Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

VW besøker batteriprodusenten annenhver uke for å være sikker på at de får nok batterier


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

VAG har en omsetning på 230 milliarder euro. Det gjør dem til verdens 7. største selskap regnet etter omsetning.

 

VW har satt av 34 milliarder EUR til elbiler, så det at de ikke ønsker å lage elbiler er helt feil.

 

Hvis du ikke synes elbilnyheter fra verdens største bilselskap er interessante, hvilke nyheter skal da liksom passere din definisjon av interessant? 

 

Utrolig at de har satset så mye og fått så lite ut av det  :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Basert på tallene så har Panasonic planer om nesten 5 milliarder USD, mens så langt er det kun bekreftet 600 mill fra Tesla. Så når 3,7 milliarder er investert i anlegget kan det være 3 milliarder Panasonic og 700 mill fra Tesla.

 

Og om Panasonic leaset utstyr, hvorfor investerer de så mye penger da? Hvorfor står det at Panasonic henter inn penger for å kjøpe utstyr? Jeg har en sterk følelse av at påstandene dine er bare tull. Som denne. Panasonic kjøper utstyret sitt selv. Står for sin del selv. Som er størsteparten av fabrikken.

Jeg gikk tilbake gjennom seneste 10-Q og 10-K for 2016/2017 registrert hos SEC, og kom frem til ca $1,2 mrd ved slutten av Q2, men det inkluderer også andre leverandører. Du kan gjerne korrigere meg om jeg tar feil: http://ir.tesla.com/sec-filings

 

Til å begynne med kan du se på side 36 her: http://ir.tesla.com/static-files/685556bc-569e-4b92-9db4-1c838916d08b

 

Panasonic og andre leverandører leaset $482 millioner med utstyr til Tesla i første halvdel av 2018.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Utrolig at de har satset så mye og fått så lite ut av det  :hmm:

Satsingen er frem mot 2025. Så hva de har fått ut av det så langt vet vi ikke. VW har en av de høyeste R&D budsjett i verden. Når Tesla lager en ny modell må de selge for å dekke utviklingskostnader. Når VW lager ny modell så tjener de mest på å fortsatt selge bensin. De har mye kapital, fabrikker osv så når de begynner skikkelig med satsingen vil de gå raskt opp i produksjon for å raskt få et volum der de kan tjene penger på bilene. Tesla har jo lavere fortjeneste enn de kunne hatt da de ikke har oppnådd produksjonstallene de ønsker. VW har pengene og størrelsen til å gå for en annen strategi som tjener dem mer penger enn strategien Tesla må ta.

 

 

Begge bruker riktig strategi, men hvor de kommer fra er veldig forskjellig så naturligvis er og strategi ulik. Bare fordi CEO av VW ikke skriver alle sine tanker på Twitter hver dag så betyr det ikke at VW sitter med ingenting :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg gikk tilbake gjennom seneste 10-Q og 10-K for 2016/2017 registrert hos SEC, og kom frem til ca $1,2 mrd ved slutten av Q2, men det inkluderer også andre leverandører. Du kan gjerne korrigere meg om jeg tar feil: http://ir.tesla.com/sec-filings

 

Til å begynne med kan du se på side 36 her: http://ir.tesla.com/static-files/685556bc-569e-4b92-9db4-1c838916d08b

 

Panasonic og andre leverandører leaset $482 millioner med utstyr til Tesla i første halvdel av 2018.

Så tallet er 1,2 milliarder og da har Panasonic kommet med 2,5 milliarder USD. Og Panasonic leaset til Tesla ikke omvendt. Som gir mening da det er den som har mest kapital som leaser til den som mangler.

Lenke til kommentar

Så tallet er 1,2 milliarder og da har Panasonic kommet med 2,5 milliarder USD. Og Panasonic leaset til Tesla ikke omvendt. Som gir mening da det er den som har mest kapital som leaser til den som mangler.

Det er det jeg har sagt hele tiden. Panasonic leaset utstyr til Tesla.

 

Men du har fått byttet om på tallene. Investeringen til Tesla er omkring $2,5 mrd og investeringen til Panasonic og andre leverandører er omkring $1,2 mrd. Investeringen til Panasonic betales ned ettersom Tesla betaler for battericellene som Panasonic produserer i Teslas Gigafactory.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Satsingen er frem mot 2025. Så hva de har fått ut av det så langt vet vi ikke. VW har en av de høyeste R&D budsjett i verden. Når Tesla lager en ny modell må de selge for å dekke utviklingskostnader. Når VW lager ny modell så tjener de mest på å fortsatt selge bensin. De har mye kapital, fabrikker osv så når de begynner skikkelig med satsingen vil de gå raskt opp i produksjon for å raskt få et volum der de kan tjene penger på bilene. Tesla har jo lavere fortjeneste enn de kunne hatt da de ikke har oppnådd produksjonstallene de ønsker. VW har pengene og størrelsen til å gå for en annen strategi som tjener dem mer penger enn strategien Tesla må ta.

 

 

Begge bruker riktig strategi, men hvor de kommer fra er veldig forskjellig så naturligvis er og strategi ulik. Bare fordi CEO av VW ikke skriver alle sine tanker på Twitter hver dag så betyr det ikke at VW sitter med ingenting :)

 

Det de har vist som konsept hittil er ikke imponerende iallefall. Så vi får se. Med alle milliardene burde de f.eks. få Car-Net til å funke > 50% av tiden for starters. "Alt" skulle jo bli skybasert på ID-plattformen så da burde de fikse det.

 

Det eneste VW oppnår med å drøye og drøye hele tiden er å gjøre elbil stuerent og hjelpe Tesla med å selge fler av sine biler mens man venter på denne enhjørningen av en elbil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det de har vist som konsept hittil er ikke imponerende iallefall. Så vi får se. Med alle milliardene burde de f.eks. få Car-Net til å funke > 50% av tiden for starters. "Alt" skulle jo bli skybasert på ID-plattformen så da burde de fikse det.

 

Det eneste VW oppnår med å drøye og drøye hele tiden er å gjøre elbil stuerent og hjelpe Tesla med å selge fler av sine biler mens man venter på denne enhjørningen av en elbil.

VW sine tall for 2017 er fantastiske. De øker bilsalg og marginer. Det argumentet med å hjelpe Tesla fungerer ikke. Tesla har kunder uansett. Så lenge Tesla ikke klarer å lage mer biler enn de gjør er de ingen trussel. Om de lager 200K, 400K 600K er det ubetydelig i verdenssammenheng.

 

VW drøyer for å kunne lage elbiler billige. Masseproduserte billige elbiler. Audi vil nok være mer konkurransen mot Tesla. 

 

Det er akkurat som med f.eks Intel CPUer. De kan lage bedre CPUer enn på markedet i dag. Hvorfor gjør de ikke? AMD sitter på bedre produksjonsteknikk. Fordi Intel vil ikke lage før de kan masseprodusere med lite feil og gode marginer. Ellers tjener de ikke penger. Fra de kan til produktet er på markedet holder de på i årevis med å forbedre.

 

Og jeg ser ikke at de drøyer noe? De har kommet med alle planene sine. Vi snakker om elektrifisering av 250 modeller. Tesla selger 3 modeller? Tror du VW kan elektrifisere 250 modeller over natten?

 

Og jeg mener Tesla taper penger, mens VW tjener bedre enn noensinne. Jeg vet ikke hvordan folk logisk klarer å fremstille det som at VW er de som har problemer?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er det jeg har sagt hele tiden. Panasonic leaset utstyr til Tesla.

 

Men du har fått byttet om på tallene. Investeringen til Tesla er omkring $2,5 mrd og investeringen til Panasonic og andre leverandører er omkring $1,2 mrd. Investeringen til Panasonic betales ned ettersom Tesla betaler for battericellene som Panasonic produserer i Teslas Gigafactory.

Jaja, du får gå til Wikipedia å prøve å oppdatere artikkelen med de "riktige" tallene da. Panasonic har lovet 1,6 milliarder + solgt obligasjoner til 3,9 milliarder for å finansiere fabrikken, men har ifølge deg brukt 1,2 milliarder. Og selv om Tesla angivelig har mer penger enn Panasonic, så leaser de utstyr fra Panasonic. Selv om Panasonic sin del av fabrikken er den virkelig dyre, hvor det dyre utstyret er. Jeg er sikker på at selv om tallene dine er høyst ulogiske så vil "korreksjonen" bli godkjent på Wikipedia :)

Lenke til kommentar

Jaja, du får gå til Wikipedia å prøve å oppdatere artikkelen med de "riktige" tallene da. Panasonic har lovet 1,6 milliarder + solgt obligasjoner til 3,9 milliarder for å finansiere fabrikken, men har ifølge deg brukt 1,2 milliarder.

Fabrikken er i dag bare omkring 25% ferdigstilt. Panasonic holder på å øke fra 10 til 13 produksjonslinjer, og da skal den kunne produsere omkring 35 GWh/år. Når fabrikken er komplett vil den kunne produsere nærmere 150 GWh/år. Men det er altså noen år fram i tid.

 

Du har kanskje ikke fått med deg at planene har blitt skalert opp over tid. Til å begynne med var planen at Gigafactory skulle produsere 35 GWh/år når ferdigstilt. Jeg ser egentlig ingen feil på wikipedia.

 

Og selv om Tesla angivelig har mer penger enn Panasonic, så leaser de utstyr fra Panasonic. Selv om Panasonic sin del av fabrikken er den virkelig dyre, hvor det dyre utstyret er. Jeg er sikker på at selv om tallene dine er høyst ulogiske så vil "korreksjonen" bli godkjent på Wikipedia :)

Jeg har ikke satt meg inn i finansene til Panasonic, så jeg har ingen anelse om de har mer eller mindre penger enn Tesla.

 

Men det virker som du ikke helt skjønner det jeg sier. Det utstyret Tesla leaser er altså "det dyre utstyret" til Panasonic pluss utstyret til noen flere leverandører. Resten av fabrikken har Tesla betalt selv.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

VW sine tall for 2017 er fantastiske. De øker bilsalg og marginer.

For fossil, ja.

 

VW drøyer for å kunne lage elbiler billige. Masseproduserte billige elbiler. Audi vil nok være mer konkurransen mot Tesla.

Og vi venter, og vi venter... De må bli veldig mye billigere hvis de skal henge med.

Når de omsider greier å få ut finger, så vil kanskje hele bildet se fullstendig annerledes ut og de ligger plutselig etter igjen på teknologi.

 

Og jeg ser ikke at de drøyer noe? De har kommet med alle planene sine. Vi snakker om elektrifisering av 250 modeller. Tesla selger 3 modeller? Tror du VW kan elektrifisere 250 modeller over natten?

Ja litt mer enn e-golf og e-up hadde vel ikke vært å forakte pr. i dag?

 

Og jeg mener Tesla taper penger, mens VW tjener bedre enn noensinne. Jeg vet ikke hvordan folk logisk klarer å fremstille det som at VW er de som har problemer?

VW har ikke problemer pr. i dag. Men vi får se. :) Blir som å sammenligne epler og bananer.

 

Jeg har både e-Golf og Tesla, så jeg kan med trygghet si at jeg har en interesse i at begge skal gå bra. Men jeg merker jo at de tyske produsentene henger leeeeeeeeeeenge etter på teknologifronten. Tror rett og slett de undervurderer hvor viktig software er.

Endret av l0mf0mgl0mbl0og
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det går fint. Panasonic er et rimelig lite selskap baser i Osaka, Japan. Det har kun 70 milliarder USD i omsetning med 260.000 ansatte, og 100 år i år. Og regnes som en japansk keiretsu. Lite selskap med lite penger. Spesielt når du tenker på hvordan en japansk keiretsu fungerer sammen med banker.

 

Og jeg tror hvis vi ser over denne fabrikken litt logisk så kommer vi til å se "noen" problemer med ditt "bevis". Hvordan du har klart å finne ut hvor mye penger Panasonic har investert i en fabrikk utifra TESLA sitt regnskap er og et mysterium.

 

Panasonic har lovet å investere 1,6 milliarder USD. De har solgt obligasjoner verdt 3,9 milliarder fordi som du sier så har de justert planene og tenker å bygge mye større. Dette er ca 5,5 milliarder USD. Likevel så mener du Panasonic kun har brukt 1,2 milliarder? Kan du forklare hvor disse 4,3 milliardene har gått? I lommen på Panasonic sin toppledelse? Jeg mener allerede her er det åpenbart at tallene du mener å ha funnet er feil.

 

Og så til en annen gigantisk logisk brist. Panasonic lager battericellene. Dette er den avanserte, dyre delen av fabrikken. Det som gjøres stort sett i Korea og Japan. Så når du tar vekk de 400 millioner som leases til Tesla så sitter Panasonic igjen med 800 millioner USD i utstyr? Til å lage så mange battericeller? Kanskje de har flyvende griser der inne og? Prøv å si noe som gir mening i det minste.

 

Jeg forstår ikke problemet engang. Panasonic, LG Chem og Samsung SDI er de 3 produsentene som leverer høyest kvalitet. De fleste ville vært stolt over å ha Panasonic batteri. Puttet klister. Tesla-fans derimot? Neida, de skal insistere på at Tesla gjør alt. "Lille" Panasonic er bare med for gøy liksom.

 

Merkelig hvordan av de originale påstandene dine så klarte du ikke å bevise en eneste en av dem. Igjen så kommer du bare med masse fantasier om hvordan ting er, der ingenting viser seg å stemme. Du mener Wikipedia stemmer, mens du presenterer tall som ikke stemmer med Wikipedia. Jeg mener det er åpenbart du tar feil. Du bare nekter å innrømme det.

Lenke til kommentar

For fossil, ja.

 

 

Og vi venter, og vi venter... De må bli veldig mye billigere hvis de skal henge med.

Når de omsider greier å få ut finger, så vil kanskje hele bildet se fullstendig annerledes ut og de ligger plutselig etter igjen på teknologi.

 

 

Ja litt mer enn e-golf og e-up hadde vel ikke vært å forakte pr. i dag?

 

 

VW har ikke problemer pr. i dag. Men vi får se. :) Blir som å sammenligne epler og bananer.

 

Jeg har både e-Golf og Tesla, så jeg kan med trygghet si at jeg har en interesse i at begge skal gå bra. Men jeg merker jo at de tyske produsentene henger leeeeeeeeeeenge etter på teknologifronten. Tror rett og slett de undervurderer hvor viktig software er.

Hvem bryr seg om VW sine tall er gode for fossil eller EV? Fossil kommer til å selge mer enn EV i lang tid enda. Salget av fossilbiler øker hvert år. 

 

Jeg tror ikke du forstår VW sin strategi her. Og jeg forstår ikke hva du mener med at vi "venter og venter"? VW har alltid fulgt planen sin. Jeg kan linke deg planen deres om du vil? Vi vet akkurat når satsingen deres vil gi biler ut av fabrikkene. Med planer om rundt 2 mill nye EV i produksjon innen 2025 for hele gruppen.

https://insideevs.com/vw-electric-car-1-million-2025/

 

Her er hele pressemeldingen. De begynner i 2020. Lager 150K det året. Som forresten er umulig hører vi på Tesla, hvordan kan noen skalere opp produksjon raskere enn Tesla? Og så opp til 1 mill på 5 år for VW. Du ser et par specs der og. For plattformen deres.

 

Jeg forstår ikke hvorfor folk er så sykelig opptatt med hva som er på markedet i dag. Og later som om VW starter 10 år bak Tesla når de kommer med ID i 2020. De gjør jo ikke det. Tesla har enda ikke klart å fikse produksjonen av bilene sine skikkelig engang. Det er forskjellen til etablerte store selskap. VW vil ikke fikse ting mens de utvikler. De utvikler og så ruller ut. De har ingenting å tjene og mye å tape på å lansere elbiler som Tesla gjør. E-Golf og E-Up må de lansere ellers så får de politikere ol som kommer og klager på at de ikke har EV. Alle produsenter har en EV modell eller to som de lager minst mulig av siden de ikke tjener penger på det. 

 

ID fra VW er en satsing som er ment å tjene dem penger, og selge bra. Og problemet med å mene VW er i trøbbel er at deres satsing på EV er enorm. Mye større en Tesla. Og fortsatt frem mot 2025 vil fossilsalget øke. Og i 2025 vil VW ha nesten samtlige modeller i EV versjon. De vil ha stort produksjon. De har kontrakter med Samsung SDI, LG Chem og CATL. Så VW vil ha sin produksjon timet veldig bra med når global EV produksjon tar virkelig av. Liksom ser ikke folk på tallene? Joda 40% nybiler i Norge er elektriske. Alle andre land i verden? Knapt hørt om elektriske biler. Vi er en ekstremt tidlig fase av EV.

 

 

Angående teknologi så er du klar over at SW kan kjøpes? Se på Huawei. Hvor mye SW hadde de? Og på et par år så har de slått Apple i salgstall. Selv om Apple sitter på så mye SW. Basert på din logikk burde Huawei aldri klart å slå Apple i salg.

 

 

Jeg håper du vet det, men VW ble stiftet i 1937. De ble bedømt av amerikanerne til å være så søppel at det ikke var verdt å stjele. De stjal alt annen bilindustri i Tyskland. VW bygget seg opp fra etterkrigstiden. De bygget seg opp til å bli langt større en "bedre" produsenter Daimler og BMW. Og knuste amerikanske Ford og GM. Sammen med VW så vokste to andre "elendige" bilselskaper Toyota og Kia/Hyundai ut av krigens aske. USA er kanskje verdens største billand. Likevel har deres bilprodusenter til alle tider laget mindre gode biler, og klarer konsistent å havne på bunn i biler med mye feil. Tesla sin fabrikk i Fremont var en tidligere JV mellom GM og Toyota der GM prøvde å lære hvordan de kan lage biler som Toyota. De lærte ingenting... Og så tok Tesla over og tenkte de var myyyye smartere og endte opp med massive problemer. Og bilene deres har mye like problemer som det en ser fra GM, Ford. virker som om USA sitt bilde på bil er ulik resten av verden. Ford er eneste selskap som ikke har vært konk i USA.

 

VW derimot? Det er et selskap som kom ut av dieselkrisen med dobling i inntekt for 2017. 

 

Beklager, men selv om Tesla har kommet med et par gode biler så betyr det ikke slutten for noen som helst. Det som er faren for store selskap er manglende vilje til å adaptere. Og VW viser tydelig vilje til å adaptere. Og for å være ærlig ethvert selskap i EU MÅ. Ellers kan de ikke selge biler i EU. Så det at selskapet som har annonsert den største EV satsingen av alle skal spås mørk fremtid pga manglende adaptasjon til EV? Hvor finner folk på sånt?

 

Og kanskje er VW dårlige på SW og klarer ikke å lage en bra løsning. Derimot så kan VW finne et annet selskap som kan sørge for den tjenesten. Kan Tesla finne noen andre til å lage biler for dem?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har du ein referanse til at nokon "Tesla-fans" har skrive dette? Eg har berre sett at du påstår at nokon skal ha sagt det.

Du kan lese innlegg i denne tråden? "Alt" var ikke bokstavelig ment forresten.

 

Stort sett alle her å prøver å underspille Panasonic sin rolle her. Deg inkludert. Det er Panasonic som lager batterier her liksom. Det er Panasonic som har masse penger her. 

 

Hvis jeg var Tesla eier ville jeg vært stolt over at Musk klarte å få Panasonic til å lage en fabrikk kun til Tesla i Nevada. Men neida. Folk skal heller gå rundt å si "Panasonic gjør ikke så mye, og Tesla gjør egentlig det meste". Det er som en lurer på hvorfor Panasonic engang er der? Om Tesla sitter på all teknologien? Pengene? Utstyret? Fabrikken? Alt? Hvorfor kjøper de ikke bare ut Panasonic da? Og gjør alt selv? 

 

Det åpenbare svaret er fordi de ikke kan. De har hverken teknologi eller kunnskap eller penger til å gjøre det selv. Akkurat som ingen andre bilprodusenter kan konkurrere med batteriselskap i å lage batterier.

Lenke til kommentar

Og jeg tror hvis vi ser over denne fabrikken litt logisk så kommer vi til å se "noen" problemer med ditt "bevis". Hvordan du har klart å finne ut hvor mye penger Panasonic har investert i en fabrikk utifra TESLA sitt regnskap er og et mysterium.

Det er ikke noe mysterium. Det Panasonic har investert i er utstyret Tesla har leaset. Man ser hvor mye utstyr Tesla har leaset fra underleverandørene i regnskapene til Tesla, og dermed ser man også hvor mye Panasonic og underleverandørene har investert. Så klart, hele omfanget til Panasonic vises ikke nødvendigvis i regnskapene til Tesla.

 

For det første begynner leasing-perioden først når utstyret tas i bruk i celleproduksjonen. Utstyr kan allerede være installert i Gigafactory men foreløpig ikke tatt i bruk, og dermed ikke vise seg i regnskapet til Tesla. Dette tror jeg riktignok jeg har tatt hensyn til ved at investeringene i Gigafactory var på 3,7 mrd ved 31. desember 2017, mens jeg har regnet alt utstyret som er leaset til og med 30. juni 2018. De seks månedene kompanserer nok til stor grad for denne effekten.

 

For det andre er det ikke sikkert utviklingskostnadene til Panasonic viser seg i regnskapet til Tesla. Utviklingen av utstyret har foregått i Japan, og dette kan nok dekkes gjennom bruttomarginen Panasonic tar på cellene som produseres ved Gigafactory. Utstyrsverdiene som er brukt i leasingregnestykket kan være f.eks erstatningsverdi.

 

For det tredje er jo Gigafactory i sterk vekst. De ~1,2 mrd dollar dekker maks noe sånt som 13 celleproduksjonslinjer, mens den ferdige fabrikken trolig vil ha nærmere 55 celleproduksjonslinjer. Da vil investeringene til Panasonic øke til nærmere $5 mrd over de neste årene.

 

Panasonic har lovet å investere 1,6 milliarder USD. De har solgt obligasjoner verdt 3,9 milliarder fordi som du sier så har de justert planene og tenker å bygge mye større. Dette er ca 5,5 milliarder USD. Likevel så mener du Panasonic kun har brukt 1,2 milliarder? Kan du forklare hvor disse 4,3 milliardene har gått? I lommen på Panasonic sin toppledelse? Jeg mener allerede her er det åpenbart at tallene du mener å ha funnet er feil.

Jeg har som sagt ikke satt meg inn i finansene til Panasonic. Men regnestykket ditt blir veldig misvisende. En lovnad på $1,6 mrd kan ikke plusses på gjelden til samme formål. Gjelden er vel gjerne for å klare å innfri på lovnaden. Og selv om det tas opp gjeld kan Panasonic ha andre midler de ønsker å investere i formålet. Om Panasonic har hentet inn $3,9 mrd til Gigafactory, så kan man egentlig bare kunne si at dette er minimumsbeløpet over en ukjent tidshorisont. Og det kan inkludere utvikling o.l. Det er heller ingenting som stopper Panasonic fra å selge celler med tap til Tesla over en periode, for å sikre seg kontrakten, så akkurat hva som inngår i summen er ganske diffust.

 

Jeg forstår ikke problemet engang. Panasonic, LG Chem og Samsung SDI er de 3 produsentene som leverer høyest kvalitet. De fleste ville vært stolt over å ha Panasonic batteri. Puttet klister. Tesla-fans derimot? Neida, de skal insistere på at Tesla gjør alt. "Lille" Panasonic er bare med for gøy liksom.

Jeg har aldri kritisert samarbeidet til Tesla og Panasonic. Det ser ut til å være ekstremt produktivt for begge parter. Men jeg måtte korrigere inntrykket av at Gigafactory var Panasonics fabrikk. Det er det ikke.

 

Noen år frem i tid ville det ikke overraske meg om Tesla kjøper opp batteri-divisjonen til Panasonic, Pansonics batterivirksomhet er en såpass viktig del av Teslas virksomhet at det ville være ganske gunstig for Tesla.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Igjen, svarer ikke på udokumentere påstander fra deg. Du trekker tall utifra luften og prøver å konstruere en historie som stemmer med fakta fra Wikipedia. Enten kan du dokumentere eller ikke. Jeg har ingen interesse av å lese dine forklaringer.

 

Det at Tesla skal kjøpe Panasonic er bare så latterlig morsomt. LG Chem som er lignende størrelse har årlig omsetning på 20 milliarder USD. Tesla har 12 milliarder USD. Tesla er MINDRE enn Panasonic sin batteriavdeling i omsetning, men skal kjøpe de opp? Våkne opp og kom tilbake til virkeligheten er du snill. Tesla har og ingen penger. Utrolig mye lån. Elendig kreditt-rating. Og Panasonic har ingen grunn til å selge.

Lenke til kommentar

Det at Tesla skal kjøpe Panasonic er bare så latterlig morsomt. LG Chem som er lignende størrelse har årlig omsetning på 20 milliarder USD. Tesla har 12 milliarder USD. Tesla er MINDRE enn Panasonic sin batteriavdeling i omsetning, men skal kjøpe de opp? Våkne opp og kom tilbake til virkeligheten er du snill. Tesla har og ingen penger. Utrolig mye lån. Elendig kreditt-rating. Og Panasonic har ingen grunn til å selge.

Tesla er i sterk vekst. De havner nok nærmere $22 mrd i omsetning i år. Neste år nærmere $35 mrd.

 

Om 5 år kan de være godt over $100 mrd i omsetning og da er de bra posisjonert til å kjøpe opp Panasonics batteridivisjon. (Og penger er alltid en god grunn til å selge noe.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Det er kun i Norge man kan overbevises om at produsentene ligger etter på EV utviklingen..
I resten av verden er det knapt folk som har hørt om de, og vertfall ikke har råd til å kjøpe de.

 

VW og resten av produsentene venter med å selge disse bilene til de kan lage de billige nok til at folk har råd til å kjøpe de.

For VW går utviklingen slik at de klarer å redusere kostnadene ved EV produksjon med 17% årlig, og forventer å kunne lage et alternativt produkt til fossil om noen få år.
 

Samtidig øker kostnader for å produsere fossil for hvert år..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er kun i Norge man kan overbevises om at produsentene ligger etter på EV utviklingen..

I resten av verden er det knapt folk som har hørt om de, og vertfall ikke har råd til å kjøpe de.

 

VW og resten av produsentene venter med å selge disse bilene til de kan lage de billige nok til at folk har råd til å kjøpe de.

 

For VW går utviklingen slik at de klarer å redusere kostnadene ved EV produksjon med 17% årlig, og forventer å kunne lage et alternativt produkt til fossil om noen få år.

 

Samtidig øker kostnader for å produsere fossil for hvert år..

Ja var liksom det... Så mange i Norge ser seg blind på Norge sitt 5 mill marked og tror liksom hele verden er slik.

 

I Norge har vi halv pris på elbil vs fossil. Samt ingenting av avgifter ol. Strøm er utrolig billig. Så VW venter selvfølgelig til de kan lage biler (2020) som faktisk kan konkurrere med fossil på pris UTEN subsidier. Siden i 99% av verden så er det enten ikke subsidier, eller lite subsidier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...