Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Aksjegevinster i gave til samboer for å unngå skatt. Lov?

Bananapie

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er samboer med en student. Hun får et veldig travelt studieår i 2019 pga ekstraarbeid på et prosjekt på universitetet, og skal derfor ikke jobbe ved siden av studiene. Jeg har verdipapirer med latente gevinster med betydelig beløp. Jeg har derfor tenkt tanken på å overføre gevinster tilsvarende personfradraget til henne, for at hun så kan realisere dette skattefritt. Vi har felles økonomi, så jeg får fordel av pengene selv etter gaveoverføringen. 

Det blir en gave som kun har hensikt å unngå skatt --> som ikke høres helt problemfritt ut i mine utrente ører. Er det lov, eller er det noen lover mot dette?

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan ikke "donere en gevinst" alene med skattemessig virkning. Det grunnleggende skatterettslige prinsippet for kapitalinntekter (herunder kapitalgevinst) er at gevinsten skattemessig skal tilordnes eieren på tidspunktet gevinsten innvinnes.

Du kan gi bort verdipapirene til din samboer slik at hun er eier ved innvinning. Skatteloven § 9-7 tredje ledd bestemmer at hun i så fall overtar dine inngangsverdier mv. slik at det ikke blir noen realisasjonsbeskatning av verdipapirene som følge av gaven. Gaven må imidlertid være endelig, og det vil bli sett på med en viss skepsis dersom gaven bare forblir hennes akkurat lenge nok til å utnytte skattefrihet (en såkalt "parkeringssak"). Skatteetaten har lang erfaring med parkeringssaker.

Dersom Skatteetaten mener overførselen ikke er reell blir det raskt snakk om mellom 4k og 8k i tilleggsskatt ("straffeskatt").

Be om en bindende forhåndsuttalelse. Beskriv hva du planlegger å gjøre, betal gebyr (ca. 1130 kr siden anmodningen berører to skattepliktige), få et rettslig forpliktende svar fra Skatteetaten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...