Gå til innhold

Hjelp til kjøp av nytt skjermkort

kocmoc

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg trenger litt hjelp til å kjøpe nytt skjermkort. Det er så mange å velge mellom at jeg blir litt svimmel.

Nå har jeg MSI GEFORCE GTX 960 2GB. Kjøpte ny pc i fjor så vurderer om jeg skal oppgradere skjermkortet. Er ikke noe heavy gamer, men spiller litt battlefield1 og fps ligger på i snitt rundt 40 ca.

Har en 2560 x1440 skjerm. Er egenltig ganske fornøyd med kortet så ønsker ikke å punge ut med altfor mye for et nytt ett. Det jeg egentlig lurer på er hvis jeg kjøper et nytt ett til rundt 2-3000,- med kanskje 4 GB ram, vil dette være en merkbar oppgradering? Eller må jeg ut med 6000,- og oppover?

Pc specs kan forhåpentligvis leses i signaturen så slipper jeg å liste opp her. Har prøvd å sjekke litt på benchmark osv men er litt forvirrende. Er alle GTX 960 kort like uansett produsent? Leste også at 960 er like bra eller kanskje bedre enn 1050 TI. Stemmer det? Uansett, hvis noen vet om en merkbar oppgradering fra 960 uten at det koster mer enn rundt 2500,- så er jeg fornøyd. Hvis ikke det er noe poeng så venter jeg heller.

Endret av kocmoc
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør vel minst opp på 1070 når du kommer fra 960 for at det skal monne noe særlig ytelsesmessig. Det er vanligvis greie kort på finn.no innenfor prisrammen din. Siden du kjører wide 1440p skjerm bør du vel vurdere 1080+ hvis du ikke vil nedjustere oppløsning/specs.

Billigere i lengden å legge litt i det hvis du har mulighet, så varer det lengre.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jøss, litt overraskende at man må opp til 1070-80 for at det skal "lønne" seg å bytte. 

Ok. Takk for svar. Da avventer jeg heller og sjekker finn innimelllom. Så sparte jeg de penga.. foreløpig. 

Skjermen er forresten 2560x1440. Bomma litt:)

Endret av kocmoc
Lenke til kommentar

Jøss, litt overraskende at man må opp til 1070-80 for at det skal "lønne" seg å bytte. 

Ok. Takk for svar. Da avventer jeg heller og sjekker finn innimelllom. Så sparte jeg de penga.. foreløpig. 

Du vil få en ytelsesøkning ved å gå for et 1060 eller 580, men om det er verdt det er en annen sak.

Lenke til kommentar

Hvor bra er skjermen? 60HZ ?
Er det en Freesync skjerm eller en Nvidia G-Sync?

Viser det seg at det er en Freesync skjerm og er 60Hz - 75Hz hadde jeg personlig vurdert hva som kan kjøre greit på dette i forhold til hvor mye du ønsker å bruke på det, de billigste skjermkortene hos Amd som støtter Freesync er vel 580 med 8 GB som bør gi en passe opplevelse i den oppløsningen så lenge du ikke kjører alt på maks, på Nvidia sin side hadde jeg nok trolig ikke gått for mindre enn 1080 og med tanke på at det har kommet 2080 og 2080 ti som er langt bedre er nok min anbefalning der soleklar, 2080 ti, men det koster skjorta, ballene dine og en leverdonasjon ( i alle fall om du har vanlig lønn ).

Lenke til kommentar

Problemet er vel helst at nVidia ødelegger for AMD ytelsesmessig med "støtteprogrammene" sine som favoriserer nVidia GPUer slik at AMD-ytelsen blir verre en den trenger å bli i forhold til hva ytelsen teknisk sett i kortene faktisk er.

Når du sitter igjen med liten ytelses-margin fordi man kjører en relativ stor skjerm med 3,6 MP så må man nesten gå for nVidia, med mindre man håndplukker spill som er bra på AMD GPUer.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Skjermen er forresten 2560x1440. Bomma litt:)

Sånn er desverre markedet. 

Det finnes også noen gode AMD kort som du muligens kan tenke på. Har hatt AMD tidligere og det funker veldig bra. 

Selv kjøpte jeg 980 TI for flere år tilbake, og kan fremdeles game med den på en ganske respektabel FPS. Så jeg kommer nok ikke til å oppgradere den på flere år, men oppgraderte nylig alt utenom GPU. 

Lenke til kommentar

Jeg oppgraderte faktisk til 1080ti da jeg kjørte lik oppløsning som deg for å nå stabilt over 140+ fpz med høy oppløsning i BF serien.

Men om det er verdt det må du jo nesten ta standpunkt til selv, du har jo en ellers ganske bøs rigg. Så sånn sett kan du nok få mer glede ut av spillinga da, forutsetter nå at du har en over 60hz skjerm.

Ellers ligger jo brukte 1080 kort helt ned i 3500kr på finn, og med kvittering kjøpt i Norge så er jo dette ganske safe kjøp, men jeg ville nok være litt reservert mot kort som er opplyst og ha stått i mine-rig.

Hvis ikke er 1080Ti "fornuftig" pris kanskje rundt 5000kr en plass, men igjen dette er jo litt hva folk er villig til å legge i av penger.

Til slutt sitter du jo igjen med 20** serien, men som maldavo nevner det koster å være kar! 

Lenke til kommentar

Har nylig kjøpt inn 1070 for 3000kr og 2560x1440.

Kansje jeg slår til 23.november black friday hvis jeg finner et 2070 til grei pris...

Så ta  utgangspunkt i 1070 til 2500-3000kr

1080 4000kr

evt 2070 4500kr hvis mulig når det kommer

evt amd 56 /64 litt usikker på disse kortene, sjekk de opp mot 1070.
Fikk inntrykk av at 64 kortet til amd er nokså likt på ytelse i spill som 1070 på en test, noe bedre ja. Men ikke den store forskjellen. Kan godt være jeg tar feil her.. .Er jo dyrere samt at det er et populært mining kort.

Selv har jeg 144hz skjerm låst til 100hz i settings.

Lenke til kommentar

Hei

Jeg trenger litt hjelp til å kjøpe nytt skjermkort. Det er så mange å velge mellom at jeg blir litt svimmel.

Nå har jeg MSI GEFORCE GTX 960 2GB. Kjøpte ny pc i fjor så vurderer om jeg skal oppgradere skjermkortet. Er ikke noe heavy gamer, men spiller litt battlefield1 og fps ligger på i snitt rundt 40 ca.

Har en 2560 x1440 skjerm. Er egenltig ganske fornøyd med kortet så ønsker ikke å punge ut med altfor mye for et nytt ett. Det jeg egentlig lurer på er hvis jeg kjøper et nytt ett til rundt 2-3000,- med kanskje 4 GB ram, vil dette være en merkbar oppgradering? Eller må jeg ut med 6000,- og oppover?

Pc specs kan forhåpentligvis leses i signaturen så slipper jeg å liste opp her. Har prøvd å sjekke litt på benchmark osv men er litt forvirrende. Er alle GTX 960 kort like uansett produsent? Leste også at 960 er like bra eller kanskje bedre enn 1050 TI. Stemmer det? Uansett, hvis noen vet om en merkbar oppgradering fra 960 uten at det koster mer enn rundt 2500,- så er jeg fornøyd. Hvis ikke det er noe poeng så venter jeg heller.

Nei, GTX960 er ikke like bra eller bedre enn GTX1050Ti. Det ligger bittelitt foran GTX1050 (3% i gjennomsnitt her), men et godt stykke bak GTX1050Ti. Om du er heldig, kan du kanskje oppnå nesten GTX1050Ti ytelse ved å overklokke skjermkortet ditt. Det er relativt enkelt med programvare som Precision X, eller MSI's egen "Afterburner" programvare. Bare legg til 100MHz på GPU, og ~200MHz på VRAM, så vil du nok se rundt 10% høyere ytelse enn i dag. Og det bør være en svært trygg OC. Om du fin innstiller og tweaker deg så nærme grensen som mulig, kan du kanskje hale inn 5% til, og du vil da ligge rett bak 1050Ti i ytelse.

Alle GTX960 er identiske i spesifikasjon, utenom mengden RAM, de finnes jo i 4GB versjon i tillegg til 2GB versjonen som du har. Ellers er det kun kjøler løsning og fabrikantenes egne PCB layouts med egne komponent valg som varierer. En fabrikant velger f.eks kanskje Samsung som leverandør av RAM brikker, mens en annen fabrikant velger Hynix minne i stedet. Og det er klart, ved overklokking kan det tenkes at det ene er bedre enn det andre. GTX960 trekker ellers såpass lite strøm at valg av kjøler er egentlig kun et spørsmål om lydnivå, og knapt nok det.

Når det gjelder mengden VRAM, vil det hjelpe på hastigheten kun når man ellers går tom. Sier seg jo litt selv egentlig. Men det er også noe man har litt innflytelse på selv. "Problemet" er at man da endrer på bildekvaliteten, slik at man på en måte ikke lenger sammenlikner epler mot epler. La oss si et GTX1050Ti med 4GB minne er ~25% raskere i et spill enn ditt kort. Så sjekker du med "Afterburner" og ser at spillet faktisk bruker alt minnet ditt hele tiden. Så du går inn i menyen på spillet og velger å gå ned på textur kvalitet. Etterpå ser du at 1050Ti kortet kanskje bare er 15% raskere... MEN, det bruker jo da texturer med mer detaljer, og grafikken blir seende penere ut på 1050Ti. Det som er greia, er at skjermkortets shadere for det meste driter i oppløsningen på texturen, så om du hadde hatt 4GB VRAM på kortet ditt. Så ville det vært like raskt som 2GB kortet ditt, selv med samme texturer som 1050Ti kortet. Altså 1050Ti kortet ville vært bare 15% rasker med samme bildekvalitet, i stedet for 25%, som det var mot kortet ditt med 2GB VRAM.

Dette er noe å ha i bakhodet når du skal sammenlikne ytelsen din mot andre kort. Om du sammenlikner ditt 2GB kort mot identisk kort, bare med 4GB VRAM. Så vil de yte helt identisk med texturer av lav kvalitet. Mens om dere øker kvaliteten på texturene, så vil de ta opp mer plass i VRAM, og 2GB kortet går tomt fortere enn 4GB kortet.

Når det gjelder om det "lønner" seg å oppgradere... Nei, det gjør det faktisk aldri. ;) Men det kan jo tenkes at du synes det er verdt investeringen. ;)

I din prisklasse finnes det greie alternativer, som vil øke ytelsen i BF1 med... Vel, det blir jo testet med "Ultra" preset, så med den innstillingen bokstavelig talt 10 gangen. Men om vi er snille og heller kikker på gjennomsnittsytelsen for denne oppløsningen, så ligger RX580 ~127% foran GTX1050, som ditt GTX960 altså er ~3% raskere enn. Det hele kommer altså litt an på hvordan man regner. Du benytter jo ikke texturer av høy kvalitet i dag regner jeg med. Mens GTX1060 og RX580 med henholdsvis 6GB og 8GB VRAM kan jo fint bruke texturene med aller høyest kvalitet. Så la oss si du får rundt dobbelt så høy fps, men også penere grafikk.

Nå tok jeg RX580 som eksempel fordi det er ca. 9% raskere enn GTX1060 i det ene spillet du har nevnt. Prisen er nesten identisk, men du får altså 2GB mer VRAM. Men viktigst av alt for øyeblikket: AMD kjører kampanje på bl.a. RX580, så man får med på kjøpet 3 spill til en samlet verdi av over 1000 Kr: "Assassins Creed: Odyssey", "Strange Brigade", og "Star Control:Origins". Om man har interesse av disse spillene, gjør det RX580 til det åpenbare valget i denne prisklassen i dag.

Men, om man har en G-Sync skjerm bør man holde seg til Nvidia skjermkort. Og har man Freesync skjerm, blir RX580 bare et enda bedre valg. Har man ingen av delene, blir det jo hipp som happ. Og om du kommer over et GTX1070 på finn.no til rundt 2500Kr, så bør jo det absolutt vurderes om du ikke er av typen som er redd for bruktmarkedet. Det er mye rævhåller der ute også.. ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

60 Hz er helt greit for de aller fleste spill som er mer eyecandy enn hastighet. De som ønsker høy hastighet er dem som spiller online med lav fidelity på grafikken for å få best mulig reaksjonstid, ellers er det rimelig unødvendig.

Jeg har en skjerm med 30 Hz, en på 60 Hz og en på 144 Hz, og den med 60 brukes mest, 30 Hz brukes av og til på PS4 og 144 Hz brukes så og si aldri.

Lenke til kommentar

Skjerm ja, det er vel også verdt å nevne. Det er en 32" AOC Q3277 og 60Hz. Det er vel ikke akkurat noen gaming skjerm så da har vel kanskje en oppgradering av skjermkortet liten hensikt uansett? 

Jeg vil vel heller si at i ditt tilfelle har det ganske mye for seg. Du sa jo at du ligger på ~40fps nå. Dersom du i stedet klarte å fylle de 60Hz'ene med 60 unike bilder, ville jo det gitt en vesentlig glattere bevegelse. Men ikke bare det. Du har kanskje hørt folk snakke om "input lag"? Det er den tiden det tar fra du trykker på mus knappen for å skyte, til det faktisk vises på skjermen. Spillmotoren oppdaterer seg kun etter hver frame, så det er derfor en fordel å ha så korte frames som mulig. I ditt tilfelle med ~40fps, så vil i gjennomsnitt hvert trykk registreres 12,5ms etter at du har trykket. 1000/40=25ms, 25ms/2= 12,5ms (gjennomsnitt)(Men worst case scenario er jo at man trykker akkurat rett etter bildet ble oppdatert, da er jo "input lag" nærmere 25ms..). La oss si du gikk for et skjermkort som klarer 80fps i stedet, så blir gjennomsnittlig "input lag" halvert, slik at du i stedet er nede i 6,25ms..

Til syvende og sist, så må jo dette nesten oppleves. Og det er jo minst 14 dagers angrerett i Norge, så det er jo egentlig ingen grunn til å ikke teste selv. Litt vanskeligere om man handler på finn.no riktignok. ;)

Skjermen din har forøvrig ikke hverken Freesync eller G-Sync, så valg av skjermkort produsent blir litt hipp som happ. Som sagt er AMD's RX580 noe bedre enn Nvidias GTX1060 i akkurat BF1, men ellers nokså likt i ytelse i gjennomsnitt, men med en liten ledelse til AMD's alternativ. Og om du vil bytte skjerm en gang i fremtiden er det også greit å kunne benytte Freesync, da Freesync skjermer er vesentlig rimeligere enn G-Sync.

Lenke til kommentar

Takker for mye god informasjon. 

Hvis jeg strekker meg til 3490,- så har jeg denne muligheten:

https://www.elkjop.no/product/data/pc-komponenter/MSIGTX1060X6G/msi-geforce-gtx-1060-gaming-x-6g-grafikkort

Så da er spørsmålet om det er verdt investeringen/oppgraderingen?

Hva synes dere om denne sammenlignet med 960?

Det kortet fra Elkjøp, er i din oppløsning, ca. dobbelt så raskt som et GTX960 med 2GB VRAM. Som sagt vil et RX580 være enda litt raskere enn det igjen, og ~500Kr billigere, samt at du får med spill for over en tusen lapp. Om spillene ikke er interessante kan 2 av dem selges på finn.no som steam koder. Assasins Creed må redeemes ved å kople sammen AMD's redeem site med Ubisoft kontoen din, og blir dermed verre å selge. Men selv uten spillene er altså RX580 et bedre kjøp, og med spillene, et åpenbart mye bedre kjøp...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...