Gå til innhold

Spm. rundt DolbyVision, HDR, og hva TVen egentlig viser...

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har følgende oppsett:

AppleTV --> Denon forsterker (x4200w) --> LG OLED C8. Alle komponenter støtter HDR og DolbyVision. På AppleTV (hvor jeg ser netflix, HBO etc.) kan jeg endre mellom forskjellige formater, bl.a. 4K HDR (HDR10?) og DolbyVision (som vel er en type HDR med dynamisk metadata). Dersom jeg setter AppleTV  på "dolbyVision" (herfra "DV"), får jeg melding på TV om at det er et DV-signal som vises, uavhengig av hva jeg faktisk ser på, på AppleTVen. Dersom jeg ser en Netflix-serie som støtter DolbyVision, forstår jeg at det faktisk er DolbyVision jeg får på skjermen. Men hva om jeg ser på en Netflix-serie som kun er i "full HD" (= 1080p, uten HDR metadata?), eller jeg bruker NRK-appen på AppleTV? Hva slags signal er det jeg da egentlig får? Siden AppleTV er innstilt på formatet DV, sier også TVen alltid ifra at det er et DV-signal som mottas fra AppleTV, men jeg ser jo flere serier som ikke er i DV?? 

Hva slags signal er det jeg egentlig får da?

Jeg håper jeg gjorde meg forstått...

På forhånd takk for svar!

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Du har en innstilling for å bytte mellom SD, HDR or DolbyVision avhengig av kilde; det samme gjelder bilder/sek. Bruk dette valget; det er det smarteste som er lagt til tvOS på mange mange år :)

https://support.apple.com/no-no/HT208288

Oppløsning følger satt oppløsning som du får på meny; så om du velger 60Hz 4K (les: UHD); så blir alt oppskalert til UHD uavhengig av kilde. Dette valget mangler sammen med match dynamikk og match bildefrekvens fra kilde (filmen).

Edit:

Så langt jeg har skjønt er HDR faktisk HDR10.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Takk for svar!

Samco: men selv om jeg ser en Netflix-film i kun HD via appleTV (innstilt i DolbyVision), så sier TVen (info) at det er DolbyVison.. Er det altså allikevel HD jeg ser som TV oppskalerer til 4K, eller er det AppleTV som oppskalerer til 4K (og kanskje også DV?? Men da lurer jeg på hvordan man kan lage HDR/DV fra kilde som ikke er det...).

Lenke til kommentar

Takk for svar!

Samco: men selv om jeg ser en Netflix-film i kun HD via appleTV (innstilt i DolbyVision), så sier TVen (info) at det er DolbyVison.. Er det altså allikevel HD jeg ser som TV oppskalerer til 4K, eller er det AppleTV som oppskalerer til 4K (og kanskje også DV?? Men da lurer jeg på hvordan man kan lage HDR/DV fra kilde som ikke er det...).

Mener det er kun 1080p med DV som tv viser da. Har sett det samme selv på min Apple 4K tv boks nå og da og da bruker jeg tv app istede som viser 2160p DV

Tvn vil da oppskalere til 4K for å fylle skjermen og se litt soft ut mot skarpere native 4K

Endret av samco
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...