Gå til innhold

VW besøker batteriprodusenten annenhver uke for å være sikker på at de får nok batterier


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tu elektrisk heter nettsiden. Så sier dere at Tesla bygger alt selv ja. Derimot så gjør de jo ikke det da. Det er jo Panasonic som har bygget fabrikken. Bilprodusentene kan ikke konkurrere med teknologien og produksjonen til etablerte batteriprodusenter. Derfor er det Panasonic sin teknologi som brukes i Tesla. Det er Panasonic som sier hvordan fabrikken skal se ut.

 

https://e24.no/bil/tesla-motors/teslas-produksjonsmilepael-skaper-problemer-for-batteriprodusenten-panasonic/24381054

 

Ser dere artikkelen? Jeg mener det er ingen hemmelighet. Panasonic er batterileverandør for Tesla. Ikke Tesla. De har en JV-fabrikk i Nevada, men det er fortsatt Panasonic som står alt som er viktig der. Tesla har kommet med penger. Lokalkunnskaper. Skaffet tomt osv.

 

Dette er likt som om VW snakker med tyske myndigheter. Finner bra tomt og investerer penger i en fabrikk og så kommer LG Chem og bygger etter deres tegninger og produserer celler med deres teknologi.

 

Dette skjer i Kina hele tiden. Og det finnes ingen som tror at kineserne lager like gode biler som tyskerne fordi de har JV fabrikker. Kineserne står for lokalkunnskaper, finne land, ordne med lover og salg samt kapital.

 

Så eneste forskjell (så langt) er at i Europa så har ingen produsenter JV fabrikker, men lar produsent bygge selv. Det kan endre seg om produsent ikke har nok kapital til å utvide så raskt som f.eks VW trenger. Da vil VW bruke penger på å bygge opp produksjon. Enten som JV eller i Apple stil hvor Apple kjøper dyrt utstyr til sine underleverandører. Uansett artikkelen er definitivt feil, og dette burde rettes opp i.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Tu elektrisk heter nettsiden. Så sier dere at Tesla bygger alt selv ja. Derimot så gjør de jo ikke det da. Det er jo Panasonic som har bygget fabrikken. Bilprodusentene kan ikke konkurrere med teknologien og produksjonen til etablerte batteriprodusenter. Derfor er det Panasonic sin teknologi som brukes i Tesla. Det er Panasonic som sier hvordan fabrikken skal se ut.

 

https://e24.no/bil/tesla-motors/teslas-produksjonsmilepael-skaper-problemer-for-batteriprodusenten-panasonic/24381054

 

Ser dere artikkelen? Jeg mener det er ingen hemmelighet. Panasonic er batterileverandør for Tesla. Ikke Tesla. De har en JV-fabrikk i Nevada, men det er fortsatt Panasonic som står alt som er viktig der. Tesla har kommet med penger. Lokalkunnskaper. Skaffet tomt osv.

 

Dette er likt som om VW snakker med tyske myndigheter. Finner bra tomt og investerer penger i en fabrikk og så kommer LG Chem og bygger etter deres tegninger og produserer celler med deres teknologi.

 

Dette skjer i Kina hele tiden. Og det finnes ingen som tror at kineserne lager like gode biler som tyskerne fordi de har JV fabrikker. Kineserne står for lokalkunnskaper, finne land, ordne med lover og salg samt kapital.

 

Så eneste forskjell (så langt) er at i Europa så har ingen produsenter JV fabrikker, men lar produsent bygge selv. Det kan endre seg om produsent ikke har nok kapital til å utvide så raskt som f.eks VW trenger. Da vil VW bruke penger på å bygge opp produksjon. Enten som JV eller i Apple stil hvor Apple kjøper dyrt utstyr til sine underleverandører. Uansett artikkelen er definitivt feil, og dette burde rettes opp i.

 

Panasonic lager nå batterier for elektriske biler både ved selskapets fabrikker i Japan, og i Gigafactory i Nevada, som er bygget sammen med Tesla. Sammen med Tesla!!!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Ser dere artikkelen? Jeg mener det er ingen hemmelighet. Panasonic er batterileverandør for Tesla. Ikke Tesla. De har en JV-fabrikk i Nevada, men det er fortsatt Panasonic som står alt som er viktig der. Tesla har kommet med penger. Lokalkunnskaper. Skaffet tomt osv.

Ikke ødelegg Tesla-narrativet, a.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Panasonic lager nå batterier for elektriske biler både ved selskapets fabrikker i Japan, og i Gigafactory i Nevada, som er bygget sammen med Tesla. Sammen med Tesla!!!

https://en.wikipedia.org/wiki/SAIC_Volkswagen

 

Ser her kinesiske statseide SAIC lager biler sammen med VW!!!

https://en.wikipedia.org/wiki/SAIC_Volkswagen

 

Dette betyr at SAIC lager biler som er like gode som VW sine biler, ikke sant? Fordi de eier jo 50% i en JV i Kina hvor de lager biler. Rart ikke kinesiske biler fyller veiene overalt. De har JV med praktisk talt alle bilselskap i verden og kan dermed lage verdens beste biler og Kina er jo alltid billig, så de beste prisene.

Endret av Lunaris
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Tu elektrisk heter nettsiden. Så sier dere at Tesla bygger alt selv ja. Derimot så gjør de jo ikke det da. Det er jo Panasonic som har bygget fabrikken. Bilprodusentene kan ikke konkurrere med teknologien og produksjonen til etablerte batteriprodusenter. Derfor er det Panasonic sin teknologi som brukes i Tesla. Det er Panasonic som sier hvordan fabrikken skal se ut.

Panasonic byggjer berre cellene til batteriet. Tesla byggjer batteriet (=gruppe av samankopla galvaniske celler) med kjøling, kontrollsystem og innkapsling. Gigafactory er eit samarbeid mellom dei to, der Panasonic lagar battericeller og Tesla byggjer batteri av dei.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Panasonic lager nå batterier for elektriske biler både ved selskapets fabrikker i Japan, og i Gigafactory i Nevada, som er bygget sammen med Tesla. Sammen med Tesla!!!

https://en.wikipedia.org/wiki/SAIC_Volkswagen

 

Ser her kinesiske statseide SAIC lager biler sammen med VW!!!

https://en.wikipedia.org/wiki/SAIC_Volkswagen

 

Dette betyr at SAIC lager biler som er like gode som VW sine biler, ikke sant? Fordi de eier jo 50% i en JV i Kina hvor de lager biler. Rart ikke kinesiske biler fyller veiene overalt. De har JV med praktisk talt alle bilselskap i verden og kan dermed lage verdens beste biler og Kina er jo alltid billig, så de beste prisene.

Jeg er Sikker på at de lager bedre biler enn VW..

Lenke til kommentar

Panasonic byggjer berre cellene til batteriet. Tesla byggjer batteriet (=gruppe av samankopla galvaniske celler) med kjøling, kontrollsystem og innkapsling. Gigafactory er eit samarbeid mellom dei to, der Panasonic lagar battericeller og Tesla byggjer batteri av dei.

Panasonic har helt klart investert mye mer enn Tesla i fabrikken. Tesla fikk tak i gratis land, snakket med myndigheter om infrastruktur osv. Fått til å betale nesten 0 skatt siden det er slik USA fungerer. Dette er fordel for Panasonic og de ville ikke nødvendigvis klart det alene siden de er fra Japan.

 

Panasonic står for all produksjon og teknologi for battericellene. Dette er det som er vanskelig. Du har ingen kilde, men har ingen problem med å tro på at Tesla pakker cellene. Dette er jo noe "hvem som helst" kan gjøre. Om du ikke var klar over det så er det vanlig at selskap som Panasonic, LG Chem, Samsung SDI produserer cellene i Japan/Korea og så pakkes de av 3. part i en fabrikk i Kina eller Vietnam billig. Om Panasonic skulle sendt til Kina til pakking ville det vært lite poeng å ha fabrikken i Nevada. Så da må de pakke det i USA i nærheten. Igjen så bruker jo Tesla underleverandører her og. Musk har vært ute i intervjuer og beskyldt dem for produksjonssvikt. Du vet når alt går bra så gjør Tesla alt selv. Når ting går galt er det ikke Tesla sin feil. 

 

Og så er mitt spørsmål, hvordan er det noe forskjellig fra hvordan VW vil gjøre det? Når LG Chem og Samsung SDI bygger fabrikker i Europa, betyr det ikke at de vil pakke batteriene og lage ferdige pakker til VW sine fabrikker. Det betyr at de vil lage battericellene i fabrikker i Europa. Så batterier VW lager er like mye batterier VW har laget som Tesla sine batterier. 

 

Så for alle praktiske formål så gjør alle bilmerker i Europa det samme som Tesla. Derimot når Tesla gjør det så er det Tesla som lager batteriene. Når alle andre gjør det, så er det LG Chem, Samsung SDI osv som lager batteriene. Det er essensielt det artikkelen sier. Det er skremmende dårlig journalistikk. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke ødelegg Tesla-narrativet, a.

Minner meg om noen Apple-fans... 

 

Når Samsung lager AMOLED skjermer og andre selskap som Huawei kjøper så går folk så langt som å beskylde Huawei for å kopiere Samsung (fordi de KJØPTE skjerm fra Samsung..) Uansett er alle klar på at dette er noe Samsung har laget.

 

Så kommer iPhone X og du har en gjeng tullinger som hevder Apple har designet denne skjermen fra bunnen av. Når du sier den er laget av Samsung... så sier de at de bare har fabrikken, akkurat som fabrikk som setter iPhone sammen i Kina, men egentlig har Apple designet den. Ja, de sendte inn at de ville ha en 200mm x 124mm skjerm med 2 millioner piksler. Apple har ikke designet noe som helst.

 

Og folk driver visstnok med det samme for Tesla. Om noe er i en Tesla så går folk rundt og sier Tesla har lagt dette. Derimot er jo sannheten at Tesla får de aller fleste delene sine fra underleverandører og har hverken utviklet eller designet det. Men folk tror vel heller på det de vil tro enn sannheten... Bare trist når "seriøse" medier skriver noe som er så åpenbart tull. Sånn gjør media med Apple og.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Panasonic har helt klart investert mye mer enn Tesla i fabrikken. Tesla fikk tak i gratis land, snakket med myndigheter om infrastruktur osv. Fått til å betale nesten 0 skatt siden det er slik USA fungerer. Dette er fordel for Panasonic og de ville ikke nødvendigvis klart det alene siden de er fra Japan.

Per august hadde Tesla investert $3,7 mrd i Gigafactory. Det inkluderer utstyret til Panasonic, ettersom dette utstyret leases fra Panasonic, og føres opp i Teslas regnskap. Så vidt jeg klarer å se så utgjør utstyret Panasonic har leaset til Tesla omkring $1 mrd.

 

Panasonic står for all produksjon og teknologi for battericellene. Dette er det som er vanskelig. Du har ingen kilde, men har ingen problem med å tro på at Tesla pakker cellene.

Tesla og Panasonic har et veldig tett samarbeid. Tesla har definert celleformatet i detalj, for at de skal passe inn i batteriarkitekturen, og lager altså batteripakkene. Tesla har så klart også hovedansvaret for alt som foregår Gigafactory, og har designet fabrikken fra bunnen av. Tesla står for alt innkjøp av råvarer og all logistikk ellers. Tesla og Panasonic har til og med samarbeidet om utviklingen av batterikjemien som benyttes (IP fra begge). Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette er en like interessant nyhet som at jeg pusset tennene i morges. Aldri har jeg sett en markedsmessig 1 sinke få så mye fri spalteplass for noen designmessige gjesp som wv. Alt dette fordi de faktisk ikke ønsker å lage elbiler.

VAG har en omsetning på 230 milliarder euro. Det gjør dem til verdens 7. største selskap regnet etter omsetning.

 

VW har satt av 34 milliarder EUR til elbiler, så det at de ikke ønsker å lage elbiler er helt feil.

 

Hvis du ikke synes elbilnyheter fra verdens største bilselskap er interessante, hvilke nyheter skal da liksom passere din definisjon av interessant? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Per august hadde Tesla investert $3,7 mrd i Gigafactory. Det inkluderer utstyret til Panasonic, ettersom dette utstyret leases fra Panasonic, og føres opp i Teslas regnskap. Så vidt jeg klarer å se så utgjør utstyret Panasonic har leaset til Tesla omkring $1 mrd.

 

Tesla og Panasonic har et veldig tett samarbeid. Tesla har definert celleformatet i detalj, for at de skal passe inn i batteriarkitekturen, og lager altså batteripakkene. Tesla har så klart også hovedansvaret for alt som foregår Gigafactory, og har designet fabrikken fra bunnen av. Tesla står for alt innkjøp av råvarer og all logistikk ellers. Tesla og Panasonic har til og med samarbeidet om utviklingen av batterikjemien som benyttes (IP fra begge).

Kilde på 3,7  mrd tallet. Ikke i nærheten av hva det jeg har lest. Og vanligvis når du kommer med et tall er det noe du selv har funnet på. Og jeg gidder ikke å diskutere fantasitallene dine. "så vidt jeg klarer å se"....

 

Og igjen det andre du skriver kan du og gjerne komme med kilde på. Hver gang du kommer med påstand er det aldri sannhet, men noe du tror. Og jeg er rimelig lei. Du har så langt aldri noensinne kunne kommet med en kilde for noen av dine påstander. Vil denne gangen være forskjellig?  Jeg venter spent. Og i fremtiden. Når du kommer med påstander som dette som svar til meg. Enten ha med kilder eller la være.

Lenke til kommentar

Kilde på 3,7  mrd tallet. Ikke i nærheten av hva det jeg har lest. Og vanligvis når du kommer med et tall er det noe du selv har funnet på. Og jeg gidder ikke å diskutere fantasitallene dine. "så vidt jeg klarer å se"....

https://www.pv-magazine.com/2018/08/22/report-shows-teslas-us-battery-gigafactory-booming/

 

Forresten, beklager, jeg så feil. Jeg trodde det var 3,7 mrd per august 2018, men det var per 31. desember 2017. Ni måneder senere er det etter all sannsynlighet et godt stykke over $4 mrd.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Hva med et samarbeid på lik linje med Ionity (eller at Ionity utvider virksomheten til batteriproduksjon eller som datterselskap - Ionity Battery)?

 

Så kan andre bilprodusenter kjøpe seg inn i samarbeidet etter hvert.

EU vil dette. En Airbus for batteri. En felles EU produsent der alle europeiske bilprodusenter sammen lager et selskap. VW har sagt seg villig til å bli med på det. Det er fult mulig å få til. Problemet er å slå markedslederne Samsung SDI og LG Chem. Men de kjøper jo og batteri som er utviklet og produsert i Kina. Og med investeringer ville jeg nå tro at et EU selskap hvertfall vil kunne klare å matche kineserne på teknologi. Om det blir billigere derimot... Kineserne har veldig mye erfaring med alle typer fabrikker. De vet hvordan du gjør det effektivt.

Lenke til kommentar

Du klarte altså å komme med kilde for en påstand. Denne kilden stemmer godt med hva som står på Wikipedia. La oss se på hva kilden sier:

 

It also shows that $3.7 billion had been invested in the plant, which is expected to be the world’s largest factory – and largest building by square footage – when complete.

3,7 milliarder USD er investert. Artikkelen oppgir ikke fra hvem. Du antok alt var fra Tesla. Som er feil.

https://en.wikipedia.org/wiki/Gigafactory_1

 

 

Panasonic president Kazuhiro Tsuga confirmed a planned total investment of about $1.6 billion by the company to equip the factory to full capacity

 

Panasonic moved production plans forward and announced a bond sale for $3.86 billion, most of it to be invested in Gigafactory.

 

 

By September 2016 Tesla had spent $608 million on Gigafactory

 

 

Basert på tallene så har Panasonic planer om nesten 5 milliarder USD, mens så langt er det kun bekreftet 600 mill fra Tesla. Så når 3,7 milliarder er investert i anlegget kan det være 3 milliarder Panasonic og 700 mill fra Tesla.

 

Og om Panasonic leaset utstyr, hvorfor investerer de så mye penger da? Hvorfor står det at Panasonic henter inn penger for å kjøpe utstyr? Jeg har en sterk følelse av at påstandene dine er bare tull. Som denne. Panasonic kjøper utstyret sitt selv. Står for sin del selv. Som er størsteparten av fabrikken. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...