Gå til innhold

Bytte fra Apple til Android


Anbefalte innlegg

<p>

 

Har hatt iPhone og jeg har iPad Pro i dag... Irriterer meg støtt og stadig over mange ting, blant annet;

 

  • WiFi tilkobling etter wakelock
  • VPN dør i power save
  • Plassering av ikoner
  • Tilnærmet 0 kontroll på databruk (4G)
  • Proprietær lade/data port
  • Må kjøpe Apple kabel til 300kr for å få hurtiglading ( og lader til 599 om man ikke har det)
  • Ingen dark mode
  • Ingen widgets på samme måte som android
  • Ingen pop-out player for YouTube
  • Ingen chat heads i messenger
  • Kan ikke slå av animasjoner
  • Notifikasjons-systemet er totalt uoversiktlig.

Mange av disse tingene er jo skremmende at IOS mangler. Dark mode og kontroll på databruk er ett must for meg iallefall. Men man blir vel vandt til det meste.

 

Hadde jeg ikke kunnet kontrollere å sette restriksjoner på databruken på mobilene til foreldrene mine kunne det blitt noen dyre regninger til tider

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ikke helt hvordan det blir det samme. Aldri følt at det er noen oppgradering å gå den veien. Det må bare oppleves, men om du vil ha muligheter til å kjøpe fra flere produsenter så er det sikkert bedre å holde seg til Android enn å prøve iPhone og finne ut hvor bra ting kan være for da er det mye vanskeligere å gå tilbake igjen.

Jeg gikk fra iPhone til Android og kunne aldri gått tilbake. Men slike scenarioer eksisterer kanskje ikke i din verden?

Endret av brukernavn331
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Har hatt iPhone og jeg har iPad Pro i dag... Irriterer meg støtt og stadig over mange ting, blant annet;

 

  • WiFi tilkobling etter wakelock
  • VPN dør i power save
  • Plassering av ikoner
  • Tilnærmet 0 kontroll på databruk (4G)
  • Proprietær lade/data port
  • Må kjøpe Apple kabel til 300kr for å få hurtiglading ( og lader til 599 om man ikke har det)
  • Ingen dark mode
  • Ingen widgets på samme måte som android
  • Ingen pop-out player for YouTube
  • Ingen chat heads i messenger
  • Kan ikke slå av animasjoner
  • Notifikasjons-systemet er totalt uoversiktlig.

 

 

 

Enig i flere av punktene. I tillegg vil jeg legge til et par;

 

  • Man blir påtvunget oppdateringer som ikke gjør noe med din modell (Har man feks P20 så får man ikke oppdateringer som gjelder for P10)
  • Fontene og skrift rundt om i menyer minner om noe Doro kunne hatt på sine telefoner 
  • Ingen medfølgende deksler eller skjermbeskyttere
  • Dyrt
  • Vil man ha en billig iPhone nå så får man et design som er utdatert for lenge siden
  • Ingen mulighet for annen type navigering i menyene enn sveiping (på nyere modeller)
Lenke til kommentar

For min del er det en dealbreaker at jeg ikke kan lagre en pdf eller ppt på en iPhone, for så å hente den frem på min personlige PC ved hjelp av en USB-kabel.

Har kommet til 2018 her så jeg lagrer PDF eller PPT på telefonen så er den automatisk syncet til via iCloud drive. Krever forøvrig ikke noe oppsett heller det bare er slik :)

Lenke til kommentar

Har kommet til 2018 her så jeg lagrer PDF eller PPT på telefonen så er den automatisk syncet til via iCloud drive. Krever forøvrig ikke noe oppsett heller det bare er slik :)

Enn om du har en linux maskin i andre enden? :)

 

EDIT; iCloud er heller ikke aktivert som standard og gratis mengde er 5GB. Syncer forøvrig iCloud downloads som standard? Det er evnt noe jeg faktisk ville slått av, men så har du jo ca 0 mappestruktur på iOS da.

Endret av MariusJS
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enn om du har en linux maskin i andre enden? :)

 

EDIT; iCloud er heller ikke aktivert som standard og gratis mengde er 5GB. Syncer forøvrig iCloud downloads som standard? Det er evnt noe jeg faktisk ville slått av, men så har du jo ca 0 mappestruktur på iOS da.

Null stress. iCloud.com-> filer og så ligger de der.

Lenke til kommentar

Null stress. iCloud.com-> filer og så ligger de der.

*****

  • iCloud.com
  • Brukernavn og passord
  • 2FA - Finne frem nettbrett - Åpne med TouchID - Taste PIN for å aktivere TouchID - Trykke allow - Få 2FA kode
  • Taste inn 2FA kode
  • Trykke på iCloud Drive 
  • Browse gjennom en relativt treg Web-filleser
  • Finne filen

Og igjen, en tjeneste du må betale for som er mer eller mindre useless på alt annet enn eple enheter.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Dette er nå bare første gangen på en ny maskin. Det var også snakk om på telefon og da bruker man faceid så opplåsing er ikke noe å tenke på lenger.. Betaler gjerne for bra tjenester, spesielt når det nærmest er snakk om en symbolsk sum. Tror det er rundt 30kr/mnd for hele familien eller noe i den dur. Gidder ihvertfall ikke å fikle med 3-4forskjellige løsninger for å løse samme jobben for å spare meg 30kr og få en mer uoversiktlig og dårligere løsning.

 

Nå er vel hele poenget her at det kan være greit å holde seg til iPhone om man vil ha noe så virker og det er absolutt ikke ubrukelig på annet enn eple enheter. En kan installere iCloud på Windows PC også eller nå den raskt via en nettleser uten noe som helst installert. Har en osx så blir ting bare enda mer smidig :)

 

Uansett om jeg måtte til med 2faktor så tipper jeg det er like kjapt som å finne frem kabler og rote rundt på gamle måten. Brenner det på dass kan jo bare den pdfen sendes som en Mail en plukker opp på pcen ^^

Endret av minim
Lenke til kommentar

Uansett om jeg måtte til med 2faktor så tipper jeg det er like kjapt som å finne frem kabler og rote rundt på gamle måten. Brenner det på dass kan jo bare den pdfen sendes som en Mail en plukker opp på pcen ^^

Kabelen ligger i sekken, tar 30 sekunder å ta frem og koble til.

I tillegg går overføring vesentlig raskere med USB 3.0 enn et trådløst nettverk fra 2009.

 

Apple er livredd for å gi brukeren tilgang til noe som helst teknisk, det syns jeg personlig er et problem, men det hjelper ikke at totalpakka er vanvittig dyr uten noen åpenbare fordeler for min personlige bruk.

Macbook Pro er jo et håpløst produkt siden 2016, så det blir jo ikke akkurat smidig når tastaturet slutter å fungere om det kommer et støvkorn i nærheten av maskinen (ei heller den ubrukelige touchbaren eller den vanvittige støyen).

 

EDIT:

En annen ting er at du må inn i innstillinger for å sette opp et WiFi-hotspot hvis du ikke har en Macbook, og fordi Apple ikke har en app drawer eller en knapp oppe til høyre i varslingsfanen må du finne appen i alt rotet, eller søke (som tar 100 ganger lengre tid enn å dra ned varslingsfanen og trykke hotspot).

Endret av N o r e n g
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Da har jeg nok den filen for lenge siden. 30sec er også den gangen kablene ligger der de skal. Om du er på den faste pcen der kabelen ligger der den skal så er den også autentisert og syncet fra før ^^ Normalt ikke noe problem med 150-200mbit overføringshastighet på PDF filer. Må være en ordentlig lesehest om du har så stor PDF at det blir av betydning :p Dette er virkelig et konstruert problem..

 

Eller så er det et bevist valg fordi at ting skal fungere så bra som det gjør. De har nok ikke så dårlig tastatur, men media elsker å skrive om Apple så alt blir hauset veldig opp.

 

Totalpakken er ikke så dyr. Om man ser på at en f.eks betaler litt for telefon og hardware så kan resten legges i potten for at ting bare virker bra. Der synst jeg note9 som jeg hadde scoret svært dårlig siden man betalte så mye for en telefon uten å få med bra software.

 

Man drar ned fra toppen av skjerm mot høyre og bruker force touch på mobildata så er delt Internett der. Raskt, intuitivt og enkelt. Ingen behov for å gå veien om innstillinger, men selv den veien er svært enkel og tar gjerne ikke mer tid enn å dra ned kontrollsenteret.

Endret av minim
Lenke til kommentar

Dette er nå bare første gangen på en ny maskin. Det var også snakk om på telefon og da bruker man faceid så opplåsing er ikke noe å tenke på lenger.. Betaler gjerne for bra tjenester, spesielt når det nærmest er snakk om en symbolsk sum. Tror det er rundt 30kr/mnd for hele familien eller noe i den dur. Gidder ihvertfall ikke å fikle med 3-4forskjellige løsninger for å løse samme jobben for å spare meg 30kr og få en mer uoversiktlig og dårligere løsning.

 

Nå er vel hele poenget her at det kan være greit å holde seg til iPhone om man vil ha noe så virker og det er absolutt ikke ubrukelig på annet enn eple enheter. En kan installere iCloud på Windows PC også eller nå den raskt via en nettleser uten noe som helst installert. Har en osx så blir ting bare enda mer smidig :)

 

Uansett om jeg måtte til med 2faktor så tipper jeg det er like kjapt som å finne frem kabler og rote rundt på gamle måten. Brenner det på dass kan jo bare den pdfen sendes som en Mail en plukker opp på pcen ^^

Du får bare 200GB for 29kr i mnd, skal du ha mer må du opp på 2TB til 99kr i mnd, det tilsvarer 348kr i året eller 1188kr i året, ganske dyrt for noe som er useless på alt annet enn eple enheter. Jeg har faktisk prøvd windows applikasjonen, har du? Alt apple har laget til windows hittil er helt horribelt og oppfører seg mer som spyware enn noe annet.

 

 

Jeg beskrev prosessen slik jeg faktisk opplevde den, dersom jeg skulle hente en fil der og da, jeg gikk faktisk gjennom hele prosessen bare for å se om det var så enkelt som du sa.

 

 

 

Da har jeg nok den filen for lenge siden. 30sec er også den gangen kablene ligger der de skal. Om du er på den faste pcen der kabelen ligger der den skal så er den også autentisert og syncet fra før ^^ Normalt ikke noe problem med 150-200mbit overføringshastighet på PDF filer. Må være en ordentlig lesehest om du har så stor PDF at det blir av betydning :p Dette er virkelig et konstruert problem..

Personlig trykker jeg bare "share" også har jeg en mappe i Google Drive hvor de havner ASAP, men poenget er jo egentlig at Apple har fjernet basic funksjonalitet vi har hatt "forever", tilsynelatende uten grunn. Om jeg har betalt for 512GB med lagring på mobilen så burde jeg da kunne bruke den som en glorifisert minnepinne om jeg ønsker det?

 

Forøvrig så tror jeg igjen ikke han siktet til hjemmenettverket ditt, men heller til standard nett på feks hoteller rundt om.

Lenke til kommentar

Da er det nok 200GB jeg har, men det var nå ikke ille for 2TB heller når man ser på hva man får for pengene. Som nevnt betaler jeg gledelig for noe som fungerer. Jeg brukte så lang tid på å ikke få til lignende løsning på Android at hadde jeg heller gått på jobb og fakturert for den tiden hadde jeg hatt livstids abo hos Apple :p Jepp jeg har det på Desktopen min som er en Windows PC og det fungerer nå der.

 

Men prøv igjen nå som maskinen er autentisert så slipper du to-faktor på nytt om du har godkjent maskinen. Det med to-faktor er også valgfritt (anbefaler seff å ha det på) så en kan ikke sammenligne det med tjenester som ikke har to faktor. Jeg bruker tofaktor på Google, paypal, eBay osv så man får det samme der.

 

En kan alltids mene det, men grunnen til at iOS og osx virker så bra som det gjør er pga valgene de også tar. Det kan være sammensatt og ikke enkelt å se utad, men det er ofte en grunn bak beslutningene. Så bra som trådløs overføring virker i dag har ihvertfall jeg ingen planer om å begynne med kabel igjen. Er nesten som å sutre fordi 3.5mm jacken en brukte for ti år siden er borte og fordi de sluttet å sende sort hvit TV.

 

Det hørtes ut som om det var snakk om en kabel som lå i skuffen ved pcen derfor antok jeg det. Jeg reiser over gjennomsnitt i jobb sammenheng (ca 80 døgn på hotell og 35-40flyvninger i fjor) og opplever virkelig det ikke problematisk. Tror dere lager et problem av noe som ikke er det.. om en har et så stort behov for minnepinne og ikke vil gå videre så koster en minnepinne sånn ca. nada også.

Endret av minim
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har selv iPhone Sx og ThinkPad X1 6gen.

 

Er ikke til å stikke under en stol at om vil ha en bra ordning på synkronisering, så bør ThinkPaden byttes ut med en Mac book. Jeg har ikke iTunes på PCen, og syncer nesten ingenting. Har naturligvis sikkerhetskopiert alt i iCloud.

 

Selv om synkronisering fungerer på et vis, så bruker ikke Apple mange kalorier på at en iPhone skal fungere bra sammen med en Windows-PC. Men igjen, det er jo for å selge flere produkter.

 

Om du har iPhone og Mac, så er det neppe noe som fungerer like sømløst. Men om en ikke har mac, og ønsker bra samarbeid mellom PC og mobil, så bør en nok se mot android. Og da gjerne en telefon uten rævva OS.(samsung, sony etc)

Lenke til kommentar

En kan alltids mene det, men grunnen til at iOS og osx virker så bra som det gjør er pga valgene de også tar. Det kan være sammensatt og ikke enkelt å se utad, men det er ofte en grunn bak beslutningene. Så bra som trådløs overføring virker i dag har ihvertfall jeg ingen planer om å begynne med kabel igjen. Er nesten som å sutre fordi 3.5mm jacken en brukte for ti år siden er borte og fordi de sluttet å sende sort hvit TV.

 

Det hørtes ut som om det var snakk om en kabel som lå i skuffen ved pcen derfor antok jeg det. Jeg reiser over gjennomsnitt i jobb sammenheng (ca 80 døgn på hotell og 35-40flyvninger i fjor) og opplever virkelig det ikke problematisk. Tror dere lager et problem av noe som ikke er det.. om en har et så stort behov for minnepinne og ikke vil gå videre så koster en minnepinne sånn ca. nada også.

Du har noen veldig interessante meninger, hører du virkelig ikke forskjell på bluetooth og 3.5mm med skikkelig DAC + AMP og Hodetelefoner?

 

Dersom du har vært på så mange hoteller burde du vite at de fleste har skikkelig crap internet, selve wifien er gjerne ganske bra, men linja ut suger, eventuelt har de gjerne begrensninger per klient. Desto dyrere hotell desto dårligere nett er erfaringen min...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...