevet 24. oktober 2018 Dere må gjerne diskutere skyløsningen til Microsoft så mye dere vil. Men når kode-gutta hos Microsoft plutselig gjør en blunder på andre ting i OS-et, hvilken tone får pipen da montro (er vel like før nå)? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 24. oktober 2018 Del Skrevet 24. oktober 2018 Dere må gjerne diskutere skyløsningen til Microsoft så mye dere vil. Men når kode-gutta hos Microsoft plutselig gjør en blunder på andre ting i OS-et, hvilken tone får pipen da montro (er vel like før nå)? Enda ikke kommet ut noen oppdatering gjennom den automatiske tjenesten som ødelegger noe som helst. De som har hentet denne oppdateringen som ødelegger, har gjort det ved overlegg og man har blitt advart om at den ikke må brukes på en produksjonssystem. At den blir trukket tilbake, viser bare at beta-testingen fungerer slik beta-testing skal fungere. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 24. oktober 2018 Del Skrevet 24. oktober 2018 (endret) Enda ikke kommet ut noen oppdatering gjennom den automatiske tjenesten som ødelegger noe som helst. De som har hentet denne oppdateringen som ødelegger, har gjort det ved overlegg og man har blitt advart om at den ikke må brukes på en produksjonssystem. At den blir trukket tilbake, viser bare at beta-testingen fungerer slik beta-testing skal fungere. Det var ikke betaen som ble trukket tilbake. Jeg har denne oppdateringen installert på flere maskiner som er satt opp som vanlige maskiner, ikke insider, ikke fast ring, helt vanilla oppdateringer. Da jeg skulle reboote kjørte jeg oppdateringer som ventet på å kjøre. Etter at oppdateringen begynte å rulle ut den 2. oktober har brukere rapportert at filer på mystisk vis har forsvunnet fra PC-en. Windows 10 update historyApplies to: Windows 10, version 1809 Release Date:October 2, 2018 Version:Windows 10, version 1809 Det var releasen som ble trukket tilbake, etter fire dager. Riktig nok får ikke alle Microsofts brukere tilbud om å laste ned samtidig, de kjører gradvis utrulling. Det som gjør saken noe merkelig er at feilen som fører til sletting av filer allerede ble kjent under testing av oppdateringen for en tid tilbake. Som blant andre Engadget melder har det blitt lagt ut skjermbilder på Twitter som viser rapporter om sletting av filer fra flere måneder siden fra tidlige testere. Betatesterne oppdaget og rapporterte feilen før oppdateringen ble rullet ut. Dette er altså heller et bevis på at betatestingen ikke fungerer slik betatesting skal, at de ikke klarer plukke opp signaler fra betatesterne. Man kan derimot argumentere at den gradvise utrullingen fungerer som den skal, for der klarte de å plukke opp signaler og stoppe prosessen. Endret 24. oktober 2018 av tommyb Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 24. oktober 2018 Del Skrevet 24. oktober 2018 Enda ikke kommet ut noen oppdatering gjennom den automatiske tjenesten som ødelegger noe som helst. De som har hentet denne oppdateringen som ødelegger, har gjort det ved overlegg og man har blitt advart om at den ikke må brukes på en produksjonssystem. At den blir trukket tilbake, viser bare at beta-testingen fungerer slik beta-testing skal fungere. Dette stemmer overhode ikke. Man kunne få oppdateringen blant annet hvis man manuelt gikk inn for å sjekke om det fantes oppdateringer. Altså, man trengte ikke å være insider, medlem av noe beta-greier eller noe som helst, men bare en helt vanlig bruker som ønsket å holde OSet oppdatert. Om noe så viser dette at beta-testingen til MS på ingen måte fungerer tilfredsstillende. Dette viser at regelrett amatørmessig koding kan slippe igjennom testing internt, QA, bli rapportert under offentlig beta-testing, og fortsatt nå ut til sluttbruker. Det er nesten umulig å gjøre det verre. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 25. oktober 2018 Del Skrevet 25. oktober 2018 Dette stemmer overhode ikke. Man kunne få oppdateringen blant annet hvis man manuelt gikk inn for å sjekke om det fantes oppdateringer. Altså, man trengte ikke å være insider, medlem av noe beta-greier eller noe som helst, men bare en helt vanlig bruker som ønsket å holde OSet oppdatert. Om noe så viser dette at beta-testingen til MS på ingen måte fungerer tilfredsstillende. Dette viser at regelrett amatørmessig koding kan slippe igjennom testing internt, QA, bli rapportert under offentlig beta-testing, og fortsatt nå ut til sluttbruker. Det er nesten umulig å gjøre det verre. Så flott at du har kontroll på kodingen til Microsoft. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 25. oktober 2018 Del Skrevet 25. oktober 2018 Bortsett fra at "regelrett amatørmessig koding" skal byttes ut med "kode med feil", så er resten av den setningen udiskutabel. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 25. oktober 2018 Del Skrevet 25. oktober 2018 Så flott at du har kontroll på kodingen til Microsoft. https://arstechnica.com/gadgets/2018/10/microsoft-fixes-october-update-file-deleting-bug-resumes-insider-testing/Les spesielt avsnittet om "known unknowns". Som heltidsprogrammerer så kan jeg helhjertet si at dette er svært dårlig arbeid og fraværende fokus på testing. Selv banal negativ testing må ha vært fraværende. Dette er forøvrig ikke spekulasjoner, men noe man enkelt kan forstå ut fra hva MS selv har sagt om problemet. https://blogs.windows.com/windowsexperience/2018/10/09/updated-version-of-windows-10-october-2018-update-released-to-windows-insiders/ Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 25. oktober 2018 Del Skrevet 25. oktober 2018 Bortsett fra at "regelrett amatørmessig koding" skal byttes ut med "kode med feil", så er resten av den setningen udiskutabel. Nåja. Det er nå mye som kan gjøres verre, for de av oss som husker en oppdatering som gjorde maskinen ubrukelig ved at den ikke kunne starte opp. En annen flott ting var jeg den gang Norton Antivirus slettet win.com filen, men men. At en og annen bruker får slettet sine arbeidsfiler, er jo en trasig sak, men da kan man jo lære seg å få de frem igjen, da de bare er slettet og ikke fjernet. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 25. oktober 2018 Del Skrevet 25. oktober 2018 (endret) Bortsett fra at "regelrett amatørmessig koding" skal byttes ut med "kode med feil", så er resten av den setningen udiskutabel.Sånn bortsett fra at det ER amatørmessig når man åpenbart ikke kan ha forsøkt selv enkel negativ testing. Det bør være ganske åpenbart at man bør teste en mappe som inneholder noe også. Om ikke utvikleren selv tester det (slapt arbeid i seg selv), så burde det ringe en bjelle straks det skal testes av andre i MS. Dog har vel MS sparket endel av sine dedikerte testere ... Endret 25. oktober 2018 av Ernie Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 25. oktober 2018 Del Skrevet 25. oktober 2018 (endret) Nåja. Det er nå mye som kan gjøres verre, (...) Men det sto i neste setning, og den er ikke udiskutabel. Sånn bortsett fra at det ER amatørmessig når man åpenbart ikke kan ha forsøkt selv enkel negativ testing. Det bør være ganske åpenbart at man bør teste en mappe som inneholder noe også. Om ikke utvikleren selv tester det (slapt arbeid i seg selv), så burde det ringe en bjelle straks det skal testes av andre i MS. Dog har vel MS sparket endel av sine dedikerte testere ... Koding er koding, testing er testing. Profesjonell kode inneholder feil. Testing er et eget fag, og det ser ut som om denne buggen burde ha vært fanget opp i testing, deretter at den burde ha vært fanget opp i offentlig betatesting, men den ble faktisk fanget opp i utrullingen. Strengt tatt kan det være mulig feilen oppstår i leddet før kodingen, det kan være at det ikke tatt høyde for et (viktig) brukstilfelle. Kodingen er bare ett ledd av utviklingen, selv om det er et tidsdrivende ledd. Endret 25. oktober 2018 av tommyb Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 26. oktober 2018 Del Skrevet 26. oktober 2018 Jeg har ikke fått noen filer slettet av den siste Windows 10 oppdateringen. Men det er noe som er irriterende og som ikke har skjedd før, er at D disken forsvinner når jeg stapper inn en USB stikke i en USB port. Altså, av en eller annen grunn så flytter 1809 versjonen stasjonsbokstaven D til USB stikken, og SSDen som var D, blir til H. Helv... irriterende for å si det mildt. Må ta ut USB stikken, inn i Diskbehandling og sette SSDen som D igjen før jeg kan sette inn USB stikken på nytt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå